Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-21 01:49:10 följande:
Tack! Ja, jag kopplar helst av och läser en bok eller tar en promenad på rasten. Och det är flera andra som också alltid drar sig tillbaka, en del går hem och rastar hunden, någon lägger sig i vilrummet etc.
Jag har frågat om saker som är nya för mig, hur ska man annars lära sig? Och alla har varit trevliga och sagt att det är bra att jag frågar och att jag inte ska tveka att fråga om det är något jag undrar över.
Vi har pratat, skrattat och skämtat och jag kände på något sätt att jag tillhörde en gemenskap.
Det kändes väldigt jobbigt att få höra vad de sagt bakom min rygg...
Ja och det har du helt rätt att göra. Att din chef ens tar upp det som ett problem vad du gör på din arbetsrast är helt befängt (speciellt när andra ändå gör liknande?)
Tycker verkligen du blivit orättvist behandlad och förstår om du inte pallar vara kvar. Tråkiga är ju också att din chef inte verkar vara något att hänga i granen heller, kanske inte konstigt att kollegorna då skaffat sig en hierarki där de ska ha det på ett visst sätt.
Tror vi alla nog har erfarenhet av vissa idotiska, översittarkollegor, även jag. Det jag brukar göra är att försöka vara "the bigger person". Alltså att ta avstånd från dem, men ändå vara neutral och "trevlig" när man samtalar, speciellt för jag verkligen inte har lust att lägga negativ energi på såna personer. Du har nu lärt dig vilka som är falska och du ska hålla dig borta ifrån, så avlägsna dig från just dem så gott det går.
Jag brukar visa mitt bästa jag utåt ändå men en mer lågmäld variant bland dem, för att inte krydda deras skitsnackeri.
Om jag gör mitt bästa i mitt jobb, kör min grej och gör det jag själv känner är rätt och bra, och är god mot andra- så har jag ändå mitt på det torra och kan lämna med ett gott samvete sen. Vill inte hamna på lika låg nivå som någon annan bara för de är trötta på sitt jobb eller liv.
Försök tänk att du kommer komma till ett nytt helt fantastiskt ställe sen där du kommer trivas så bra, att detta är bara tillfälligt (om du kommer jobba kvar resterande veckor).
Och såklart, detta är absolut inte ditt fel. Du har bara hamnat på ett skitställe med redan bittra människor som ska sänka andra. Ta hand om dig och kör din grej.