viseversa skrev 2020-11-19 16:17:10 följande:
Som jag trodde så var du en sån där prettomänniska som bara tycker renrasiga hundar ska finnas. Ditt tidigare inlägg visade att du fiskade efter info om detta så du kunde komma med något spydig kommetar om det visade sig vara avel på blandras. Btw så har jag hellre en blandras än en renras så jag hoppas ts tik blir dräktig oavsett ras/raser inblandade i detta.
Nej, jag fiskade inte efter info om ras- eller blandras-avel, jag gav det råd som för mig var det absolut självklara. Vettiga, ansvarsfulla uppfödare hjälper och stöttar varandra, de agerar mentor och går på utbildningar, sprider kunskap till varandra.
När samma arbete läggs ner inom blandras-aveln (hälsotester, "stamböcker", mentalitetstester, försäkringar, vaccineringar, vet-besiktningar, inte sälja valparna urskiljningslöst osv osv) så är det OK, men jag har aldrig hört talas om någon svensk busk-avlare som gör det. Har hört talas om detta i USA i lite olika "poo-raser", men som sagt inte i Sverige. Jag har samma problem med "puppy-mills".
Sedan är det knappast "pretto" att tycka vilja att alla dessa slit-och-släng-hundar ska tas om hand innan folk skapar nya slit-och-släng-hundar. Men du är hjärtligt välkommen att välja att ställa dig bakom dåligt avelsarbete, slit-och-släng-mentaliteten och det lavinartade ökandet av omplaceingar som råder i landet idag.