• Vildbi

Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!

Jag startade en tråd om coronavaccin tidigare i år. Detta är en ny, om någon ändrat sig eller bara vill svara sammalika som sist.

Gäller: Vaccin mot Covid-19, vuxna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!
  • Vildbi

Man ska aldrig vaccinera sig mot en sjukdom man redan haft. Det kan få förödande konsekvenser.

Jag har haft covid så jag kommer inte att vaccinera mig.

• AndreaBD
    Vildbi skrev 2020-12-07 09:20:28 följande:

Man ska aldrig vaccinera sig mot en sjukdom man redan haft. Det kan få förödande konsekvenser.

Varför skulle det ha förödande konsekvenser? Exempel, belägg? Dessutom brukar man ju även vaccinera igen om skyddet inte håller livet ut. Och nu verkar det ju som om immuniteten inte varar evigt vid covid.- antagligen bara ett halvt år.
  • Vildbi

Det vet man inget om än.

Men har man tex haft mässlingen så ska man absolut inte vaccineras mot mässling.

Jag tar inga risker. Aldrig i livet.

När de vet hur lång immunitet man har, då kan jag ta det. Men inte innan dess. Aldrig i livet.

AndreaBD skrev 2020-12-07 09:26:08 följande:

Varför skulle det ha förödande konsekvenser? Exempel, belägg? Dessutom brukar man ju även vaccinera igen om skyddet inte håller livet ut. Och nu verkar det ju som om immuniteten inte varar evigt vid covid.- antagligen bara ett halvt år.

• Vildbi

Det vet man inget om än.

Men har man tex haft mässlingen så ska man absolut inte vaccineras mot mässling.

När de vet hur lång immunitet man har, då kan jag ta det. Men inte innan dess. Aldrig i livet.

• Vildbi

Det vet man inget om än.

• hawthorne
    Helt felö både när det gäller detta vaccin och mässlingen.

Varifrån har du fått sådan vilseledande information, av antivaxxers?
  • AndreaBD
    Vildbi skrev 2020-12-07 09:32:24 följande:

Det vet man inget om än.

Som om det inte finns risker med att få covid-19. Jag har också haft det, men jag skulle vaccinera mig om det bedöms vara säkert då. Jag har hört av minst ett fall där någon har fått det för andra gången värre  än första gången. Tills dess trodde jag att man i alla fall borde få det lite lindrigare om man får det igen. Men det kan man inte heller lita på. 
  • Mortiscia80
    Vildbi skrev 2020-12-07 09:33:21 följande:

Det vet man inget om än.

Helt annan sjukdom, helt annat vaccin! Man kan inte jämföra päron och lådbilar.
  • hawthorne
    AndreaBD skrev 2020-12-07 10:33:56 följande:
    Som om det inte finns risker med att få covid-19. Jag har också haft det, men jag skulle vaccinera mig om det bedöms vara säkert då. Jag har hört av minst ett fall där någon har fått det för andra gången värre  än första gången. Tills dess trodde jag att man i alla fall borde få det lite lindrigare om man får det igen. Men det kan man inte heller lita på. 
    Jag har en kollega som ligger medvetslös på intensiven i skrivande stund. Hon är straxt över 20, tillhör ingen riskgrupp. Hon fick covid och klarade det rätt bra, ung, vältränad och kränfrisk.

Bara det att det finns en otroligt vanlig komplikation till covid - blodproppar. Hon fick en i lungan och svävar nu mellan liv och död och utgången är osäker.

Så fastän man inte blir allvarligt sjuk i covid kan komplikationerna vara otroligt allvarliga.

Det här är inte någon komplikation man får av vaccinet. Det blir aldrig någonsin så här allvarligt.
  • daljian

Möjligen kan jag köpa att det är onödigt att vaccinera sig, om man har antikroppar redan.
    Hittar dock inget som tyder på att det skulle vara farligare att vaccinera sig om man har eller inte har antikroppar. 

När det gäller Covid påstår denna artikeln att man får bättre skydd av vaccin än om man varit sjuk.
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-coronavaccinen-ge-battre-skydd-an-om-man-varit-sjuk
Svar på tråden Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!