• Anotherone

    Vikariera helger, hur mycket lön??

    Lägger till att nej, du behöver inte bestämma alls i förväg hur många dagar du vill ta ut. För att få ihop en liten buffert kanske du tar ut full fp (7 dagar per vecka) de första 2-3 månaderna? Sen går du in en gång per månad eller varannan, och fyller i. Och då anger du att de här perioden vill jag ta 3 dagar per vecka. Sen nästa månad kanske det räcker med 2 osv. Det är väldigt flexibelt!

  • Anotherone
    Mortiscia80 skrev 2020-11-28 14:03:43 följande:
    Jag har aldrig hört att Fk drar för lite skatt men det är klart man kan göra det krångligt för sig.
    Då har du nog haft tur. Det fiffiga med FK är att man själv kan lägga till vilken% man vill att de drar. Så riskerar man i varje fall inte att det dras för lite.
    Och sen stämmer det som ovan skriver att skatten redan är dragen. Men totalen behöver du hålla koll på själv.
    Jobbar du deltid tex så att du har beskattningsbar inkomst både från jobb och från föräldrapenning så är det bra att stämma av då och då under året så att man ligger på en bra nivå. Numera finns allt samlat månadsvis så det är bara att logga in på Skatteverket och kolla.
    Tidigare fick man ju bara kontrolluppgift en gång per år och då var det liksom redan för sent att justera skatten. Nu kan man själv ta ett bättre grepp om det.
  • Anotherone
    nellibell skrev 2020-11-30 08:27:02 följande:

    Okej, så man kan ta ut föräldraledigt utan att ta ut föräldrapenning! Hade verkligen inte fattat det. Men hur många fl dagar får man ta, respektive hur många fp dagar får jag ta? Om vi säger att jag har en fast tjänst istället? En arbetsgivare vill väl veta på ett ungefär när man kommer tillbaka...

    Så har jag fattat rätt: jag skulle kunna ta 2 mån full penning och sen vara ledig utan fp i 8 mån, medan pappan tar några dagar i veckan, och sen försöka börja jobba heltid, och så får pappan ta ut full penning resten? 

    Alt att jag efter några månader, om möjligheten finns, börjar jobba helger, så kan  partnern ta två dagar i veckan med fp och jag tar ingen fp?


    Du har rätt gentemot arbetsgivaren att vara ledig i 18 mån utan att ta föräldrapenning. Efter 18 mån bygger rätten till hel ledighet på att man tar ut föräldrapenning i motsvarande omfattning.
    Så nej, du behöver inte ta ut en enda dag om du vill, det är helt upp till ekonomin hemma hos dig.

    Dock har du en annan regel att förhålla dig till om du HAR en fastställd SGI är att efter att barnet har fyllt ett år måste du ha sysselsättning 5 dagar per vecka för att behålla den. Men du behöver inte jobba 5 dagar utan du kan jobba 2 och ta fp 3 eller plugga 80% och ta fp 20%. Det är väldigt flexibelt.

    Sen har du en till regel och det är att när barnet fyller fyra år får ni max ha 96 dagar kvar tillsammans.


    Så det är ett pussel att lägga!

Svar på tråden Vikariera helger, hur mycket lön??