• Anonym (Undrar)

    Nytt boende bäst för barn efter separation?

    Undrar hur ni tänker kring barns boende efter separation. Vi bor i en bostadsrätt som är enbart min (reglerat i samboavtal) och har ett barn som är mycket mammig. (Jag är mamman) Barnet har sina två bästa vänner i samma trappuppgång och vi trivs mycket bra i huset. Barnet är sex år.

    Jag funderar på om det skulle bli för jobbigt för barnet att efter separation bo dels med mig i sitt gamla hem, och dels med pappan i ett nytt. Att kontrasten blir för stor helt enkelt, hos mig kanske ?allt är bra? och att det då blir svårare för pappan att bygga upp något roligt och positivt hos sig i sitt nya boende. Vore det bättre att vi båda flyttar samtidigt till varsitt nytt boende? Så att det blir mer ?rättvisa? förutsättningar att skapa två likvärdiga hem?

    Kanske låter som en konstig tanke men jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för oss alla!

  • Svar på tråden Nytt boende bäst för barn efter separation?
  • Anonym (K)

    Nej för guds skull!! Låt barnet ha kvar del tryggheten som finns. Det är jätteviktigt!

  • Anonym (Frida)

    Jag tycker att du ska bo kvar. Det är också bra för barnet att ha kvar kompisar, minnen osv.
    Men jag förstår din oro, och tycker att det är föredömligt att du tänker så i en separation, trots att det är du som gynnas av att bo kvar. Kanske kan ni se till att väga upp med roliga saker hos pappan. Det beror ju på till vilken typ av boende han flyttar till, men om han köper en studsmatta behöver ju inte du också köpa en, sonen kan ha sitt tv-spel där, osv. 

  • Anonym (Livia)

    Tror att det är på sätt och vis en fin tanke, men jag tror inte att det är nödvändigt att du också ska flytta. Som sagt tror jag att om några saker kan få vara "som vanligt" är det en bra grej. Ni får försöka samarbeta och få pappans nya boende att verka roligt och spännande på andra sätt.

  • Anonym (Agneta)

    Tvärtom så är ju trygghet som barnen bäst behöver i såna lägen.

    Det vore en helt annan sak om hemmet från början är en otrygg plats pga ständiga gräl, uppslitande scener osv som liksom "sitter kvar" i väggarna i form av dåliga minnen som man blir påmind om varje gång de passerar genom hemmets vrår. Då är en flytt av båda två givetvis ett måste. Det är kanske det du tänker på?

    Att skapa en ny trygghet handlar ju om att få vara delaktig i sitt nya hem och få vara med och bestämma hur ens eget rum ska se ut tex, att få ta med lite av det gamla välkända till det nya hemmet även om det bara är en nalle och sin gamla cykel.. och att få vara sedd och bekräftad i den nya situationen av båda föräldrarna.

    Jag har separerat för några år sedan och exmaken bor kvar i sitt hus vi bodde i och sonen tycker det är jätteskönt. Hans enda oro nu är att pappas nya ska göra om huset så mycket att han blir av med sitt hem på insidan och inte längre känner sig välkommen i sitt eget rum. Han är orolig att bli bortstädad helt enkelt. Att hans barndom ska komprimeras till en låda på vinden och att han får ett gästrum fast han bor växelvis.

  • Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 10:19:02 följande:

    Undrar hur ni tänker kring barns boende efter separation. Vi bor i en bostadsrätt som är enbart min (reglerat i samboavtal) och har ett barn som är mycket mammig. (Jag är mamman) Barnet har sina två bästa vänner i samma trappuppgång och vi trivs mycket bra i huset. Barnet är sex år.

    Jag funderar på om det skulle bli för jobbigt för barnet att efter separation bo dels med mig i sitt gamla hem, och dels med pappan i ett nytt. Att kontrasten blir för stor helt enkelt, hos mig kanske ?allt är bra? och att det då blir svårare för pappan att bygga upp något roligt och positivt hos sig i sitt nya boende. Vore det bättre att vi båda flyttar samtidigt till varsitt nytt boende? Så att det blir mer ?rättvisa? förutsättningar att skapa två likvärdiga hem?

