Inlägg från: Anonym (Snälla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snälla)

Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?

Swedman skrev 2020-11-19 21:59:01 följande:

Stämmer. Det swishar jag till mamman varje månad. Sen är det hon som får swisha vidare vald summa till dottern. Jag misstänker hon swishar 2073+2073 kr till dottern utan en tanke på att dra av lite för omkostnader. 

Nu hör det till saken att både jag o mamman inte är snåla av oss på nåt sätt alls. Jag köpte och betalar fullt ut för dotterns hund som hon har hos sig. Det är ca. 500kr per månad.

Tråden startades mer pga en principfråga, ska jag fortfarande betala fakturor trots att FK sade att jag inte behövde det sen om jag betalade fullt UHB till mamman.

Ni är inte snåla av er men du kan inte tänka dig att betala halva fakturan?

Rent rättsligt behöver du inte betala mer än underhållet nej. Men du kan ju reflektera över huruvida dryga 4000 räcker till allt ett barn behöver? Troligtvis inte. Så ja det är rimligt att du hjälper till även med andra kostnader även om du inte måste
  • Anonym (Snälla)
    Swedman skrev 2020-11-20 21:36:46 följande:

Givetvis kan jag vara med och betala fakturan men det känns inte ok. Dels vet jag att det defintivt inte går nån nöd på dottern då jag var där idag och hon shoppade loss i affären. Mitt X har bra jobb och köper hundvalpar och åker utomlands. Själv kan jag och sambon knapp fika på stan. Så i det perspektivet så känns det vettigt att säga nej till att fortsätta dela på fakturor som ingår i det som jag redan betalar för. Hade dottern haft en dyrare hobby som typ hund så hade jag varit med och betalat. Jusstja, dottern har ju hund som jag betalar 100% på! Min fd fru vill inte vara med o dela på detta. Fd frun har nekat kategoriskt till att hjälpa till med kostnaderna runt hunden. Så ur det perspektivet så känns det ok att neka till att betala mer - för sånt som jag redan betalar för. Att sen min fd fru inte tar en viss del av de 2073+2073kr och betalar ev. fakturor för kan inte jag råda över. 

Nästa halvår tkr jag dottern kan stå för försäkringen själv. Eller få 220kr mindre månaden.

PS/ Hunden köpte jag till dottern då hon bodde hos mig 100%. Hennes mående var riktigt riktigt dåligt (BUP etc) och hon pratade om att en hund kunde hjälpa vilket den också gjorde. Den vände på den negativa trenden,

Okej. Men då kanske du faktiskt bör lägga fram det till barnets mamma som att hon inte behöver ge dottern så mycket pengar och att du lägger mer än vad denna försäkring kostar på hunden varje år.

Nu kan jag dock tycka tycka att en försäkring hamnar i en annan kategori än andra kostnader. Men det är en annan femma
  • Anonym (Snälla)

Men sedan undrar jag. Dottern bor inte hemma? Och är inte hemma hos mamman varje helg? Isf känns det orimligt att du ska betala underhåll till mamman? Pengarna borde då kunna gå direkt från dig till dottern? Har ni inte gemensam vårdnad?

Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?