• Anonym (Mamma)

Ok att ge 2-åring grönt citron-té med honung?

Är det ok? Honung ska ju barn under 1 år inte äta vet jag, men hur är det för 2-åringar? Och té, när är det ok att börja ge det till sina barn?

• Svar på tråden Ok att ge 2-åring grönt citron-té med honung?
  • ventilera mera

Ska du ge te till barn, välj rött, vitt eller sånt som är gjort av torkad frukt och blad. Både svart och grönt te innehåller koffein. 

• Anonym (Mamma)
    ventilera mera skrev 2020-12-01 11:06:11 följande:

Ska du ge te till barn, välj rött, vitt eller sånt som är gjort av torkad frukt och blad. Både svart och grönt te innehåller koffein. 

Ok. Men det är inte farligt då? När började du ge dina barn té?
  • Anonym (S)

Honung är ok till en tvååring men te skulle jag vänta med till skolåldern någonstans. Man kan lyxa till det med koffeinfria men de flesta i affären innehåller ju tein (teets koffein), där säljs ju oftast svart te.

• Anonym (S)

Varför vill du ge te med honung till ett barn? Om det är mot halsont räcker det med vanlig honung. Dessutom ska man inte ha honung i för varm vätska eftersom det förstör dess goda verkan, minns inte den exakta förklaringen men munvarmt är så klart ok.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2020-12-01 11:19:22 följande:

Varför vill du ge te med honung till ett barn? Om det är mot halsont räcker det med vanlig honung. Dessutom ska man inte ha honung i för varm vätska eftersom det förstör dess goda verkan, minns inte den exakta förklaringen men munvarmt är så klart ok.

Mot förkylning, tänkte ge ljummet té.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2020-12-01 11:18:05 följande:

Honung är ok till en tvååring men te skulle jag vänta med till skolåldern någonstans. Man kan lyxa till det med koffeinfria men de flesta i affären innehåller ju tein (teets koffein), där säljs ju oftast svart te.

Finns det något utan tein?
  • Mrs Moneybags

En kopp vanligt te är ingen fara, det är stora mängder te man ska undvika enligt rekommendationerna. Min son har druckit te i princip varje dag sedan han var 3-4 år. Han dricker även kaffe ibland hos min mamma, fast det är jag inte direkt för. Men han är 9 nu så det är väl ok. 

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/amnen-i-kosttillskott/koffein~:text=barn%20under%205%20%C3%A5r%20b%C3%B6r,med%20koffein%20o%C3%A5tkomligt%20f%C3%B6r%20barn.

• Anonym (Mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2020-12-01 11:28:41 följande:

En kopp vanligt te är ingen fara, det är stora mängder te man ska undvika enligt rekommendationerna. Min son har druckit te i princip varje dag sedan han var 3-4 år. Han dricker även kaffe ibland hos min mamma, fast det är jag inte direkt för. Men han är 9 nu så det är väl ok. 

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/amnen-i-kosttillskott/koffein~:text=barn%20under%205%20%C3%A5r%20b%C3%B6r,med%20koffein%20o%C3%A5tkomligt%20f%C3%B6r%20barn.

Ok. Tack för svar!
  • Anonym (D)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-01 11:25:13 följande:
    Köp ett örtte om du är orolig för tein/koffein. Det brukar finnas i vanliga mataffärer. Men jag skulle inte oroa mig för små mängder. Annars kan du ju ha lite citron och ingefära i hett vatten med honungen, det brukar kännas bra när man är förkyld. :)
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-01 11:25:13 följande:
    Jag tycker du fick bra svar i första inlägget. Men ört-te kan man dricka som barn. Å andra sidan, varför te? Det går lika bra att ge i en kopp varm mjölk.
  • ventilera mera
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-01 11:09:11 följande:
    Ok. Men det är inte farligt då? När började du ge dina barn té?
    De är 11 & 13 nu så de får dricka te när de vill, men de har aldrig druckit regelbundet. 
    Små mängder te är inte farligt eller skadligt i sig, men rött, vitt och "infusion" som ofta blad- och fruktteér kallas är egentligen inte te, och finns att köpa i vilken affär som helst. Man kan liksom lika gärna använda dem istället så slipper man fundera över ålder och sånt.
  • Lönnsirap

Vanlig te, både svart och grönt innehåller Tein som precis som koffein är uppiggande. Jag skulle inte ge det regelbundet i stor omfattning till en tvåårig, men inte heller vara rädd för det.

1/4-dels kopp som smaksättning på varm mjölk med honung är helt ok i min värld!

Gillar barn varmt smaksatt vatten är det väl smart att köpa hem lite infusionsteer, men de flestav sjuka 2 åringar dricker inte te i någon mängd.

• Anonym (Går bra utan)

Min sambo är inte så mycket för te. Han dricker varmt vatten med honung i när han har ont i halsen. Honung är ju smaksättning i sig själv.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Går bra utan) skrev 2020-12-01 17:49:33 följande:

Min sambo är inte så mycket för te. Han dricker varmt vatten med honung i när han har ont i halsen. Honung är ju smaksättning i sig själv.

så gör jag med. Förstår inte vitsen med te just, om det handlar om att behandla halsen och inte att ma nivå njuta av en kopp te. 
  • Anonym (Värme)

Är det honungens antiseptiska effekt du vill åt ska du ge honungen på en sked eller som pålägg på mackan...smälter du ner den i te ( eller varm dryck övh) så förstör värmen de antiseptiska egenskaperna ( det lenar skönt i halsen men gör ingen mer nytta än så )

Svar på tråden Ok att ge 2-åring grönt citron-té med honung?