• GrabbarnaOchJag

Hur får vi dem att para sig?

Min hund löper, dag 14. Vi har nu försökt para henne i 4 dagar. Båda är intresserade och de försöker. Hon är tre år och aldrig parad förr. Vi har parat honom med en annan tik förut. Men de leker, juckar, hon bjuder upp sig osv men de får inte till det! Varför?? Idag var hon även rätt så grinig på honom efter en stund. Han borde ju veta hur man gör??

Är hon inte redo? Är det för sent?

Har varit med på två parningar tidigare och det har gått snabbt och smidigt.. inte som nu ????

• Svar på tråden Hur får vi dem att para sig?
  • GöstaPetter
    GrabbarnaOchJag skrev 2020-11-19 15:14:17 följande:

Min hund löper, dag 14. Vi har nu försökt para henne i 4 dagar. Båda är intresserade och de försöker. Hon är tre år och aldrig parad förr. Vi har parat honom med en annan tik förut. Men de leker, juckar, hon bjuder upp sig osv men de får inte till det! Varför?? Idag var hon även rätt så grinig på honom efter en stund. Han borde ju veta hur man gör??

Har varit med på två parningar tidigare och det har gått snabbt och smidigt.. inte som nu ????

Jag hade frågat andra uppfödare i rasklubben. Många (de flesta?) rasklubbar har grupper på FB t. ex. där man kan diskutera. Du har ingen mentor som du kan vända dig till?
  • viseversa
    GöstaPetter skrev 2020-11-19 15:21:21 följande:
    Jag hade frågat andra uppfödare i rasklubben. Många (de flesta?) rasklubbar har grupper på FB t. ex. där man kan diskutera. Du har ingen mentor som du kan vända dig till?
    Hur vet du att ts hund är renrasig och att hundarna är av samma ras? Kanske är fina blandrasvalpar som planeras?
  • GöstaPetter
    viseversa skrev 2020-11-19 15:38:02 följande:
    Hur vet du att ts hund är renrasig och att hundarna är av samma ras? Kanske är fina blandrasvalpar som planeras?
    Det vet jag iofs inte. Om det är ful-avel det handlar om är det bara bra om parningen misslyckas.
  • viseversa
    GöstaPetter skrev 2020-11-19 15:51:31 följande:
    Det vet jag iofs inte. Om det är ful-avel det handlar om är det bara bra om parningen misslyckas.
    Som jag trodde så var du en sån där prettomänniska som bara tycker renrasiga hundar ska finnas. Ditt tidigare inlägg visade att du fiskade efter info om detta så du kunde komma med något spydig kommetar om det visade sig vara avel på blandras. Btw så har jag hellre en blandras än en renras så jag hoppas ts tik blir dräktig oavsett ras/raser inblandade i detta. 
  • Dexter dot com

Är ju omöjligt att svara på om det är för tidigt eller sent men eftersom det inte "händer" så är det ju absolut något som stör dom. Låt dom umgås några dagar till och blir det inget så får ni försöka några dagar tidigare vid nästa löp. Har du ingen erfaren uppfödare som kan guida dig igenom det här med avel,parningar, valpning mm?
  • GöstaPetter
    viseversa skrev 2020-11-19 16:17:10 följande:
    Som jag trodde så var du en sån där prettomänniska som bara tycker renrasiga hundar ska finnas. Ditt tidigare inlägg visade att du fiskade efter info om detta så du kunde komma med något spydig kommetar om det visade sig vara avel på blandras. Btw så har jag hellre en blandras än en renras så jag hoppas ts tik blir dräktig oavsett ras/raser inblandade i detta. 
    Nej, jag fiskade inte efter info om ras- eller blandras-avel, jag gav det råd som för mig var det absolut självklara. Vettiga, ansvarsfulla uppfödare hjälper och stöttar varandra, de agerar mentor och går på utbildningar, sprider kunskap till varandra.

