• Anonym (Vad säger lagen?!)

    Hur vågar man sätter upp nakenbild på sig själv på nätet?!

    Jag blir förvånad på vissa av mina tjejvänner som sätter upp bilder på sig själva. Ibland fullkomlig näck och visar rumpan. Är inte det någon sexualbrott de begår, så som blottning eller vad nu den lagen nu säger?

    Ibland har Facebook tagit ner dessa bilder, men jag undrar vad lagen säger. Om jag skulle ringa anonymt till polisen: Skulle DOM kunna falla emot min(a) kompisar?

    Det är ju inte säkert att man är vänner med exakt alla i vänlistan. Vissa kanske polisanmäler bara för att i princip provocera och eller på riktigt känner sig kränkta.

    Inte att man skickar till bilden, men att man lägger ut.

    Jag förstår att det kan vara kul med uppmärksamhet, men om vi kommer till vad den svenska lagen säger och då undrar jag hur man ens vågar göra något sådant om man nu inte vill hamna i ett register som sexualbrott eller så.

    Vad säger lagen?

    Om jag skulle lägga ut en liknade bild på mig. Gör jag något brott då?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur vågar man sätter upp nakenbild på sig själv på nätet?!
  • Anonym (Svar på tal)

    Så länge det är en kvinna som lägger ut nakenbilder på sig så kommer inget hända då det är extremt stor efterfrågan på nakenbilder på kvinnor och kvinnlig nakenhet ses som något sexigt och fint.

    Män däremot är illa ute om de lägger ut nakenbilder på sig själva, då är det blottning och sexuellt ofredande eftersom väldigt få vill se nakenbilder på män, och manlig nakenhet är äcklig och pervers och leder till anmälan direkt.

  • Anonym (Vad säger lagen?!)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-23 00:00:59 följande:

    Så länge det är en kvinna som lägger ut nakenbilder på sig så kommer inget hända då det är extremt stor efterfrågan på nakenbilder på kvinnor och kvinnlig nakenhet ses som något sexigt och fint.

    Män däremot är illa ute om de lägger ut nakenbilder på sig själva, då är det blottning och sexuellt ofredande eftersom väldigt få vill se nakenbilder på män, och manlig nakenhet är äcklig och pervers och leder till anmälan direkt.


    Det är ingen skillnad på män och kvinnor. Lagen gäller för alla.

  • Anonym (Vad säger lagen?!)

    Så om någon kan svaara seriöst?

    Är det alltså okej att lägga upp en nakenbild på sig själv där bak, så länge det inte är framifrån och könsorganet syns?

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Vad säger lagen?!) skrev 2020-11-23 00:17:31 följande:

    Det är ingen skillnad på män och kvinnor. Lagen gäller för alla.


    Fast ingen skulle ens komma på tanken att anmäla nakenbilder på kvinnor då 99,9 % av männen uppskattar dessa bilder och efterfrågar dessa i extremt stor utsträckning, och i princip ingen kvinna skulle få för sig att anmäla en annan kvinna då de sällan finner bilderna som stötande, om de anmäler så är det i syfte att de är avundsjuka.

    Men nakenbilder på män tycker många är obehagligt och stötande, vilket gör att dessa bilder lätt anmäls.

    Förstår du skillnaden?
  • Anonym (o)

    En mer artistisk bild är självklart ok och inget som någon blir polisanmäld över. Om de nu inte skulle spamma en grupp/person med den.


     


    Minsta bröstvårta gör att man hamnar i blåsväder dock.

  • Anonym (...)

    Om de är över 18 så kan de publicera vad de vill. Det hör till yttrandefriheten. Plattformen de publicerar på (tex Facebook) kan ha regler som förbjuder explicit material.

  • Anonym (Vad säger lagen?!)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-23 00:23:22 följande:
    Fast ingen skulle ens komma på tanken att anmäla nakenbilder på kvinnor då 99,9 % av männen uppskattar dessa bilder och efterfrågar dessa i extremt stor utsträckning, och i princip ingen kvinna skulle få för sig att anmäla en annan kvinna då de sällan finner bilderna som stötande, om de anmäler så är det i syfte att de är avundsjuka.

    Men nakenbilder på män tycker många är obehagligt och stötande, vilket gör att dessa bilder lätt anmäls.

    Förstår du skillnaden?
    Om det är olagligt så gör människan fortfarande brott emot svensklag. Spelar ingen roll vilket kön det är på människan.

    Så min fråga är om det är brott emot lagen. Inte om det är störst chans vilken grupp som blir anmäld eller vad du nu skriver!
  • Anonym (Vad säger lagen?!)
    Anonym (o) skrev 2020-11-23 00:28:55 följande:

    En mer artistisk bild är självklart ok och inget som någon blir polisanmäld över. Om de nu inte skulle spamma en grupp/person med den.


     


    Minsta bröstvårta gör att man hamnar i blåsväder dock.


    Vadå artisktiskt?

    Alltså om det är en bild som bara visas rumpanbar. är inte det olagligt?
  • Anonym (o)
    Anonym (Vad säger lagen?!) skrev 2020-11-23 01:03:53 följande:
    Vadå artisktiskt?

    Alltså om det är en bild som bara visas rumpanbar. är inte det olagligt?

    Konstnärligt. Jag antar att bilderna har ett syfte.


    En rumpa är inte olagligt att visa på bild.

  • Anonym (Vad säger lagen?!)
    Anonym (o) skrev 2020-11-23 01:08:13 följande:

    Konstnärligt. Jag antar att bilderna har ett syfte.


    En rumpa är inte olagligt att visa på bild.


    Men kan inte en rumpa vara kränkade?

    Hmm...Okej! Alltså...Nakenrumpa, pratar jag om.
Svar på tråden Hur vågar man sätter upp nakenbild på sig själv på nätet?!