• Sankro

    Vad säger lagen?

    Jag är ensamstående mamma till två barn. En dotter på 6 år och en son på 3 år. Dom har olika pappor. Min son lider av kronisk njursvikt och har mycket mediciner och sond med sondnäring. Detta har gjort att jag och hans pappa har bestämt att vår son ska bo hos mig på heltid och varannan helg hos sin pappa men vi har gemensam vårdnad.

    Saken är den att när det är pappas helg så måste jag packa ner så mycket till min son. Han ska ha med sig alla sina mediciner. All sin sondmat och sprutor mm. Detta är ett stort stressmoment för mig. Men utöver allt detta så vill pappan att jag packar med blöjor, kläder, nappflaska mm.

    Finns det inget av detta som han ska stå för själv? Vad säger lagen om detta egentligen?

    Jag får underhållsbidrag för vår son från försäkringskassan och då menar pappan på att jag ska stå för allt.

  • Svar på tråden Vad säger lagen?
  • Sankro

    Han har 4 barn varav 3 st han ska betala underhåll för. Han betalar inte för något utan det gör försäkringskassan då han påstår att han inte har råd.

  • Sankro
    Vanessa89 skrev 2020-11-27 11:35:47 följande:

    Varför betalar inte pappan underhållsbidrag?


    Han har 4 barn varav 3 st han ska betala underhåll för. Han betalar inte för något utan det gör försäkringskassan då han påstår att han inte har råd.
  • Fjäril kär

    Pappan ska stå för försörjning av sitt barn dvs tillgodose dess behov när barnet är hos honom

    . Det ingår i att vara förälder. Det är inte vad underhåll ska gå till. Man kan inte köpa sig fri från att vara förälder.

  • Anonym (Hej)

    Pappan ska ha de nödvändigheter eran son behöver hemma hos honom. Hygienartiklar och allt som behövs. Du ska inte behöva skicka med såna saker!

  • Sankro

    Så han kan alltså inte komma o påstå att lagen säger att jag ska stå för allt, även den helgen då min son är hos honom? Jag vet att det kommer blir svårt att övertyga honom om detta.

  • Fjäril kär
    Sankro skrev 2020-11-27 15:45:59 följande:

    Så han kan alltså inte komma o påstå att lagen säger att jag ska stå för allt, även den helgen då min son är hos honom? Jag vet att det kommer blir svårt att övertyga honom om detta.


    Du kan ju be honom visa dig vart det står att han slipper?
  • Anonym (ee)

    han ska stå för det som behövs de dagar han har umgänge med barnet. 

  • Anonym (Andreas)

    Umgängesföräldern är skyldig att stå för sina egna kostnader vid umgänge. Det står klart och tydligt. Vad det innebär rent konkret är dock inte omnämnt utan kan vara allt från baddräkt till en rymdraket. Man är fortfarande förälder och ansvarar för barnets grundläggande behov som då är mat på bordet och kläder på kroppen.

    Hade du varit umgängesförälder och dragit fram underhållskortet och velat ha allting serverat hade han garanterat protesterat av samma anledning som du gör nu..

  • sextiotalist

    Jag förringar inte din frustration. Men här tror jag mer på att välja sina strider. Så länge du får du tillbaka allt så gör ingen affär av det.

Svar på tråden Vad säger lagen?