• Anonym (barfo­ta)
    Thu 19 Nov 2020 20:24
    1509 visningar
    12 svar
    12
    1509

    Bättre hållning

    Barfotaskor har förbättrat min dåliga hållning avsevärt

  • Anonym (barfo­ta)
    Thu 19 Nov 2020 20:53
    #4
    Anonym (P) skrev 2020-11-19 20:35:00 följande:
    Inte min tråd men det här gjorde mig intresserad. Så snälla, berätta mer!

    Jag började med barfotaskor pga smärta i rygg och höft (som berodde på överspänd bäckenbotten pga förlossningsskada). Efter att ha haft ont i ett halvår försvann min svärta på en vecka. Tar jag på mig ett par vanliga skor får jag ont direkt. Antagligen handlar det om att belasningen i höften (och att också muskler) fördelas på ett annat sätt.


    Den bättre hållningen har jag ingen bra förklaring på mer än att jag antar att musklerna i kroppen byggs upp naturligt (jag har inte arbetat aktivt för bättre hållning utan har bara konstaterat att det är så).

    Googla gärna på fördelar med barfotaskor (tror det finns en del att läsa på freefoot).


    Det finns massor av fördelar med barfotagång så jag är idag väldigt tacksam över att jag testade detta. Man bör dock vara försiktig vid övergången (det var inte jag men behövdes uppenbarligen inte för mig) eftersom musklerna behöver hinna byggas upp. Blir lätt överbelastningar annars (därav barfotaskors oförtjänt dåliga rykte)
    Kolla gärna in facebookgruppen "barfota- naturligt för människa och miljö".


    Sedan bara en tanke åt dig. Vanliga skor har en uppbyggd häl. Du står alltså framåtlutad hela tiden. Ganska uppenbart att detta ger en felaktig belastning va?

  • Anonym (barfo­ta)
    Thu 19 Nov 2020 20:54
    #5

    Förlåt för trådkapen ts!

  • Anonym (barfo­ta)
    Thu 19 Nov 2020 21:00
    #6
    Anonym (P) skrev 2020-11-19 20:35:00 följande:
    Inte min tråd men det här gjorde mig intresserad. Så snälla, berätta mer!




    En enkel film att börja med. Sedan kan du bara klicka dig vidare. Finns så mycket att se
  • Anonym (barfo­ta)
    Thu 19 Nov 2020 21:19
    #9
    Anonym (P) skrev 2020-11-19 21:13:43 följande:
    Jobmennja
    Anonym (barfota) skrev 2020-11-19 20:53:26 följande:

    Jag började med barfotaskor pga smärta i rygg och höft (som berodde på överspänd bäckenbotten pga förlossningsskada). Efter att ha haft ont i ett halvår försvann min svärta på en vecka. Tar jag på mig ett par vanliga skor får jag ont direkt. Antagligen handlar det om att belasningen i höften (och att också muskler) fördelas på ett annat sätt.

    Den bättre hållningen har jag ingen bra förklaring på mer än att jag antar att musklerna i kroppen byggs upp naturligt (jag har inte arbetat aktivt för bättre hållning utan har bara konstaterat att det är så).

    Googla gärna på fördelar med barfotaskor (tror det finns en del att läsa på freefoot).

    Det finns massor av fördelar med barfotagång så jag är idag väldigt tacksam över att jag testade detta. Man bör dock vara försiktig vid övergången (det var inte jag men behövdes uppenbarligen inte för mig) eftersom musklerna behöver hinna byggas upp. Blir lätt överbelastningar annars (därav barfotaskors oförtjänt dåliga rykte)

    Kolla gärna in facebookgruppen "barfota- naturligt för människa och miljö".

    Sedan bara en tanke åt dig. Vanliga skor har en uppbyggd häl. Du står alltså framåtlutad hela tiden. Ganska uppenbart att detta ger en felaktig belastning va?


    Jag är ganska bevandrad i barfotaskor och löpning och köper argumenten. Har dock inte hört det här om hållning förut.

    I löparskor kan jag inte ha annat än lättvikt/lowdrop-skor för allt annat känns för klumpigt.

    Men jag kanske borde investera i detta tänk lite mer generellt för samtliga skor då.


    Hållningen är ju absolut enbart mina egna teorier! Så jag sak absolut inte säga att det stämmer för andra.
    Jag tror absolut på att köra barfota fullt ut om du vill få alla fördelar av barfota (många hävdar att det är dumt att blanda, du bygger då aldrig upp de musklerna som behövs vid barfota).
    Tips på skomärken som ser "normala ut" om du inte har koll på det.


    Joe nimble


    Belenka


    wildling


    Ahinsa


    Freet


    Groundies


    Feelgrounds


    Zaqq

Svar på tråden Bättre hållning