Forum Träning - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Bättre hållning

    Tor 19 nov 2020 20:04 Läst 0 gånger Totalt 12 svar
    Tor 19 nov 2020 20:04

    Hej!

    Är det någon här som haft dålig hållning och tränat för att få den bra?

    Har ni några bra tips?

    Det enda man hittar på nätet tycker jag är personer som ger tips som har och alltid har haft bra hållning.

    Men det skulle vara intressant att höra människors egna erfarenheter.

    Jag har dålig hållning och ett administrativt jobb, fick problem i ett område under min senaste graviditet. Det har varit bra när jag har varit hemma. Nu har jag börjat jobba igen och börjar få ont på samma ställe igen

  • Anonym (barfo­ta)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 20:24 #1

    Barfotaskor har förbättrat min dåliga hållning avsevärt

  • Anonym (Gnutt­an)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 20:33 #2

    Jag säckar ihop om jag slutar träna. Promenader och lite pausgympa ibland duger rätt ok.

  • Anonym (P)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 20:35 #3
    Anonym (barfota) skrev 2020-11-19 20:24:01 följande:

    Barfotaskor har förbättrat min dåliga hållning avsevärt


    Inte min tråd men det här gjorde mig intresserad. Så snälla, berätta mer!
  • Anonym (barfo­ta)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 20:53 #4
    Anonym (P) skrev 2020-11-19 20:35:00 följande:
    Inte min tråd men det här gjorde mig intresserad. Så snälla, berätta mer!

    Jag började med barfotaskor pga smärta i rygg och höft (som berodde på överspänd bäckenbotten pga förlossningsskada). Efter att ha haft ont i ett halvår försvann min svärta på en vecka. Tar jag på mig ett par vanliga skor får jag ont direkt. Antagligen handlar det om att belasningen i höften (och att också muskler) fördelas på ett annat sätt.


    Den bättre hållningen har jag ingen bra förklaring på mer än att jag antar att musklerna i kroppen byggs upp naturligt (jag har inte arbetat aktivt för bättre hållning utan har bara konstaterat att det är så).

    Googla gärna på fördelar med barfotaskor (tror det finns en del att läsa på freefoot).


    Det finns massor av fördelar med barfotagång så jag är idag väldigt tacksam över att jag testade detta. Man bör dock vara försiktig vid övergången (det var inte jag men behövdes uppenbarligen inte för mig) eftersom musklerna behöver hinna byggas upp. Blir lätt överbelastningar annars (därav barfotaskors oförtjänt dåliga rykte)
    Kolla gärna in facebookgruppen "barfota- naturligt för människa och miljö".


    Sedan bara en tanke åt dig. Vanliga skor har en uppbyggd häl. Du står alltså framåtlutad hela tiden. Ganska uppenbart att detta ger en felaktig belastning va?

  • Anonym (barfo­ta)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 20:54 #5

    Förlåt för trådkapen ts!

  • Anonym (barfo­ta)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 21:00 #6
    Anonym (P) skrev 2020-11-19 20:35:00 följande:
    Inte min tråd men det här gjorde mig intresserad. Så snälla, berätta mer!




    En enkel film att börja med. Sedan kan du bara klicka dig vidare. Finns så mycket att se
  • Anonym (P)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 21:13 #7
    Anonym (barfota) skrev 2020-11-19 20:53:26 följande:

    Jag började med barfotaskor pga smärta i rygg och höft (som berodde på överspänd bäckenbotten pga förlossningsskada). Efter att ha haft ont i ett halvår försvann min svärta på en vecka. Tar jag på mig ett par vanliga skor får jag ont direkt. Antagligen handlar det om att belasningen i höften (och att också muskler) fördelas på ett annat sätt.

    Den bättre hållningen har jag ingen bra förklaring på mer än att jag antar att musklerna i kroppen byggs upp naturligt (jag har inte arbetat aktivt för bättre hållning utan har bara konstaterat att det är så).

    Googla gärna på fördelar med barfotaskor (tror det finns en del att läsa på freefoot).

    Det finns massor av fördelar med barfotagång så jag är idag väldigt tacksam över att jag testade detta. Man bör dock vara försiktig vid övergången (det var inte jag men behövdes uppenbarligen inte för mig) eftersom musklerna behöver hinna byggas upp. Blir lätt överbelastningar annars (därav barfotaskors oförtjänt dåliga rykte)

    Kolla gärna in facebookgruppen "barfota- naturligt för människa och miljö".

    Sedan bara en tanke åt dig. Vanliga skor har en uppbyggd häl. Du står alltså framåtlutad hela tiden. Ganska uppenbart att detta ger en felaktig belastning va?


    Jobmennja
    Anonym (barfota) skrev 2020-11-19 20:53:26 följande:

    Jag började med barfotaskor pga smärta i rygg och höft (som berodde på överspänd bäckenbotten pga förlossningsskada). Efter att ha haft ont i ett halvår försvann min svärta på en vecka. Tar jag på mig ett par vanliga skor får jag ont direkt. Antagligen handlar det om att belasningen i höften (och att också muskler) fördelas på ett annat sätt.

