• Anonym (TS)

    Vad händer om man inte svarar kontaktförsök för fastställande av faderskap?

    Vad händer om man inte svarar på vem pappan till barnet är? Om man inte ens svarar på familjerättens/kommunens kontaktförsök? Jag vet att man inte får underhåll om man inte medverkar och att de utreder faderskapet om det är okänt men hur utreder dem det? Särskilt om man inte ens svarar på kontakt?

  • Svar på tråden Vad händer om man inte svarar kontaktförsök för fastställande av faderskap?
  • Anonym (Mia)

    Ett försök för utredning?Samtal om frågor angående detta?Är svaret fortvarande att du inte vet och därför inte kan svara,då finns bara en sak kvar,att han blir okänd .

  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-27 09:45:05 följande:

    Ett försök för utredning?Samtal om frågor angående detta?Är svaret fortvarande att du inte vet och därför inte kan svara,då finns bara en sak kvar,att han blir okänd .


    Jag kanske var otydlig men du verkar ha missförstått. Jag undrar vad som händer om man inte överhuvudtaget svarar på deras kontaktförsök. Inte svarar på blankett, inte svarar om de ringer, inte går dit etc. Det blir alltså inget samtal alls. Inte att man svarar att man inte vet - att man inte svarar något överhuvudtaget. Inte ens öppnar dörren om de skulle plinga på hemma.
  • Mrs Moneybags

    Om du inte medverkar till att försöka fastställa faderskap åt ditt barn riskerar du bland annat att bli utan underhållsstödet. 

    Det är nämligen inte okej att samhället betalar för ditt barn när det finns en pappa som är ansvarig. 

  • Mrs Moneybags
    Undantag från rätten till underhållsstöd
    Vägran att uppge faderskap

    [K18]8 §  Underhållsstöd lämnas inte om barnets mor är boförälder och hon uppenbarligen utan giltigt skäl låter bli att vidta eller medverka till åtgärder för att få faderskapet eller föräldraskapet enligt föräldrabalken till barnet fastställt.


  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-27 10:17:43 följande:

    Om du inte medverkar till att försöka fastställa faderskap åt ditt barn riskerar du bland annat att bli utan underhållsstödet. 

    Det är nämligen inte okej att samhället betalar för ditt barn när det finns en pappa som är ansvarig. 


    Vilket om du läser trådstarten igen skriver att jag är medveten om...

    Ni som inte har relevant information att ge kan låta bli att svara överhuvudtaget.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (TS) skrev 2020-11-27 10:21:32 följande:
    Vilket om du läser trådstarten igen skriver att jag är medveten om...

    Ni som inte har relevant information att ge kan låta bli att svara överhuvudtaget.
    Titeln på tråden och din första fråga i TS är: Vad händer om man inte svarar på vem pappan till barnet är?

    Men för att svara på det övriga: de tar kontakt med folk i din närhet och försöker fråga där, som t ex familj och nära vänner. I förlängningen kan även DNA avkrävas. 
  • Fjäril kär

    Du vill alltså veta om det eventuellt kan bli rättsliga följder för dig som förälder av att vägra utredning/kontaktförsök?

  • Anonym (Johanna)

    Min väninna gjorde det.

    Soc tog kontakt med familj och vänner för att försöka spåra vem som kunde vara pappan. Eftersom varken barnet eller mamman är hemliga så var det inte så svårt att leta efter närstående. I det här fallet fick pappan veta via omvägar att han var eftersökt och tog själv kontakt med Soc och medverkade till att faderskapet så småningom kunde fastställas. Han var fly förbannad på min väninna och drog igång en vårdnadstvist.

  • Anonym (Hur gick det sen?)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-11-27 10:41:13 följande:

    Min väninna gjorde det.

    Soc tog kontakt med familj och vänner för att försöka spåra vem som kunde vara pappan. Eftersom varken barnet eller mamman är hemliga så var det inte så svårt att leta efter närstående. I det här fallet fick pappan veta via omvägar att han var eftersökt och tog själv kontakt med Soc och medverkade till att faderskapet så småningom kunde fastställas. Han var fly förbannad på min väninna och drog igång en vårdnadstvist.


    Vad hände sen? Fick han umgänge?
  • Anonym (ooo)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-27 10:21:32 följande:
    Vilket om du läser trådstarten igen skriver att jag är medveten om...

    Ni som inte har relevant information att ge kan låta bli att svara överhuvudtaget.
    Varför ställer du frågor som du menar att du redan vet svaren på då? Bli inte sur för att folk försöker svara. 
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-27 08:56:59 följande:

    Vad händer om man inte svarar på vem pappan till barnet är? Om man inte ens svarar på familjerättens/kommunens kontaktförsök? Jag vet att man inte får underhåll om man inte medverkar och att de utreder faderskapet om det är okänt men hur utreder dem det? Särskilt om man inte ens svarar på kontakt?


    Jag blir lite nyfiken på om man inte i förlängningen skulle kunna nekas försörjningsstöd i och med att man måste söka exempelvis underhåll för att leva upp till kravet på att försöka bli självförsörjande i så hög utsträckning som möjligt? Någon som vet?
Svar på tråden Vad händer om man inte svarar kontaktförsök för fastställande av faderskap?