Anonym (Du är inte ensam) skrev 2021-01-28 16:04:45 följande:
Jag har också upplevt dålig arbetsmiljö på en kvinnodominerad arbetsplats. Vi var ungefär tio stycken, enbart kvinnor, detta var på en ekonomiavdelning. Jag var yngst, men avancerade snabbt pga att cheferna tyckte jag gjorde ett bra jobb. De som var elaka mot mig var fast anställda och hade jobbat där i många år. Alla kvinnor över femtio.. Jag mådde fruktansvärt dåligt sista året på det jobbet, sömnproblem, huvudvärk, ont i axlarna, ångest, depression. Jag blev både baktalad och mobbad.. Sa upp mig, men än idag drömmer jag mardrömmar om de kollegorna och har svårt att släppa vissa saker de sagt till mig.
Jag har som mål att hitta en mansdominerad arbetsplats eller åtminstone 50/50.
Kvinnodominerade arbetsplatser präglas av avundsjuka, skitsnack, mobbning, skvaller och intriger. Sorgligt, tragiskt, men sant.
T.S. försök att se det ur ett större perspektiv, distansera dig. Det är INTE ditt fel.
Ni som är unga kvinnor ska veta att det kan vara så olika. Jag har haft kassa kvinnliga chefer som sprungit högröda i ansiktet igenom "korridorerna" jättestressade och som fokuserat på helt fel saker. En ung kvinnlig chef splittrade hela personalstyrkan och skapade intriger. Till slut fick hon faktiskt gå.
Men nu är jag på en jättefin arbetsplats, med majoritet kvinnor i olika åldrar. Det är prestigelöst, humor, äldre delar med sig av kunskaper, erfarenheter och yngre får verkligen också ta plats. Vi har en bra, strukturerad och hygglig kvinnlig chef. Vi har bra resultat.
Jag har också genom åren haft kassa manliga chefer, ofta ungtuppar, som mest varit intresserad av titeln.
Det är inte så enkelt att säga att kvinnor är så och män är så. Med tiden ser man att folk är olika, det har inte med åldern att göra.
Jag har alltid haft trevliga och smarta äldre kvinnliga kollegor. De har varit tillgångar till verksamheter. Det handlar inte om ålder utan person.
Men håller med om.att dina erfarenheter har varit tråkiga förstås. Hoppaa det blir bättre framöver.