    Kanske låter som en konstig tanke men jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för oss alla!


    Får inte ihop det, om pappan kan skapa ett hem som är likvärdigt ditt om ni båda  flyttar, kan han ju göra det även om bara han flyttar. Vad konkret är det pappan inte kan få till?

    Sedan förstår jag inte hur du tänker, menar du att två nya hem skulle vara bättre för barnet, än att stanna kvar halvtid i sin trygga miljö? 
  • Anonym (Undrar)

    Tack för input! Mitt resonemang bygger alltså på att jag redan har ett ?försprång? i och med barnets mammighet, som är ganska påfallande och alltid varit. Om jag då får ytterligare ett ?försprång? i och med att ?mammavecka? blir i en bekant miljö osv så tänker jag att det ev kommer dröja längre tid innan båda situationerna känns likvärdiga för barnet.

    Funderade också på att narrativet blir olika om det blir ?pappa ska flytta? jämfört med ?vi ska flytta och nu kommer vi bo i varsin lägenhet?

    Men det är absolut inget färdigt förslag, jag försökte bara tänka lite utanför boxen, det ?naturliga? är väl att jag ska bo kvar. Vill bara vrida på alla möjligheter.

  • Anonym (Undrar)

    Funderade också på om jag skulle flytta och pappan bo kvar, för att jämna ut det lite, men det blir krångligt juridiskt och ekonomiskt av en massa anledningar

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 10:19:02 följande:

    Undrar hur ni tänker kring barns boende efter separation. Vi bor i en bostadsrätt som är enbart min (reglerat i samboavtal) och har ett barn som är mycket mammig. (Jag är mamman) Barnet har sina två bästa vänner i samma trappuppgång och vi trivs mycket bra i huset. Barnet är sex år.

    Jag funderar på om det skulle bli för jobbigt för barnet att efter separation bo dels med mig i sitt gamla hem, och dels med pappan i ett nytt. Att kontrasten blir för stor helt enkelt, hos mig kanske ?allt är bra? och att det då blir svårare för pappan att bygga upp något roligt och positivt hos sig i sitt nya boende. Vore det bättre att vi båda flyttar samtidigt till varsitt nytt boende? Så att det blir mer ?rättvisa? förutsättningar att skapa två likvärdiga hem?

    Kanske låter som en konstig tanke men jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för oss alla!


    Tvärtom!! Ju mer trygghet barnet har i sitt liv desto bättre!

    Tänk efter själv. Hela deras värld rasar, och sedan ska de flytta på det också?!? NEJ!!
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 12:34:01 följande:

    Funderade också på om jag skulle flytta och pappan bo kvar, för att jämna ut det lite, men det blir krångligt juridiskt och ekonomiskt av en massa anledningar


    Så länge du och pappan kan ha ett bra samarbete kring barnen och vara bra föräldrar så spelar resten mindre roll. Viktigt att du på olika sätt stöttar och hjälper pappan att bli en bra pappa.
  • Anonym (Agneta)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 12:30:07 följande:

    Tack för input! Mitt resonemang bygger alltså på att jag redan har ett ?försprång? i och med barnets mammighet, som är ganska påfallande och alltid varit. Om jag då får ytterligare ett ?försprång? i och med att ?mammavecka? blir i en bekant miljö osv så tänker jag att det ev kommer dröja längre tid innan båda situationerna känns likvärdiga för barnet.

    Funderade också på att narrativet blir olika om det blir ?pappa ska flytta? jämfört med ?vi ska flytta och nu kommer vi bo i varsin lägenhet?

    Men det är absolut inget färdigt förslag, jag försökte bara tänka lite utanför boxen, det ?naturliga? är väl att jag ska bo kvar. Vill bara vrida på alla möjligheter.


    Då är ju din uppgift som förälder att tillsammans med pappan få hans miljö och hem att bli lika tryggt som ditt. Genom samarbete.