När samma arbete läggs ner inom blandras-aveln (hälsotester, "stamböcker", mentalitetstester, försäkringar, vaccineringar, vet-besiktningar, inte sälja valparna urskiljningslöst osv osv) så är det OK, men jag har aldrig hört talas om någon svensk busk-avlare som gör det. Har hört talas om detta i USA i lite olika "poo-raser", men som sagt inte i Sverige. Jag har samma problem med "puppy-mills".

Sedan är det knappast "pretto" att tycka vilja att alla dessa slit-och-släng-hundar ska tas om hand innan folk skapar nya slit-och-släng-hundar. Men du är hjärtligt välkommen att välja att ställa dig bakom dåligt avelsarbete, slit-och-släng-mentaliteten och det lavinartade ökandet av omplaceingar som råder i landet idag.
  • Linnea.12
    GöstaPetter skrev 2020-11-19 15:51:31 följande:

Det där har jag aldrig riktigt förstått. Jag menarr nya raser uppkommer ju med att man parar vissa arter. Exempelvis Sibiren Husky.
  • Jemp
    Linnea.12 skrev 2020-11-19 20:16:46 följande:

Det där har jag aldrig riktigt förstått. Jag menarr nya raser uppkommer ju med att man parar vissa arter. Exempelvis Sibiren Husky.

Nej inte för att man parar hej vilt. Och det är raser, inte arter.

Nya raser uppkommer via gediget avelsarbete med planering, uppföljning, hälsotester osv. Inte genom att nån okunnig parar sin tik med grannens hane.

Du kanske tänker på Alaskan husky? Prestationsavlad draghundsblandning som är rätt vanlig.
  • GöstaPetter
    Linnea.12 skrev 2020-11-19 20:16:46 följande:
    Nja, du använder helst inte andra arter för att skapa nya raser idag.

Om du som uppfödare vill ta fram en ny ras så gör du det med eftertanke, du sköter din avel på samma (eller oftast ännu mer strukturerat) sätt än en ansvarsfull ras-uppfödare. Du har "stamböcker", hälsotester, genetik, mentalitetstester, super-koll på all avkomma i många generationer osv. Att ta fram en ny ras är ett väldigt seriöst arbete som tar många generationer och många år. Du har en klar bild av vad du vill få fram i den nya rasen, vilka egenskaper från de olika raserna du vill föra vidare och vilka du vill ha "bort".  Inget du hoppar på som novis och utan kunskap och nätverk.

Dessutom är kennelklubbarna ytterst restriktiva med att ta in nya raser, det är redan mycket svårt att "rädda" utsatta raser genom att avla in raser som som man använde på 1800-talet för att plocka fram rasen från första början.
  • Linnea.12
    Jemp skrev 2020-11-19 20:33:07 följande:

Nya raser uppkommer via gediget avelsarbete med planering, uppföljning, hälsotester osv. Inte genom att nån okunnig parar sin tik med grannens hane.

Du kanske tänker på Alaskan husky? Prestationsavlad draghundsblandning som är rätt vanlig.

Nej, jag tänker på Sibiren Husky som inte var en accepterad ras innan 1930. Alaskan Husky är en sådan ras som inte är accepterad ännu. Sen måste avelsarbetet inledas på något vis i alla fall. Min mamma har en fin korsning som inte heller är accepterad men det krävs ju massor av år innan den kommer bli det. Finns stamtavlor på både hundmamman och hundpappan och ägaren till hundmamman vill ha just den korsningen på hund som min mamma har. Och den hunden lovordas när jag är ute med den, att den är så fin den har dessutom ett mycket bra psyke. Kronprinsessans hund är ju också mycket omtvistad, om jag förstått saken rätt, just för att det är en blandras. Men vissa vill ju ha en viss typ av korsning och det är lite så jag tänker att vissa nya raser uppkommer.

*Raser inte arter, helt klart.

Man pratar ju mycket om att vissa raser är sönderavlade vad beror det på då?

Kan iför sig förstå att ju fler man korsar desto svårare blir det att hitta renrasiga och där med sönderavling?

Men jag kan ändå tänka att det är bra att det uppkommer lite andra varianter annars skulle vi ju bara ha en viss typ av hund.

