• Anonym (?)

    De olika vaccinerna?

    Jag har varit nyfiken på de olika vaccinen och försökt läsa på men tycker det känns luddigt och krångligt.

    Pfizers vaccin ska vara 90% effektivt, för att hindra smitta eller för att förhindra att man blir sjuk av smittan?

    Astrazenecas vaccin ska tydligen ges ut till självkostnadspris, vad innebär det i kronor och ören? Kommer de andra företagen ta marknadspris som jämförelse eller är det bara ett sätt att framstå som bättre?

    Är det något av vaccinen som skyddar efter bara en dos?

    Kommer olika grupper få olika vaccin i och med att vi har avtal med 3 olika företag?

    Någon som kan bringa klarhet?

  • Svar på tråden De olika vaccinerna?
  • Paganini

    Mig veteriligen finns inget vaccin som förhindrar att du smittar utan det hindrar att sjukdomen bryter ut hos dig. Om en dos räcker har jag inte sett data på, det kommer säkert bedömas när läkemedelsmyndigheterna gör sin utvärdering av vaccinen. Vad det kostar beror på företagens marknadsstategi men det blir ju med all sannolikhet subventionerat som övriga vaccin. Du och jag lär knappast behöva betala mer än för andra vaccin.

  • Anonym (?)
    Paganini skrev 2020-11-23 09:57:59 följande:

    Mig veteriligen finns inget vaccin som förhindrar att du smittar utan det hindrar att sjukdomen bryter ut hos dig. Om en dos räcker har jag inte sett data på, det kommer säkert bedömas när läkemedelsmyndigheterna gör sin utvärdering av vaccinen. Vad det kostar beror på företagens marknadsstategi men det blir ju med all sannolikhet subventionerat som övriga vaccin. Du och jag lär knappast behöva betala mer än för andra vaccin.


    Tack, ok så såna tester är fortfarande inte klara, m3n ändå pratar de om att börja vaccinera inom en månad 8 vissa länder?

    Jag tänker väl mest om det är tanken från alla bolag att de inte ska göra vinst på det här och Astrazeneca gör reklam av det eller om AstraZeneca är ensamma om att vilja skänka bort eventuell vinst och bara ta ett pris som motsvarar deras egna kostnader. Tycker det låter fint liksom. Såklart kommer det kosta oss pengar som skattebetalare, men kanske inte i egenavgift.
Svar på tråden De olika vaccinerna?