• Anonym (Kvinna)

    Finns det psykologer som inte arbetar med KBT/är freudianer?

    Har länge sökt efter en psykolog. Dessvärre arbetar 9/10 med KBT, och resterande är freudianer. Vilket inte är någonting som jag vill arbeta med. Jag håller fortfarande hoppet uppe, om att träffa en psykolog vars arbete går emot något annat än just dessa. Jag hoppas innerligt att jag bara haft otur/letat på fel ställen.

    Har ni träffat psykologer som inte arbetar med KBT eller är freudianer? Hur får jag kontakt med dessa?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Finns det psykologer som inte arbetar med KBT/är freudianer?
  • Anonym (vui)

    Elever som läser psykologprogrammet inriktar sig mot antingen KBT eller psykodynamisk terapi (PDT). Psykodynamisk terapi är alltså en vidareutveckling av Freuds psykoanalys. Det finns absolut psykologer som jobber med PDT men som inte alls fokuserar lika mycket på det undermedvetna som man gör inom psykoanalysen. Jag känner inte till någon tredje inriktning. Vad är det du är ute efter, och varför känner du att varken KBT eller PDT passar dig?

  • Anonym (Gestaltterapi)

    Säger som föregående, vad är det du är ute efter? Kan gestaltterapi vara något för dig? Det är en holistisk terapiform där man man jobbar relationellt med människan som helhet (kropp, tankar, känslor).

  • FtS70

    Jag har inte träffat några renodlade freudianer i psykologskrået på trettio år, minst. Var finns dessa?

Svar på tråden Finns det psykologer som inte arbetar med KBT/är freudianer?