    Du gör inte barnet en tjänst genom att gömma er bakom "mammighet". Det får aldrig bli en ursäkt åt något håll eller slippa undan något. Du måste vara med och stärka barnet och uppmuntra till att känna trygghet hos pappa.

    Vill du tänka utanför boxen så börja med att släppa taget om tanken på mammighet och fundera på hur du agerat om det inte existerar.
  • Anonym (Viktigt)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 12:34:01 följande:

    Funderade också på om jag skulle flytta och pappan bo kvar, för att jämna ut det lite, men det blir krångligt juridiskt och ekonomiskt av en massa anledningar


    Jag tycker att du ska bo kvar.

    Barn behöver trygghet och sin välkända miljö men barn är också väldigt anpassningsbara i vissa lägen.

    Det som kan tänkas viktigt är att du och barnet pratar mycket om pappas och barnets nya hem. Gör det spännande och uppmuntrande, ge barnet något att se fram emot.

    Barnet har sin stabila miljö kvar men får också vänjas vid nå nytt, vilket kanske kommer göra att barnet blir lite mindre mammigt kanske.

    Börja så fort som möjligt att uppmuntra till detta och kanske barnet kan få välja tema/inredning i sitt nya hem. Involvera barnet på ett roligt sätt för att det ska bli så bra som möjligt.

    Om du och pappan separerar på god fot så kan ni ju tillsammans med barnet måla i rummet, inreda osv
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 12:30:07 följande:

    Tack för input! Mitt resonemang bygger alltså på att jag redan har ett ?försprång? i och med barnets mammighet, som är ganska påfallande och alltid varit. Om jag då får ytterligare ett ?försprång? i och med att ?mammavecka? blir i en bekant miljö osv så tänker jag att det ev kommer dröja längre tid innan båda situationerna känns likvärdiga för barnet.

    Funderade också på att narrativet blir olika om det blir ?pappa ska flytta? jämfört med ?vi ska flytta och nu kommer vi bo i varsin lägenhet?

    Men det är absolut inget färdigt förslag, jag försökte bara tänka lite utanför boxen, det ?naturliga? är väl att jag ska bo kvar. Vill bara vrida på alla möjligheter.


    Min kompis var lite i din sits. Men hon och hennes exman lyckades ändå göra det väldigt bra. Båda barnen var väldigt mammiga. Men de tyckte ändå att det var jättespännande med ett nytt ställe att bo på hos pappan. Nya rum, de fick vara med och bestämma lite inredningsval hos pappan och sånt. För dem gick det jättebra. 
    Så jag tänker att du och din exman kan peppa barnet att det blir jättekul. Kanske låta barnet välja gardiner eller tapeter till nya lyan och sånt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 12:30:07 följande:

    Tack för input! Mitt resonemang bygger alltså på att jag redan har ett ?försprång? i och med barnets mammighet, som är ganska påfallande och alltid varit. Om jag då får ytterligare ett ?försprång? i och med att ?mammavecka? blir i en bekant miljö osv så tänker jag att det ev kommer dröja längre tid innan båda situationerna känns likvärdiga för barnet.

    Funderade också på att narrativet blir olika om det blir ?pappa ska flytta? jämfört med ?vi ska flytta och nu kommer vi bo i varsin lägenhet?

    Men det är absolut inget färdigt förslag, jag försökte bara tänka lite utanför boxen, det ?naturliga? är väl att jag ska bo kvar. Vill bara vrida på alla möjligheter.


    Det är inte fel att tänka utanför boxen, men det ska ju inte var på bekostnad av barnets trygghet. Det är barnet som ska vara i fokus.

    Likvärdigt för barnen är väl att det trivs lika bra hos mamma som pappa. Inte att det är lika nytt och otryggt (ny bostad, nya kompisar). Så fokusera på mammigheten istället, där kan du tänka utanför boxen.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-08 10:19:02 följande:

    Undrar hur ni tänker kring barns boende efter separation. Vi bor i en bostadsrätt som är enbart min (reglerat i samboavtal) och har ett barn som är mycket mammig. (Jag är mamman) Barnet har sina två bästa vänner i samma trappuppgång och vi trivs mycket bra i huset. Barnet är sex år.