Men kan också hålla med om att man kanske inte bör korsa utan eftertanke.
  • Linnea.12
    Jemp skrev 2020-11-19 20:33:07 följande:

Nej, jag tänker på Sibiren Husky som inte var en accepterad ras innan 1930. Alaskan Husky är en sådan ras som inte är accepterad ännu. Sen måste avelsarbetet inledas på något vis i alla fall. Min mamma har en fin korsning som inte heller är accepterad men det krävs ju massor av år innan den kommer bli det. Finns stamtavlor på både hundmamman och hundpappan och ägaren till hundmamman vill ha just den korsningen på hund som min mamma har. Och den hunden lovordas när jag är ute med den, att den är så fin den har dessutom ett mycket bra psyke. Kronprinsessans hund är ju också mycket omtvistad, om jag förstått saken rätt, just för att det är en blandras. Men vissa vill ju ha en viss typ av korsning och det är lite så jag tänker att vissa nya raser uppkommer.

Kan iför sig förstå att ju fler man korsar desto svårare blir det att hitta renrasiga och där med sönderavling?

Men jag kan ändå tänka att det är bra att det uppkommer lite andra varianter annars skulle vi ju bara ha en viss typ av hund.

• Jemp
    Linnea.12 skrev 2020-11-19 21:38:14 följande:

Problemet med att vilja ha "en viss typ av korsning" är att man vet mycket mindre om hur hunden blir.

"Sönderavling" innebär vanligtvis extremavel, tex korta nosar. Det är jag inte ute efter att försvara alls! All renrasavel är inte bra men man har bättre möjligheter att följa avelsarbetet, dokumentera, göra relevanta uppföljningar och hålla fast vid ett avelsmål. Korsningar blir inte automatiskt friskare utan det beror såklart på stammen även där.

Gällande din mammas hund som exempel: ok så föräldrarna hade stamtavla av olika ras. Var de hälsotestade? Mentalbeskrivna? Vad var målet med parningen? Vilka egenskaper förväntades hos valparna, så man kan hitta rätt valpköpare? Hur går man vidare i nästa generation? Vad parar man med, vilka tester ska göras på avkomman?
  • GöstaPetter

Håller med i allt Jemp skriver ovan. .

Linnea.12 skrev 2020-11-19 21:38:30 följande:

Sönderavling kan även bero på att du har en "smal" ras, där du har ett fåtal avelsdjur, vilket ger en minskad genetisk mångfald inom rasen. Även dåliga/oseriösa uppfödare som avlar på dåliga gener (kassa höfter t. ex.)

Med nästan 300 existerande hundraser kan man ju undra om det verkligen inte finns "en typ för alla smaker" redan...
  • LFF

Varför ska de para sig? Vad är det för speciellt med tiken och hanhunden som gör att det är värt att skaffa valpar efter just dessa individer (mer än att de är "så söta och snälla")? Vilka rasspecifika egenskaper har de som är superba?

Om det är blandrasavel så hoppas jag att det är prestationsavel, typ draghundsavel. Där man bara avlar på de absolut bästa individerna och vet vad man pysslar med.

Gällande varför det inte fungerar så kan det vara allt från att det faktiskt inte är rätt tid till att hon inte vill med just den hanen, men att det är kul att "bjuda upp till dans". 

Några har dragit in doodle-hundarna och andra "designer-mixar". Vad gäller doodle-hundarna (och då specifikt labradoodle) så fanns det ju ett syfte med den blandningen från början. Ett syfte som skaparen av mixen numera erkänner inte fungerade, de är inte mer allergivänliga än något annat och han själv säger ju att han ångrade att han ens började med detta.

Att dra in att sibben inte blev erkänd förrän på 1930-talet.... Kennelklubbarna var fortfarande förhållandevis unga på den tiden och därmed så tog de in "nya" raser efter att dessa hade rasklubbar, regler för hur rasen skulle vara etc. Och vissa "nya" raser har ju dessutom funnits i andra kennelklubbar innan SKK godkänt dem och därmed så har de haft en stängd rasbok och rasstandard och allt annat som hör till när man bygger upp en ras.
Svar på tråden Hur får vi dem att para sig?