Inlägg från: Anonym (Lilian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilian)

Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?

Jag har mina på heltid, de är aldrig hos pappan. Hade jag bott ensam hade jag kunnat ha en mycket mindre och billigare lägenhet.

Så hyra för att vi ska få plats, bara där är HELA underhållet. Sen har vi försäkring, mat, mobiler, månadspeng, kläder/skor, hygien, teknik (tex när de behöver nya mobiler/datorer), busskort utöver skolkorten, sparande, semestrar, nöjen osv.

Älskar mina barn till döds och är jättelycklig att jag får ha dem HELT själv och har inga problem att betala något alls, men underhållet täcker inte ens hälften av kostnaden.

Nu är väl situationen lite annorlunda och din dotter bor inte hos någon av er. Men varför ska mamman betala försäkringen själv?

• Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-19 19:57:08 följande:

Fast underhållet ska ju inte täcka hälften av kostnaderna. Underhållet är ju en del ifrån en förälder, sen ska du lägga en del, plus barnbidraget.

Uh ska ju såklart täcka hälften, varför tycker du att jag ska betala MER än pappan, som dessutom inte ens betalar själv för det får FK göra. Jag räknar även in bb här och hur jag än räknar betalar jag alltså mer. Om pappans del är uh 3800 och 1 bb så är min del kanske 5-6000 och ett bb.
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-20 18:24:49 följande:

Om två barn kostar dig runt 12000 kr PER månad så kanske du får se över era utgifter.

De flesta föräldrar sparar till sina barn, varför måste jag se över mina utgifter när jag har råd!?

Skrev att jag inte har några problem att betala min del och ännu mer för att barnen ska ha det bra.

Men att tro att underhåll täcker pappans del är fel, för visst, det täcker det som är nödvändigt, men de flesta vill ju faktiskt ha mer än bara nödvändigt.
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-20 18:30:00 följande:

Åh sen sa jag inte att du SKA betala mer än pappan. Utan om han lägger 3800 kr, du 3800 kr plus barnbidrag på 2600 kr, så betalar pappa 37% av utgifterna - alltså inte hälften för att barnbidraget täcker en del.

Åh 10200 kr per månad borde väl räcka till 2 barn? Om du Vill ge barnen mer så är ju det ju upp till dig.

De flesta föräldrar borde ju vilja ge MER, utom icke-boendeföräldrar verkar det som.

Jag vill inte bara ge mina barn boende, mat och kläder, jag vill ju såklart, som de flesta andra, ge dem en framtid också, råd med körkort och starta upp sitt första hem när de är vuxna.

Givetvis är det upp till mig och jag har inte sagt något annat.

Men tror faktiskt att de föräldrar som är 2 st med 2 inkomster ger sina barn rejält mycket mer än vad jag kan göra. Så lite konstigt att jag som boendeförälder nästan får höra att jag får skylla mig själv om jag väljer att lägga mer pengar på barnen än bara 3800 kr. Att det ska ?duga? bara för att pappan inte ens kan betala uh för det får fk göra.
  • Anonym (Lilian)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-20 21:08:38 följande:

Fast det var inte det jag sa. Det jag kommenterade var "underhållet täcker inte ens hälften av kostnaden". Nej det är inte mening att täcka mer än typ 40% av vad staten anser att ett barn behöver (eller vad föräldern klarar av att betala). Självklart borde en förälder vilja ge sina barn mer än bara det nödvändiga, men det är ju upp till var och en.

Varför betalar FK ut underhållet? För att han inte vill eller för att han inte kan? Vill han inte så får han ju ändå betala det till FK eller hamnar hos kronofogden. Kan han inte så är det ju konstigt att prata om att han borde ge barnen mer om han inte ens har en ekonomi som klara det nödvändiga.

Mmm fast som boendeförälder lägger jag inte bara mer pengar utan också precis ALL min tid - vilket som sagt är OK för mig, jag älskar mina barn. Medan bortaföräldrar kommer undan med att betala 3800 kr och slipper precis ALLT annat.

När jag skrev att uh inte ens täcker hälften menade jag såklart hälften av det som uh ska vara till tillsammans med min del.

Han har sett till att inte kunna, och flyttat långt så att de inte ens kan vara vh. Han ger alltså varken pengar ELLER tid till sina egna barn. Medan jag ger ALLT. Förutom då 3800 kr plus bb (fast det får ju ALLA föräldrar.)

Jag tänker inte skriva mer här i tråden för det börjar bli OT/handla om mig, och det vill jag inte.

Sen ska jag tillägga att jag inte tycker skattebetalarna ska behöva stå för mer än uh är på, så det är inte så att jag är bitter på något sätt att jag inte får mer.
Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?