• Anonym (ts)

Hur lever ni rika?

Hur lever ni som har ca 30 tusen netto.

Jag lever knappt på 1200kr när hyra, el, gas, bredband m.m. Är betalt. Dessa pengar går till mat åt mig och katten, jag prioriterar kattsand och mat så själv lever jag mest på pasta med ketchup och ibland nudlar. Även om detta förhoppningsvis är tillfälligt så är det ändå sjukt jobbigt.

• Svar på tråden Hur lever ni rika?
  • Kjell2

Vaknar, äter frukost, jobbar, fixar middag, ev gör något som tränar, hobby, film, sover. Repeat

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2020-11-27 08:03:04 följande:

Vaknar, äter frukost, jobbar, fixar middag, ev gör något som tränar, hobby, film, sover. Repeat

Nu menade jag hur man klarar sig ekonomiskt på 1200 kr som ska räcka till mobil, bredband, mat, hygien artiklar och kläder?

Fritiden är väl samma för de flesta av oss, jobb, träning, film m.m.
  • Anonym (K)

Ja som ovan ungefär. Sliter för att få ihop livet med jobb, fem barn, aktiviteter, hund, katter, hus och en jävla massa räkningar. Pengarna är alltid slut i slutet av månaden men kan såklart lägga undan några tusen till sparande, resor och så. Har det egentligen väldigt bra men trots det känns det ofta som att pengar fattas ändå.

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2020-11-27 08:03:04 följande:

Alltså hur hade du levt med min inkomst?
  • Anonym (ts)
    Anonym (K) skrev 2020-11-27 08:08:54 följande:

Ja som ovan ungefär. Sliter för att få ihop livet med jobb, fem barn, aktiviteter, hund, katter, hus och en jävla massa räkningar. Pengarna är alltid slut i slutet av månaden men kan såklart lägga undan några tusen till sparande, resor och så. Har det egentligen väldigt bra men trots det känns det ofta som att pengar fattas ändå.

Kan såklart lägga undan några tusen???? Herregud vad jag avundas ni rika.
  • Anonym (K)
    Anonym (ts) skrev 2020-11-27 08:08:58 följande:

Det hade ju såklart inte gått då jag inte bor själv. 1200 räcker inte ens till en veckohandling av enbart mat här. Om vi snålar riktigt ordentligt så kan vi klara oss på 2500 i veckan på mat och transport. Men då är det snålt!
  • Kjell2

Det är en trygghet att veta att ekonomin är stabil. Att det finns pengar kvar vid månadens slut även om bilen haverera och man tagit en kul utekväll med kompisar.

Att det går att köpa en god fredag middag om jag blir sugen på något dyrt och en rolig semester är inte omöjligt.
  • Anonym (K)
    Anonym (ts) skrev 2020-11-27 08:11:01 följande:

Kan såklart lägga undan några tusen???? Herregud vad jag avundas ni rika.

Ja man har det nog rätt bra egentligen. Har ingen jättehög lön egentligen, jobbar inom vården. Men får ut ca 35000 netto en bra månad, och då måste man kunna lägga undan lite anser jag.

Vad gör att du har så dåligt med pengar ts?
  • Krafs
    Anonym (ts) skrev 2020-11-27 07:51:52 följande:

Hur lever ni som har ca 30 tusen netto.

Jag lever knappt på 1200kr när hyra, el, gas, bredband m.m. Är betalt. Dessa pengar går till mat åt mig och katten, jag prioriterar kattsand och mat så själv lever jag mest på pasta med ketchup och ibland nudlar. Även om detta förhoppningsvis är tillfälligt så är det ändå sjukt jobbigt.

Får ut i runda slängar 60' netto, något mer om man räknar in bonusar.
    Jag spenderar i princip inga pengar på mig själv. Lägger en del på barnen. Har en ny bil och bor i ett radhus. Amorterar hårt på huslånet och sätter av det som blir över i fonder och aktier.
  • Anonym (F)

Du får lägga till det din trådstarten om det är frågan, så är det inte formulerat.

Att leva på 1200kr/mån är inte hållbart ens i några månader. Det räcker knappt till mat och ännu mindre till mediciner, tandläkare och annat nödvändigt.

Är det spartips du är ute efter? Eller tips på hjälp till ekonomiskt bistånd? Hur länge ska du ha det så här?

OM jag hypotetiskt hade 1200kr till mat en månad hade jag satsat på kikärtor, linser och kidneybönor, billigt och mycket högre näringsvärde än pasta. Kyckling på extrapris.
Svar på tråden Hur lever ni rika?