• Anonym (Undrar)

    Bör sidoinkomst räknas in i gememsam ekonomi?

    Hejhej, hur skulle ni tänkt i följande scenario? 

    Vi har separat ekonomi just nu (men splittar hälften hälften på alla gemensamma kostnader). Vi båda jobbat heltid och får ut 38 tkr resp 33 tkr netto. Vi får ett barn till våren och har då tänkt ha gemensam ekonomi. vi är 30 år båda två. 

    Vi har alltså tänkt att slå ihop hans nettolön på 38 tkr plus min föräldrapenning, bestämma en månadspeng som vi får var och sedan är resten till gemensamt sparande och gemensamma kostnader. 

    jag får dock in 7 tkr netto efter skatt varje månad som sidoinkomst från hyresintäkter. tycker ni att vi ska lägga till denna summa i vad vi totalt ska dela på? vi har pratat om hur vi ska göra med denna men inte kommit fram till något. hur resonerar ni? :) 

  • Svar på tråden Bör sidoinkomst räknas in i gememsam ekonomi?
  • BuoBä

    Det blir lite småmärkligt om ni ska få tex 3000 kr var i fickpengar, och så har du 7000 kr vid sidan av som du kan göra vad du vill med...

    Om det är en BRF eller liknande du har tycker jag det kan vara rimligt att du sätter undan en viss del av inkomsten till underhåll och renovering, och att resten går in under det gemensamma.

  • Anonym (Äldre och kanske klok.)

    Ja alla inkomster ska delas.
    Om ni inte tänkte dela föräldraledigheten lika så måste ni kompensera förlorad inkomst/pension för den som inte jobbar.

  • Anonym (Q)

    Jag hade lagt undan en buffert för underhåll och oväntade utgifter som kan vara sammankopplade med uthyrningen - kanske en månadshyra eller två. Därefter hade jag räknat in det som en del av den gemensamma inkomsten.

  • Anonym (Peter)

    Om allt ska slås ihop ska väl allt slås ihop?

  • Anonym (F)

    Varför skulle inte passiva inkomster räknas in i gemensam ekonomi?

    Om det du hyr ut kräver underhåll på något sätt så dra av för det.

  • Anonym (asdf)

    Håller med. Tycker också att alla inkomster ska slås ihop.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Äldre och kanske klok.) skrev 2020-11-26 16:55:22 följande:

    Ja alla inkomster ska delas.

    Om ni inte tänkte dela föräldraledigheten lika så måste ni kompensera förlorad inkomst/pension för den som inte jobbar.


    Jag ska vara föräldraledig 11 månader och han 7 månader så är väl ganska lika, eller bör vi kompensera? Tänker om det bara skiljer 4 månader så kanske det inte gör så stor skillnad på pensionen.
  • Anonym (Undrar)

    Tack alla! Då sätter jag nog av 1-2 hyror för ev underhåll och skador vid utflytt, samt lägger till dessa 7k i vår gemensamma pott :)

  • Anonym (Rakt på sak)

    All inkomst är inkomst. Självklart ska din "sidoinkomst" räknas med.

  • Kjell2

    Kan ni inte avsätta de pengarna till semester, nytt kök eller annan gemensam bonus?

  • Anonym (Självklart)

    Som andra säger, ja det ska räknas in, jag förstår verkligen inte varför det inte skulle göra det? Jag skulle kunna tänka mig att om det handlar om en hundring var tredje månad eller något så är det kanske en piss i rymden men nu är det alltså 7000kr stadigt varje månad.... jättekonstigt att tänka att det inte skulle räknas, gemensamt är gemensamt och ska inte gynna ena partnern

  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2020-11-26 18:38:25 följande:

    Kan ni inte avsätta de pengarna till semester, nytt kök eller annan gemensam bonus?


    Jo det låter trevligt! Vi sparar rätt mycket som det är idag och ska försöka fortsätta med det efter vi fått barn, tex till sådant du nämner!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Självklart) skrev 2020-11-26 18:48:01 följande:

    Som andra säger, ja det ska räknas in, jag förstår verkligen inte varför det inte skulle göra det? Jag skulle kunna tänka mig att om det handlar om en hundring var tredje månad eller något så är det kanske en piss i rymden men nu är det alltså 7000kr stadigt varje månad.... jättekonstigt att tänka att det inte skulle räknas, gemensamt är gemensamt och ska inte gynna ena partnern


    Är helt nytt för oss med allt gemensamt så därför jag bad om råd. Har inte skrivit nånstans att jag inte tycker det bör räknas in? Det är min sambo som tycker att det är min investering och visste inte om han tyckte det skulle ingå och jag vet inte heller hur vi ska tänka, men som jag skrev längre upp så kommer vi alltså att lägga till detta till vårt gemensamma.
  • Physalis

    Det finns hur många sätt som helst att tänka och inget är egentligen fel.