    Jag funderar på om det skulle bli för jobbigt för barnet att efter separation bo dels med mig i sitt gamla hem, och dels med pappan i ett nytt. Att kontrasten blir för stor helt enkelt, hos mig kanske ?allt är bra? och att det då blir svårare för pappan att bygga upp något roligt och positivt hos sig i sitt nya boende. Vore det bättre att vi båda flyttar samtidigt till varsitt nytt boende? Så att det blir mer ?rättvisa? förutsättningar att skapa två likvärdiga hem?

    Kanske låter som en konstig tanke men jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för oss alla!


    Det bästa är att bara en av er föräldrar har nytt boende nu först. Det är väl rätt vanligt att en behåller det gamla boendet (om man har ekonomisk möjlighet). Det kan möjligen kännas traumatiskt för den vuxne att bo kvar med alla minnen men för barn är det till största delen trygghet och positivt. 

    Jag förstår inte din tanke om rättvisa - det låter mer som sprunget ur någon slags rädsla för att barnet ska tycka om pappas boende mer (för det är nytt och kul?). Jag ser du skriver tvärtom men jag tror dig ärligt talat inte. 

    Så nej, jag tror du tänker fel. Är själv skild och vi gjorde allt för att det skulle bli så smidig övergång för barnen som möjligt. Vi gjorde så att en bodde kvar i gamla boendet och det nya boendet blev för ca 2 månader ett växelvis boende för oss, medan barnen hela tiden bodde kvar i det gamla, tills skolterminen var slut. Så fort sommarlovet hade startat tog vi tag i att barnen började bo varannan vecka istället. Då hade de förstås hunnit vara i nya boendet flera gånger, bestämt om sitt rum, sovit över någon gång osv. När det väl blev varannan vecka på riktig så var det supersmidigt. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-09 08:56:50 följande:

    Det bästa är att bara en av er föräldrar har nytt boende nu först. Det är väl rätt vanligt att en behåller det gamla boendet (om man har ekonomisk möjlighet). Det kan möjligen kännas traumatiskt för den vuxne att bo kvar med alla minnen men för barn är det till största delen trygghet och positivt. 

    Jag förstår inte din tanke om rättvisa - det låter mer som sprunget ur någon slags rädsla för att barnet ska tycka om pappas boende mer (för det är nytt och kul?). Jag ser du skriver tvärtom men jag tror dig ärligt talat inte. 

    Så nej, jag tror du tänker fel. Är själv skild och vi gjorde allt för att det skulle bli så smidig övergång för barnen som möjligt. Vi gjorde så att en bodde kvar i gamla boendet och det nya boendet blev för ca 2 månader ett växelvis boende för oss, medan barnen hela tiden bodde kvar i det gamla, tills skolterminen var slut. Så fort sommarlovet hade startat tog vi tag i att barnen började bo varannan vecka istället. Då hade de förstås hunnit vara i nya boendet flera gånger, bestämt om sitt rum, sovit över någon gång osv. När det väl blev varannan vecka på riktig så var det supersmidigt. 


    inget skulle göra mig mer lättad än om barnet skulle trivas bäst hos pappan! kändes som en sten från mina axlar bara att läsa det nu när du skrev det, vilken enorm avlastning det vore. Tror många andra i tråden är rätt ute med att det är där skon klämmer psykologiskt, jag kan jobba med att försöka låtsas som att mammigheten inte finns och utveckla situationen därifrån. Men tack för dina tankar, det låter som en bra lösning ni fått till.
  • Mrs Moneybags

    Jag tror också tvärtom - stanna där du är. Det är inget fel att vara mammig eller pappig, det är en helt naturlig anknytningsprocess där barnet ofta har en startpunkt i en av föräldrarna. Ju tryggare barnet är med sin första anknytningsperson, desto tryggare blir barnet med nästa osv. 

    Barnet kommer att bli trygg hos pappa när halva tiden spenderas där, jag tror inte du behöver vara orolig. 

Svar på tråden Nytt boende bäst för barn efter separation?