• Swedman

    Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?

    Hej!
    Vår 16 åring valde och bo 100% hos sin mamma. Efter samtal med FK så betalar jag 2073 kr per månad i UHB till min fd fru vilket är max-summan nu och framöver. Hon ville egentligen att jag skulle betala 1500kr men sen utanpå detta betala för mobiltelefon etc. men jag ville betala enl. reglerna och sen slippa en massa diskussioner och speciallösningar. 

    Nu kom en räkning på barnförsäkring a 2400kr år. Nu vill mitt X att jag ska betala halva. Varför? Jo, 16 åringen studerar på annan ort och mitt X skickar mina 2073kr raka spåret till henne samt att hon skickar samma summa. Jag tänker ju att mitt X gjort ett litet misstag; hon borde inte skicka samma summa till dottern utan några hundringar mindre för dottern är ju ibland hos henne på helgerna (och även hos mig) samt att fakturan för barnf. borde ju också betalas. 


    Dottern har billig lägenhet (2400kr) samt inack.tillägg och studiebidrag och sen jobbar lite på helgerna. Hon verkar inte ha det fattigt när hon berättar vad hon köper.
    Hur som helst; Är det rätt att jag ska betala halva försäkringen? Borde inte mina 2073kr täcka det? 

  • Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?
  • Anonym (Sara)

    De har ingen skyldighet att betala mer. Som Kjell skriver bestämmer du själv.

    Om försäkringen täcks eller ej beror ju på vad man i övrigt använder pengarna till. Det finns ingen exakt uträkning över vad som ska täckas och vad det får kosta. Underhållsstödet är en schablon. Det handlar väl mer om hur mycket du tycker att barnet får kosta.

  • Swedman
    Kjell2 skrev 2020-11-19 15:01:14 följande:

    Du väljer själv om du vill betala eller inte.


    Ja, det var så jag uppfattade resultatet av det FK-snubben sade. Det var egentligen mitt X som ringde FK och ville "reda ut" vilket UHB jag skulle betala. Då ringde FK mig sen och vi diskuterade fram o tillbaka och jag sa att jag inte ville ha speciallösningar och då sa han att hon har rätt till 2073kr/mån tills dottern blir 21 år men jag skulle inte behöva betala nåt annat/mer löpande. Det passade mig. 
    Givetvis finns andra utgifter runt dottern men det är vanliga pappa-pengar....en julgran hit, lampor dit, burkar med tortellini etc. 
  • Swedman
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-19 16:01:15 följande:

    De har ingen skyldighet att betala mer. Som Kjell skriver bestämmer du själv.

    Om försäkringen täcks eller ej beror ju på vad man i övrigt använder pengarna till. Det finns ingen exakt uträkning över vad som ska täckas och vad det får kosta. Underhållsstödet är en schablon. Det handlar väl mer om hur mycket du tycker att barnet får kosta.


    Jag kan ju tänka mig betala mer runt dottern om hon hade dyr hobby eller sånt men det har hon inte. Utan kravet från X:et är troligen sprunget ur det faktum att hon inte hade räknat med löpande fakturor som hon skulle behöva stå för.
    Krasst räknat så borde hon inte skicka 2073kr till dottern utan istället kanske 1800kr. Då hade hon haft pengar till försäkringen. 
  • Anonym (Lilian)

    Jag har mina på heltid, de är aldrig hos pappan. Hade jag bott ensam hade jag kunnat ha en mycket mindre och billigare lägenhet.

    Så hyra för att vi ska få plats, bara där är HELA underhållet. Sen har vi försäkring, mat, mobiler, månadspeng, kläder/skor, hygien, teknik (tex när de behöver nya mobiler/datorer), busskort utöver skolkorten, sparande, semestrar, nöjen osv.

    Älskar mina barn till döds och är jättelycklig att jag får ha dem HELT själv och har inga problem att betala något alls, men underhållet täcker inte ens hälften av kostnaden.

    Nu är väl situationen lite annorlunda och din dotter bor inte hos någon av er. Men varför ska mamman betala försäkringen själv?

  • Anonym (eee)

    Men låt dottern betala denna räkning då, eftersom ni ger henne en jädra massa pengar. Förklara att underhållspengarna ska räcka även till försäkringen. 

  • Anonym (Mm)
    Anonym (Lilian) skrev 2020-11-19 18:17:32 följande:

    Jag har mina på heltid, de är aldrig hos pappan. Hade jag bott ensam hade jag kunnat ha en mycket mindre och billigare lägenhet.

    Så hyra för att vi ska få plats, bara där är HELA underhållet. Sen har vi försäkring, mat, mobiler, månadspeng, kläder/skor, hygien, teknik (tex när de behöver nya mobiler/datorer), busskort utöver skolkorten, sparande, semestrar, nöjen osv.

    Älskar mina barn till döds och är jättelycklig att jag får ha dem HELT själv och har inga problem att betala något alls, men underhållet täcker inte ens hälften av kostnaden.

    Nu är väl situationen lite annorlunda och din dotter bor inte hos någon av er. Men varför ska mamman betala försäkringen själv?


    Fast underhållet ska ju inte täcka hälften av kostnaderna. Underhållet är ju en del ifrån en förälder, sen ska du lägga en del, plus barnbidraget.
  • Swedman
    Anonym (eee) skrev 2020-11-19 18:22:56 följande:

    Men låt dottern betala denna räkning då, eftersom ni ger henne en jädra massa pengar. Förklara att underhållspengarna ska räcka även till försäkringen. 


    Jag är böjd att föreslå att dottern betalar fakturan själv. Hon får in kanske 7000-8000 kr per månad och har kanske 3500kr i utgifter. Det gör att hon nästan har mer än mig att röra sig med (min lön betalar för två vuxna).

    Dottern bodde hos mig tidigare 100% så nog vet jag vad det kostar o ha en ung vuxen att föda. 
  • Anonym (...)

    Om dottern inte bor hemma längre borde väl ni båda betala underhållsbidraget direkt till dottern, och sedan hjälpas åt med eventuella ytterligare kostnader som dottern behöver och inte har råd med själv, men det kan dottern ta direkt med dig såväl som med mamman. Barnbidraget kan mamman använda till mat och övriga kostnader när dottern vistas hos henne. Vill någon ge dottern tex en ny mobil eller cykel kan man höra med andra föräldern om den kan tänka sig att dela på detta, men vill den inte så får det bli något billigare man står för själv.

  • Anonym (förälder)
    Anonym (...) skrev 2020-11-19 20:53:09 följande:

    Om dottern inte bor hemma längre borde väl ni båda betala underhållsbidraget direkt till dottern, och sedan hjälpas åt med eventuella ytterligare kostnader som dottern behöver och inte har råd med själv, men det kan dottern ta direkt med dig såväl som med mamman. Barnbidraget kan mamman använda till mat och övriga kostnader när dottern vistas hos henne. Vill någon ge dottern tex en ny mobil eller cykel kan man höra med andra föräldern om den kan tänka sig att dela på detta, men vill den inte så får det bli något billigare man står för själv.


    Mamman får inget barnbidrag, det upphör när man fyller 16 år och då får man istället studiebidrag och det får ju dottern. Så mamman får en bart underhållsbidraget.
Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?