    Jag hade nog tänkt att eftersom han kommer vara föräldraledig kortare tid än dig så är det rimligt att du behåller tillräckligt för att kompensera för det högre inkomstbortfall du utsätts för. Resten kan delas på.

    Sen är ju frågan om ni ska fortsätta ha gemensam ekonomi efter föräldraledigheten? Om ja så tycker jag att tillräckligt ska ingå för att ni åtminstone ska bidra med lika mycket (förutsatt att ni i övrigt delar på vab, barn och hushåll i samma utsträckning). Annars är det ju konstigt att han ska bidra med ett par tusen mer än dig varje månad bara för att din inkomst kommer från två olika håll.


    Korrekturläser som en kratta
  • ciann
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-26 19:27:32 följande:

    Är helt nytt för oss med allt gemensamt så därför jag bad om råd. Har inte skrivit nånstans att jag inte tycker det bör räknas in? Det är min sambo som tycker att det är min investering och visste inte om han tyckte det skulle ingå och jag vet inte heller hur vi ska tänka, men som jag skrev längre upp så kommer vi alltså att lägga till detta till vårt gemensamma.


    Jag tänker att det beror på var sida inkomstern kommer ifrån och hur ni delar på besparingar från tidigare. Om du tex har investerat i fastigheter och får ut 7 k i månaden kan man se det som en form av avkastning. Hur ni ni hanterar d n beror på hur ni gör i övrigt med bankkonton, intäkter från kapital, vinster från aktier?

    Är det en bostadsrätt som du fortfarande betalar av, men hyrut i andra hand kanske det är läge att amortera.

    Tänke att även om man har gemensam ekonomi så kan det vara bra att ha varsit privat sparande/ kapitalförvaltande.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-26 16:42:33 följande:

    Hejhej, hur skulle ni tänkt i följande scenario? 

    Vi har separat ekonomi just nu (men splittar hälften hälften på alla gemensamma kostnader). Vi båda jobbat heltid och får ut 38 tkr resp 33 tkr netto. Vi får ett barn till våren och har då tänkt ha gemensam ekonomi. vi är 30 år båda två. 

    Vi har alltså tänkt att slå ihop hans nettolön på 38 tkr plus min föräldrapenning, bestämma en månadspeng som vi får var och sedan är resten till gemensamt sparande och gemensamma kostnader. 

    jag får dock in 7 tkr netto efter skatt varje månad som sidoinkomst från hyresintäkter. tycker ni att vi ska lägga till denna summa i vad vi totalt ska dela på? vi har pratat om hur vi ska göra med denna men inte kommit fram till något. hur resonerar ni? :) 


    Vi har exakt samma scenario. Har haft separat ekonomi men ska nu få barn och kommer då ha gemensam ekonomi. Min sambo har en bostadsrätt som han hyr ut i andrahand, däremot får han ut 3 000/månad i "vinst" för den. Vi har dock sett det som så att det tillfaller honom då det ses som en form av avkastning, precis som jag har aktier där jag får X antal i månaden i avkastning som tillfaller mig. 

    Så jag tycker inte alls det är en konstig sak att fundera på, sen får man såklart avgöra själv vad som är rätt eller fel! :) 
  • Anonym (D)

    Det blir jäkligt fel om ni ska ha gemensam ekonomi men samtidigt inte.

    Vi hade en liknande diskussion här hemma. Vi har gemensam ekonomi och således betalar vi gemensamt för våra olika hobbyverksamheter. Sen sålde han lite saker och tjänade några tusenlappar. Skulle han betala dem som sina egna eller ska det vara gemensam inkomst?

    Det är så pass lite pengar att det inte spelar någon roll just nu men det här kan komma att ändras till att handa om trätt stora summor. (Han är tex erbjuden närmare 100k för en pryl han tillverkat men inte vill sälja).

    Vi kom överens om att de pengarna ska in på något sparande men att han fick bestämma hur det ska fördelas.
    Så ekonomin är fortfarande gemensam men han fick bestämma detaljerna.
    En lösning vi bägge tyckte var acceptabel.

Svar på tråden Bör sidoinkomst räknas in i gememsam ekonomi?