    Den bättre hållningen har jag ingen bra förklaring på mer än att jag antar att musklerna i kroppen byggs upp naturligt (jag har inte arbetat aktivt för bättre hållning utan har bara konstaterat att det är så).

    Googla gärna på fördelar med barfotaskor (tror det finns en del att läsa på freefoot).

    Det finns massor av fördelar med barfotagång så jag är idag väldigt tacksam över att jag testade detta. Man bör dock vara försiktig vid övergången (det var inte jag men behövdes uppenbarligen inte för mig) eftersom musklerna behöver hinna byggas upp. Blir lätt överbelastningar annars (därav barfotaskors oförtjänt dåliga rykte)

    Kolla gärna in facebookgruppen "barfota- naturligt för människa och miljö".

    Sedan bara en tanke åt dig. Vanliga skor har en uppbyggd häl. Du står alltså framåtlutad hela tiden. Ganska uppenbart att detta ger en felaktig belastning va?


    Jag är ganska bevandrad i barfotaskor och löpning och köper argumenten. Har dock inte hört det här om hållning förut.

    I löparskor kan jag inte ha annat än lättvikt/lowdrop-skor för allt annat känns för klumpigt.

    Men jag kanske borde investera i detta tänk lite mer generellt för samtliga skor då.
  • Anonym (P)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 21:14 #8

    Vet inte hur jobmennja och dubbelcitering hamnade där.

  • Anonym (barfo­ta)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 21:19 #9
    Anonym (P) skrev 2020-11-19 21:13:43 följande:
    Jobmennja
    Anonym (barfota) skrev 2020-11-19 20:53:26 följande:

    Jag började med barfotaskor pga smärta i rygg och höft (som berodde på överspänd bäckenbotten pga förlossningsskada). Efter att ha haft ont i ett halvår försvann min svärta på en vecka. Tar jag på mig ett par vanliga skor får jag ont direkt. Antagligen handlar det om att belasningen i höften (och att också muskler) fördelas på ett annat sätt.

    Den bättre hållningen har jag ingen bra förklaring på mer än att jag antar att musklerna i kroppen byggs upp naturligt (jag har inte arbetat aktivt för bättre hållning utan har bara konstaterat att det är så).

    Googla gärna på fördelar med barfotaskor (tror det finns en del att läsa på freefoot).

    Det finns massor av fördelar med barfotagång så jag är idag väldigt tacksam över att jag testade detta. Man bör dock vara försiktig vid övergången (det var inte jag men behövdes uppenbarligen inte för mig) eftersom musklerna behöver hinna byggas upp. Blir lätt överbelastningar annars (därav barfotaskors oförtjänt dåliga rykte)

    Kolla gärna in facebookgruppen "barfota- naturligt för människa och miljö".

    Sedan bara en tanke åt dig. Vanliga skor har en uppbyggd häl. Du står alltså framåtlutad hela tiden. Ganska uppenbart att detta ger en felaktig belastning va?


    Jag är ganska bevandrad i barfotaskor och löpning och köper argumenten. Har dock inte hört det här om hållning förut.

    I löparskor kan jag inte ha annat än lättvikt/lowdrop-skor för allt annat känns för klumpigt.

    Men jag kanske borde investera i detta tänk lite mer generellt för samtliga skor då.


    Hållningen är ju absolut enbart mina egna teorier! Så jag sak absolut inte säga att det stämmer för andra.
    Jag tror absolut på att köra barfota fullt ut om du vill få alla fördelar av barfota (många hävdar att det är dumt att blanda, du bygger då aldrig upp de musklerna som behövs vid barfota).
    Tips på skomärken som ser "normala ut" om du inte har koll på det.


    Joe nimble


    Belenka


    wildling


    Ahinsa


    Freet


    Groundies


    Feelgrounds


    Zaqq

  • Anonym (P)
    Visa endast
    Tor 19 nov 2020 21:38 #10
    Anonym (barfota) skrev 2020-11-19 21:19:49 följande:

    Hållningen är ju absolut enbart mina egna teorier! Så jag sak absolut inte säga att det stämmer för andra.

    Jag tror absolut på att köra barfota fullt ut om du vill få alla fördelar av barfota (många hävdar att det är dumt att blanda, du bygger då aldrig upp de musklerna som behövs vid barfota).

    Tips på skomärken som ser "normala ut" om du inte har koll på det.

    Joe nimble

    Belenka

    wildling

    Ahinsa

    Freet

    Groundies

    Feelgrounds

    Zaqq


    Tack! Det ska kollas upp.
  • Tor 19 nov 2020 21:43 #11 +1

    Även med barfotaskor behöver jag i perioder aktivt tänka på min hållning. Säg att jag är ute och går, då tänker jag aktivt på att dra tillbaka och ner axlarna. För mig betyder det att även resten av kroppen blir rätt. Efter ett par dagar/någon vecka vänjer sig kroppen och det blir så automatiskt.

  • Anonym (Trope­a)
    Visa endast
    Sön 4 apr 10:19 #12

    Armhävningar, crunches, gå i trappor. Promenera. Bra skor.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll