• Anonym (äl)

    Ni som har ont vid äl...

    Ni som känner av äl smärta, kommer den innan, under eller efter äl för er?

    Jag försöker lära känna min kropp då vi försöker skaffa barn, men jag har lite oregelbunden mens.

  • Svar på tråden Ni som har ont vid äl...
  • Anonym (Förr)

    På den tiden jag hade äl kom smärtan samma dag som äl. Dock långt ifrån varje äl. Jag hade dock så tydliga äl-flytningar att jag i 35 år kunde räkna ut när mensen skulle komma grundat på flytningarna.

  • Anonym (K)

    Innan äl. Den kommer smygande och är som värst dagen innan äl då jag även får positivt äl-test.

  • Anonym (äl)
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-24 16:51:08 följande:

    På den tiden jag hade äl kom smärtan samma dag som äl. Dock långt ifrån varje äl. Jag hade dock så tydliga äl-flytningar att jag i 35 år kunde räkna ut när mensen skulle komma grundat på flytningarna.


    Jag har aldrig haft dom där äl flytningarna, jag får "bara" ont har jag börjat lära mig nu, men när i förhållande till äl jag får ont, det vet jag inte.
  • Anonym (Förr)
    Anonym (äl) skrev 2020-11-24 17:01:39 följande:
    Jag har aldrig haft dom där äl flytningarna, jag får "bara" ont har jag börjat lära mig nu, men när i förhållande till äl jag får ont, det vet jag inte.
    Du får hålla koll några cykler- om du inte blir gravid fort- och då märker du när mensen kommer i förhållande till smärtan. För det varierar från kvinna till kvinna. En del har tom ont efter att ägget släppt.
  • Anonym (äl)
    Anonym (K) skrev 2020-11-24 16:51:40 följande:

    Innan äl. Den kommer smygande och är som värst dagen innan äl då jag även får positivt äl-test.


    Okej. Ja det är svårt att veta tycker jag när man har en oregelbunden cykel. Har beställt äl test nu också inför denna månad.
  • Anonym (äl)
    Anonym (K) skrev 2020-11-24 16:51:40 följande:

    Innan äl. Den kommer smygande och är som värst dagen innan äl då jag även får positivt äl-test.


    Okej. Ja det är svårt att veta tycker jag när man har en oregelbunden cykel. Har beställt äl test nu också inför denna månad.
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-24 17:03:10 följande:

    Du får hålla koll några cykler- om du inte blir gravid fort- och då märker du när mensen kommer i förhållande till smärtan. För det varierar från kvinna till kvinna. En del har tom ont efter att ägget släppt.


    Verkar inte gå så fort, är inne på 8e försöket nu. Var väldigt lugn första månaderna och tänkte inte mycket på min äl och cykel, men nu börjar tålamodet tryta en aning.
  • Anonym (Förr)
    Anonym (äl) skrev 2020-11-24 17:07:38 följande:
    Okej. Ja det är svårt att veta tycker jag när man har en oregelbunden cykel. Har beställt äl test nu också inför denna månad.

    Verkar inte gå så fort, är inne på 8e försöket nu. Var väldigt lugn första månaderna och tänkte inte mycket på min äl och cykel, men nu börjar tålamodet tryta en aning.
    Det är "bara" att fortsätta försöka. Tar det över ett år så sök hjälp då. Äl-test kan möjligen vara en hjälp om ni inte orkar sexa varannan-var tredje dag. 
  • Anonym (äl)
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-24 17:09:23 följande:

    Det är "bara" att fortsätta försöka. Tar det över ett år så sök hjälp då. Äl-test kan möjligen vara en hjälp om ni inte orkar sexa varannan-var tredje dag. 


    Jo det vat det jag tänkte också. Denna månad gick vi all in och sexar på varje/varannan dag istället för 2 ggr/veckan max som innan.
  • Anonym (Förr)
    Anonym (äl) skrev 2020-11-24 17:12:02 följande:
    Jo det vat det jag tänkte också. Denna månad gick vi all in och sexar på varje/varannan dag istället för 2 ggr/veckan max som innan.
    Låter som en bra strategi. Lycka till!
  • Anonym (äl)

    Lite chockad! Köpte digitalt test imorse då jag känt lite molvärk som sagt igår och mådde allmänt konstigt.

    Fick positivt! :D

    Ska vi fortsätta med sex varje dag??

  • Anonym (Förr)

    Sexa några dagar till ni. När testet är positivt återstår som minst 12 timmar innan ägget släpper, kanske uppåt 2 dygn. Sen lever ägget ca ett dygn också.

  • Anonym (äl)
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-25 14:44:17 följande:

    Sexa några dagar till ni. När testet är positivt återstår som minst 12 timmar innan ägget släpper, kanske uppåt 2 dygn. Sen lever ägget ca ett dygn också.


    Frågan är om det kan ha varit positivt redan igår då jag började känna värk?
  • Anonym (Förr)
    Anonym (äl) skrev 2020-11-25 15:04:42 följande:
    Frågan är om det kan ha varit positivt redan igår då jag började känna värk?
    Kan ha varit, men när det återstår mindre än 12 timmar är testet negativt igen så än har inte ägget släppt. När jag testade med gladagubben-test hade jag alltid äl dagen efter.
  • Anonym (äl)
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-25 15:09:14 följande:

    Kan ha varit, men när det återstår mindre än 12 timmar är testet negativt igen så än har inte ägget släppt. När jag testade med gladagubben-test hade jag alltid äl dagen efter.


    Där ser man! Alltid lär man sig något :)
  • Anonym (äl)

    Idag samma tid är testet negativt Är det för sent för sex ikväll??

  • Anonym (Förr)
    Anonym (äl) skrev 2020-11-26 13:05:20 följande:
    Idag samma tid är testet negativt Är det för sent för sex ikväll??
    Svårt säga, men en extra gång skadar ju inte. Det är viktigare med sex före positivt äl-test för spermierna kan leva flera dagar, men ägget absolut max ett dygn.
  • Anonym (äl)
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-26 13:09:28 följande:

    Svårt säga, men en extra gång skadar ju inte. Det är viktigare med sex före positivt äl-test för spermierna kan leva flera dagar, men ägget absolut max ett dygn.


    Jag förstår. Vi hade iaf sex 20, 22, 23 och 24 men inte den 25 då testet var positivt, men det borde väl ändå vara helt okej då.
  • Anonym (äl)
    Anonym (Förr) skrev 2020-11-26 13:54:15 följande:

    Det räcker nog om ni klämmer in en till.  


    Känner så också om nu ägget lever i 24 timmar och nyligen kanske släppt :)
Svar på tråden Ni som har ont vid äl...