• Wed 25 Nov 2020 20:26
    1628 visningar
    13 svar
    13
    1628

    Vad har ni valt för golv i ert kök (renoverat av er senaste 5-7 åren)

    Ni som renoverat köket i er bostad, vad valde ni för typ av golv och varför? och är ni nöjda med det så här långt?

    Undrar alltså om ni har klinker, trägolv, laminat, vinyl eller vilka andra sorter det finns. Och varför.

  • Svar på tråden Vad har ni valt för golv i ert kök (renoverat av er senaste 5-7 åren)
  • Wed 25 Nov 2020 20:52
    #1

    Laminat för att det är ett bra och starkt material, det har kork under vilket gör det behagligt att gå på.

  • Wed 25 Nov 2020 21:01
    #2

    Vi har vinylklick som ser ut som trägolv. Tåligt och mjukt att gå på, jag är jättenöjd.

  • Wed 25 Nov 2020 21:01
    #3

    Precis bytt till klickparkettgolv från ett fult laminatgolv (det skulle se ut som parkett men gjorde det inte alls). Tycker trä är skönare att gå på än laminat. Kan man ha golvvärme kan klinker vara trevligt. Nackdelen med det tycker jag är att det är svårare att byta ut om man skulle tröttna.

  • Wed 25 Nov 2020 21:07
    #4

    Kan tilläggas att vi hade vinylmatta innan vi rustade. Var nöjd med det också men jag ville ha något som kändes mer som trägolv. Äkta trägolv ville jag dock inte ha i köket, mina föräldrar har det och det tar lååång tid innan det får rätt patina. Klinkers gick också bort, det är alldeles för hårt att stå på och tappar man ett glas går det i tusen bitar.

  • Wed 25 Nov 2020 21:21
    #5

    Obehandlade äldre bred furuplank

  • Wed 25 Nov 2020 22:21
    #6

    www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/tragolv/moelvengolvet-arctic----ek/

    Tror det var det här... Gediget och trä med rätta utseendet och känslan.
    Avskyr hårda golv som betong, klinker och liknande. Tappar du något har du tusen skärvor över hela köket...
    Gillar inte heller plastiga golv.

  • Wed 25 Nov 2020 22:36
    #7

    Vi la vaxat ekgolv med fasade kanter, hela brädor inte limmade stavar. Väldigt behagligt att gå på och inte halt som lackat trägolv kan vara. Vi har samma golv i stora delar av huset och är riktigt nöjda.


    Ride it like you stole it
  • Thu 26 Nov 2020 08:29
    #8

    Men ni som har trägolv, hur håller de då? Fläckar, spill osv?

  • Thu 26 Nov 2020 08:30
    #9

    I det lilla arbetsköket har vi klinker med golvvärme. I matrumsdelen har vi parkettgolv.

  • Thu 26 Nov 2020 08:34
    #10
    Alexi skrev 2020-11-26 08:29:11 följande:

    Men ni som har trägolv, hur håller de då? Fläckar, spill osv?


    Såpa och borste en gång per år. Golvet är inte fläckfritt men naturligt vackert och använt. Över 100 år gammalt.
  • Thu 26 Nov 2020 08:35
    #11

    I 2 senaste lägenheter hade vid parkettgolv. Nackdelen med klinker är att om nån tallrik ramlar på golvet, så nästan med 100% säkerhet går den sönder, då klinker är väldigt hård.

  • Tue 5 Jan 2021 10:47
    #12

    Detta med klinker och att det är väldigt hårt (att stå på och när man tappar något).

    Är det någon som faktiskt har klinker och upplever det som ett problem?

  • Tue 5 Jan 2021 15:08
    #13

    Renoverade för två år sedan. Valde vinylmatta på rulle. Gjöt även in vattenburen golvvärme under så ville ha något mjukt som släppte igenom värmen bra. Är helnöjd. Inga bekymmer för vattenskada, lätt hålla ren. Dagens vinylgolv går inte jämföra med tidigare. De är mer struktur på dem och känns inte lika konstgjorda. Valde ett som ser ut som ek.

    Mina föräldrar hade parkett och det var inget vidare. Tappar man något i golvet kunde bitar slås bort. Blev även skador av väta. Och det var inget billigt golv.

    Har ekparkett i stora delar av övriga huset och de golven knarrar. Så även ett klickgolv i hallen. Visst trä är ett levande material och det rör på sig så man kan ju inte förvänta sig annat efter några tiotals år heller.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Vad har ni valt för golv i ert kök (renoverat av er senaste 5-7 åren)