• toenail

Träna under graviditet?

Hej!

Jag är i vecka 5 (4+3) och idag på gymmet värmde jag upp med att hoppa hopprep och det var efter det som jag kom på att vissa övningar kanske inte är så bra. Började googla massa men det mesta man ska undvika verkar gälla från v. 20. På vissa sidor stod det att man ska undvika hopp och skutt för om man har en slapp livmoderhals (?) så kan man få missfall.

Jag hade inte tid att läsa ordentligt eller vara källkritisk då jag stod på gymmet men undrar nu om någon här vet vad som gäller? Jag är inte van att träna, har inte tränat på gym regelbundet utan har vissa perioder då jag tränar.

Ska på inskrivningsmöte på mvc om några veckor och tänkte fråga dem då men vill gärna komma igång med träningen så skriver därför här och hoppas att någon klok människa har bra svar :)

• Svar på tråden Träna under graviditet?
  • Jemp

I en normal graviditet är det ingen fara. Gör inget som gör ont eller så.

• Aliona

Det är bara bra att träna under en graviditet. Du kan i princip göra allt, men var uppmärksam på kroppen och sluta om det gör ont. Du ska heller inte försöka att maxa utan träna på lite lägre intensitet. Senare i graviditeten är vattengympa ett hett tips - skonsamt för lederna även om man drabbas av foglossning och underbart att känna sig lätt och smidig för en gångs skull när allt annat är tungt och jobbigt.

Sen ska vi väl inte gå på gym just nu, men det är en helt annan fråga.

• toenail
    Jemp skrev 2020-11-19 20:39:33 följande:

I en normal graviditet är det ingen fara. Gör inget som gör ont eller så.

Aliona skrev 2020-11-19 20:56:56 följande:

Det är bara bra att träna under en graviditet. Du kan i princip göra allt, men var uppmärksam på kroppen och sluta om det gör ont. Du ska heller inte försöka att maxa utan träna på lite lägre intensitet. Senare i graviditeten är vattengympa ett hett tips - skonsamt för lederna även om man drabbas av foglossning och underbart att känna sig lätt och smidig för en gångs skull när allt annat är tungt och jobbigt.

Sen ska vi väl inte gå på gym just nu, men det är en helt annan fråga.

Tack för svar! Kan lugna mig lite nu då =) Så mycket man oroar sig för och är så rädd att göra något dåligt så man börjar analysera minsta lilla grej haha. Tack för tipset om vattengympa!

Jag har ett superbra litet gym som tillhör min förening och nu i coronatider har de gjort så att man måste boka tid och får då vistas helt ensam i lokalen. Så det känns jättebra för nu är jag så taggad på att stärka kroppen inför allt nytt som händer =)
  • Zaxika

Jag hade inte hoppat i alla fall. Din bäckenbotten kommer belastas mycket på grund av graviditeten. I övrigt kan du nog träna utefter det som känns bra.

• Favolosa

Det går inte att hoppa sig till ett missfall! Du kan träna på precis som vanligt och du kommer känna när något blir obehagligt eller känns jobbigt och då kan du anpassa din träning efter det. Det är bra att fortsätta träna och göra det så länge som möjligt under graviditeten, även om man kan behöva anpassa sin träning mer och mer mot slutet. Och då inte för att det är farligt eller dåligt utan snarare för att vissa saker inte känns bra.

Det finns mycket på nätet om träning för gravida.

Själv har jag styrketränat under många år innan jag blev gravid och har fortsatt precis som vanligt. Det kom en tid då jag inte längre kunde ligga på mage av naturliga skäl så då fick jag ändra lite på de övningar som krävde det. Och mot slutet är det inte bra att träna de raka magmusklerna då de har separerats en del från växande mage. Men annars tränar jag på så mycket jag bara orkar! Det är viktigt med en stark kropp både vid förlossning och därefter när du ska bära på och ta hand om en bebis.

Svar på tråden Träna under graviditet?