Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?

De har ingen skyldighet att betala mer. Som Kjell skriver bestämmer du själv.

Om försäkringen täcks eller ej beror ju på vad man i övrigt använder pengarna till. Det finns ingen exakt uträkning över vad som ska täckas och vad det får kosta. Underhållsstödet är en schablon. Det handlar väl mer om hur mycket du tycker att barnet får kosta.

• Anonym (Sara)
    Swedman skrev 2020-11-21 08:47:14 följande:

UHB ska betalas så länge dottern går i skola och hon är under 21 år och så vitt jag vet så ska hon gå högskola efter gymnasiet. 

Underhåll betalas ej om man går på högskola. Endast gymnasiet. Så tar hon studenten vid 19 har du och mamman inget försörjningsansvar sedan.
  • Anonym (Sara)
    Swedman skrev 2020-11-21 10:32:26 följande:

Den informationen hade inte jag. Ska dubbelkolla eftersom det är en ganska stor grej om det är så att hon börjar högskola direkt efter dessa 3 år av gymnasium. Ingen av de andra döttrarna började högskola direkt efter gymnasiet. De började jobba så då slutade jag och betala. Efter ett par tre år började de högskola men då hade de redan blivit 21 år så....

Jag vill inte att barnen ska bli bortskämda. De blir besvikna resten av livet sen.

Ja, kolla det men jag är helt säker att man inte betalar underhåll om barnet klarat gymnasiet och gpr på högskola (folkhögskola på gymnasienivå vet jag inte säkert men eftergymnasial utbildning vet jag säkert) Mitt barn hade underhållsstöd via FK och det upphörde med automatik när hon tog studenten (det är kopplat till CSN-bidraget).
Svar på tråden Täcker inte fullt underhåll barnförsäkr?