• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-11-16 13:20:15 följande:
    Tro't om du  vill - någon i tråden föreslog implicit just det.  Du hittar det längre upp i fler olika inlägg. 

Både oljekraftverk och gasturbiner utgör effekt och reglerreserver tillsammans med de företag som sålt nedbud, dvs avstängning av sina förbrukningar.
    ...eller har du missförstått budskapet att behovet av effektreserver minskar med mer av stabila och högproducerande kraftkällor och mindre av fluktuerande och lågproducerande kraftkällor?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-11-16 13:51:28 följande:
    ...eller har du missförstått budskapet att behovet av effektreserver minskar med mer av stabila och högproducerande kraftkällor och mindre av fluktuerande och lågproducerande kraftkällor?
    Effektreserven behövs av fler olika skäl:

För att toppa upp de få höglasttimmarna som infaller ett fåtal timmar under kallare vintern - övrig tid står effektreserven oanvänd. 'Stabila och högproducerande kraftslag' som kärnkraft byggs inte för att användas ett fåtal timmar per år.

För att snabbt ge effekt om ledningar eller kraftverk kopplas från eller stängs och då kompensera för lastpåverkan på frekvens och spänning.

Apropå att ha missförstått budskap vad effektreserven används till.

tråden präglas av okunnighet och ideologiska skygglappar.

Hur många i tråden har faktisk arbetat i eller utbildats för kraftbranschen? Hur många sprider konspirationsteorier och okunniga klipp från debattörer och influerare som tror de vet bättre än de som arbetar med det med påståendet att de som arbetar med det är opålitliga för att de arbetar på myndigheter och inom branschen?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2025-11-16 11:57:47 följande:
    Ja, man kan bygga sju miljoner vindkraftverk och lägga ned nästan allt annat så producerar vindkraften mest av alla. Men detta säger ju absolut ingenting om skillnaderna i kraftslagens effektivitet.

DÅ får m,an också bygga batterier och säkra elen på det viset Solig

Men det mest intressanta, det är vad du inbillar dig ditt argument är med svart och vitt?

Tom Araya skrev 2025-11-16 12:48:28 följande:
    Betydligt mer än vad man får ut av vinden.

Dock krävs det bara att det blåser :whoco5: 
    Men antar det är här halmgubben kommer in.

Tom Araya skrev 2025-11-16 13:51:28 följande:

Och tack vare dessa så skenade aldrig elpriserna pga reaktorer var nere.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-11-13 21:31:52 följande:

Men det var ju någon här i tråden som nyss sa att det inte fanns några gasturbiner, det refererades till några 'experter' - kommer iiinte ihåg veemm det var

Ingen i tråden har förnekat existensen av gasturbiner. Däremot har jag, eller om jag inte gjort det borde jag ha, skrivit att gasturbiner är ett dyrt sätt att reglera frekvensen i elnätet och därför används primärt vattenkraft för att reglera frekvensen där det går medan länder som inte har den möjligheter får förlita sig på gasturbiner för den primära frekvensregleringen i elnätet.

Med ett instabilare elnät kommer även Sverige att bli tvungen att förlita sig mer på gasturbiner och tvingas acceptera en lägre frekvensstabilitet.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-11-16 10:41:05 följande:
    Vissa månader och kvartal producerar svensk vindkraft mer el än kärnkraften. Och om regeringen hade tillåtit en utbyggnad av havsbaserad vindkraft hade vindkraften som helhet kunnat producera mer el än kärnkraften.
    Mer el om det blåser. Kanske så mycket el att ingen får betalt för elen när det blåser och ingen har någon el att ta betalt för när det inte blåser. Allt enligt principen om prissättning efter tillgång och efterfrågan.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-11-15 10:47:31 följande:

Det är SD och M som är hindret för att kraftindustrin ska våga investera i ny svensk energi. 

Socialdemokraternas och Miljöpartiet är nog större orosmoln för de som funderar på att investera i svensk elproduktion för någon annan anledning än att ta bidragen och gå i konkurs. S för att de ändrar sig efter vad som för stunden är fördelaktigast för maktanspråken och MP för att de vill stoppa all kärnkraft.
  • Padirac

Gasturbinerna finns och har funnit i svensk elkraft sedan åtminstone 1970-talet för att vattenkraften inte är en tillräckligt snabb reglerreserv.

Har inte de där experterna du frågar berättat det?

nattuw skrev 2025-11-16 23:40:51 följande:
    Ingen i tråden har förnekat existensen av gasturbiner. Däremot har jag, eller om jag inte gjort det borde jag ha, skrivit att gasturbiner är ett dyrt sätt att reglera frekvensen i elnätet och därför används primärt vattenkraft för att reglera frekvensen där det går medan länder som inte har den möjligheter får förlita sig på gasturbiner för den primära frekvensregleringen i elnätet.

Med ett instabilare elnät kommer även Sverige att bli tvungen att förlita sig mer på gasturbiner och tvingas acceptera en lägre frekvensstabilitet.
  • klyban
    nattuw skrev 2025-11-16 23:40:51 följande:

Vi vet att nätet blir stabilare och stabilare.

Och om man ska argumentera för än mer stabilare nät, så kanske man inte ska börja med att ljuga med att det blivit sämre.

Och två, varför ge konstigt och felaktig kritik, över att prata om lösningar och vilken vad som krävs att försätta detta arbete.
    För det vi ser var gång att det slinker in att det är allt såssarnas fel.

nattuw skrev 2025-11-16 23:50:02 följande:
    Mer el om det blåser. Kanske så mycket el att ingen får betalt för elen när det blåser och ingen har någon el att ta betalt för när det inte blåser. Allt enligt principen om prissättning efter tillgång och efterfrågan.

Och denna blåst rädda oss från höga elkostnader och fast en del inte verkar veta om att det inte alltid blåser och vad det gör till vindkraften och leverans av energi.

Själv undrar jag vad halmgubben är ett argument för.
    Även har jag lärt mig en sak i denna tråd, det spelar ingen som helst roll vad det är för pris på elen.
    Så är det alltid dåligt, när den var dyr som faan = DÅLIGT, när det var riktigt billigt = DÅLIGT.
    Och när det blir så så inser man att en agenda existerar som inte bryr sig ett jäv la skit om elpriserna och ser dessa komiskt nog alltid som ett problem.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya

För att förstå de olika kraftslagens kostnader och effekter och varför vi inte kan ha för mycket sol- och vindkraft i ett system byggt för mer stabil kraftproduktion och distribution...

Kapacitetsfaktorn var under 2024 ungefär
    Vind - 28 %
    Vatten - 45 %
    Kärnkraft - 82 %

Av balanskostnaderna (som idag uppgår till ca 7 miljarder) så kommer dessa av
    Vind - 50-70 % - 32-45 kr per producerad MWh
    Vatten - 20-30 % - 8-12 kr per producerad MWh
    Kärnkraft - 5-10 % - 2,5-5 kr per producerad MWh
    Övriga - 5-10 % - 2,5-5 kr per producerad MWh

Svar på tråden Regeringens el-fiasko