• Anonym (Mamma)

    Umgängesvägran

    Barnens pappa har gång på gång genom åren ställt in umgänge med barnen och har alla möjliga bortförklaringar. Det går ont i mig att se barnen bli besvikna när pappan inte dyker upp. Jag tycker inte pappan ska ha något planerat umgänge alls då han inte kan sköta de. Han själv yrkar på umgänge vartannat lov och tingsrätten har fastslagit hans begäran fram tills dess att vi ska ha huvudförhandlingen i april.

    Han ska ha barnen över jul och ska hämta barnen samma dag skolan slutar, Jag har en magkänsla av att han inte kommer dyka upp eller kommer vilja skjuta på det och hämta en annan dag.

    Behöver råd om hur man ska agera OM han inte dyker upp. Ska jag:

    1) Gå honom tillmötes, vill han hämta en annan dag ska de va helt ok, viktigaste är att barnen får umgänge, oavsett när det blir

    2) Säga Nej! Kan du inte passa tiden då får de va, då får ser fram emot nästa umgängestillfälle istället

    3) Ansöka hos tingsrätten om verkställighet/vite

    Kan söga att jag genom åren

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-03 09:28
    Kan säga att jag genom åren som oftast gjort alternativ 1, har också ibland valt att inte berätta för barnen om att pappa ska komma så dom slipper bli besvikna. Jag har också gjort dagis/fritids medvetna om att jag kanske måste lämna barnen där när jag jobbar om han inte dyker upp.

    Nu känner jag att jag har vart för snäll och skulle väl egentligen vilja ta till alternativ 2, men är orolig att jag får sota för det senare.

  • Svar på tråden Umgängesvägran
  • Anonym (K)

    Om han inte dyker upp på överenskomna träffar får han vänta till nästa omgång, så nr 2. Du ska inte skräddarsy ert liv efter hans nycker. Han får skylla sig själv! Dessutom ser tingsrätten att han inte håller sig till era planer, det kommer inte reflektera dåligt på dig om du står på dig.

  • Kjell2

    Alt 3 är inget alternativ. Funkar inte åt det hållet. Däremot kan hans oförmåga att ha fastställt umgänge straffa sig vid huvudförhandlingen.

    Jag skulle rekommendera ett mellanting mellan 1 och 2. Kommer han inte utsatt tid så ge honom ny tid som funkar för er familjemässigt.

    Om han tex ska hämta den 22:a och inte gör det. Din plan  är att fira jul med släkten 30 mil bort. Ta då med barnen dit, fira jul. och vill han sen hämta så säg att ni är tillbaka den 28:e och då får han hämta.

    Eller att ni firar jul hemma och han kan hämta på eftermiddagen den 25:e.

    Dyker han inte upp enlig avtalet behöver du inte vända in och ut på dig för att han ska få hämta när det passar honom. Däremot bör du ge honom möjlighet att hämta vid annan tillfälle när det passar er.

     

  • Anonym (Mamma)

    Lutar mot alternativ 2... framför allt på högtider och lov vill man ju kunna planera lite för att kunna hitta på något kul med barnen...

Svar på tråden Umgängesvägran