• Anonym (R)

Hur ofta köper ni nya kläder?

Som rubriken lyder. Vänder mig främst mot kvinnor :)

• Svar på tråden Hur ofta köper ni nya kläder?
  • Anonym (Ibland)

Försöker låta bli

I år har jag inte köp några nya skor eller ytterkläder.Däremot köpte jag nya badkläder och några toppar i somras. Nästa år måste jag köpa nya sandaler för dom faller sönder.

Förr köpte jag mer kläder, så jag har i garderoben. Är noga med att använda tills det är utslitet.

• Anonym (Ibland)

Försöker låta bli

I år har jag inte köp några nya skor eller ytterkläder.Däremot köpte jag nya badkläder och några toppar i somras. Nästa år måste jag köpa nya sandaler för dom faller sönder.

Förr köpte jag mer kläder, så jag har i garderoben. Är noga med att använda tills det är utslitet.

• Kvittning

Jag brukar väl ta en runda per halvår när det är rea. Tycker det är jobbigt att hålla på och prova alla kläder så föredrar att köpa vid färre tillfällen även fast jag egentligen gillar själva köpandet av kläderna. 

Nu under pandemin så har jag nog inte köpt någonting alls. Har jobbat hemifrån i 10 månader så går mest runt i mjukisbyxor och sliter inte på kläderna så att det behövs något nytt. Fast skulle nog behöva uppdatera underkläderna känns det som...

• sextiotalist

Vid behov.

I år har det blivit varje månad, ibland kan det gå ett halvår emellan.

Sedan stickar jag även till mig själv och ska försöka komma igång att sy igen.

Brukar titta på secondhand, men sällan något jag gillar

• Mortiscia80

Förut var det en gång per år men numera inget alls, det ska vara om jag absolut behöver något. Spontanköp av kläder har jag ungefär någon gång per år också, en gång hittills i år. Jag har tillräckligt i garderoben ändå och sånt jag blir trött på skänker jag till välgörenhet eller syr om till något annat, eller om det är för slitet får det gå till klädkedjornas tyginsamling.

• Anonym (Suss)

4 ggr/år. Då handlar jag ca 5 plagg per gång.

Sockar och trosor kan jag handla vid andra tillfällen då det börjat gå sönder många.

• Anonym (Kvinna)

Jag köper ganska mycket ca 2 gånger/år (senaste gången var i mars), sedan några ströinköp. Jag handlar kläder och skor för ca 10 000/år, mest på billigare kedjor. När jag hade mindre pengar var det kanske hälften.

• Dexter dot com

I vanliga fall köper jag kläder varje månad men sen i mars har jag inte köpt något alls. Har allt jag behöver till det vardagliga livet och nu när det sociala livet pausats behövs inga nya festkläder.

• Anonym (a)

Varierar, handlar mycket på second hand och jag är där relativt ofta och kommer alltid hem med något, 40 kr st ungefär så det skadar inte direkt ekonomin. Och det är ofta för att jag är i desperat behov av tex nya byxor, sen dröjer det nog minst ett halvår, runt jul och födelsedag som jag köper ett par finare byxor som jag faktiskt vill ha.

• Anonym (M)

Intressant tråd. Kan tänka mig att kvinnor köper mer kläder än män i regel. Vill dem ha något så köper dem det, oavsett ifall garderoben är full. 

Vi män (åtminstone jag) köper bara nytt när det verkligen behövs. Ett plagg måste gå sönder eller bli rejält slitet innan det byts.

Vilka miljöhjältar vi är utan att tänka på det. 
    (Nej, jag är ingen MP sympatör).

• Anonym (M)

Tillägg:
    Kanske köper några få plagg vart tredje år högst.

Svar på tråden Hur ofta köper ni nya kläder?