• Dendäranonym95

    Symtom på covid-19

    Hej! Jag har 4barn som är familjehemsplacerade enligt sol. Familjehemsmamman kontaktade mig igår om att barnen har symtom allihopa på covid-19 och vårdcentralen tar inte emot pga hårt tryck. Familjehemsmamman vill att barnen ska testas och bad mig beställa självtest till alla 4 på 1177. Men jag gick in och försökte göra det men det fanns inte, det gick inte att göra på 1177.

    Min fråga är, vart vänder man sig? Går det att beställa självtest till barn, isåfall hur? Barnen är 4,5,6 och 8 år.

    Den minsta och den äldsta har svår astma. Så man blir väldigt orolig som förälder!

  • Svar på tråden Symtom på covid-19
  • Långbenopluto

    Har dom svår astma bör barnkliniken vara ett alternativ att ringa till.

    I övrigt så testar dom inte så små barn, det är bara att hjälpa dom med febernedsättande etc. Den infon bör hon ha fått av vårdcentralen.

  • Anonym (K)

    Man testar inte på så små barn. Om barnen med astma har andningssvårigheter är det akuten som gäller. Eller ja, det gäller så klart alla fyra. Familjehemsmamman får väl se till att ta hand om dem helt enkelt. Vad hon ska med ett test till begriper jag inte.

  • Anonym (Q)
    Långbenopluto skrev 2020-12-08 11:13:02 följande:

    Har dom svår astma bör barnkliniken vara ett alternativ att ringa till.

    I övrigt så testar dom inte så små barn, det är bara att hjälpa dom med febernedsättande etc. Den infon bör hon ha fått av vårdcentralen.


    De testar väl bara från och med förskoleklass? Så 8-åringen och ev. 6-åringen kan ju testas?
  • Anonym (K)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-08 13:55:27 följande:
    De testar väl bara från och med förskoleklass? Så 8-åringen och ev. 6-åringen kan ju testas?
    Där jag bor gäller 50 år och uppåt. Inga andra. Förut när det var friare var det från 13 år och uppåt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (K) skrev 2020-12-08 15:25:38 följande:

    Där jag bor gäller 50 år och uppåt. Inga andra. Förut när det var friare var det från 13 år och uppåt.


    Ja men så är det nog inte överallt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-08 16:58:36 följande:
    Ja men så är det nog inte överallt.
    Nej det förstår jag också :) Det beror ju på vilken region man tillhör så TS får väl kolla vad som gäller där hon bor.
Svar på tråden Symtom på covid-19