• Anonym (Längtar)

Spola äggledare

Hej!

Jag och min sambo längtar efter att bli gravida och har försökt en längre tid nu. Vi står i kö för att påbörja fertilitetsutredning men allt tar sån tid nu i Corona-tider.

I alla fall, när man väl genomgår en utredning har jag förstått att spolning av äggledarna bland annat görs utöver alla andra prover.

Vet att jag läst någonstans om att man kan bli extra fertil efter en spolning, någon som har erfarenhet av detta? Ni som varit friska i övrigt, har en spolning påverkat era möjligheter att bli gravida? Och i så fall hur lång tid tog det att bli gravid efter spolning? Gjorde spolningen ont?

Tack på förhand för att du delar med dig!

• Svar på tråden Spola äggledare
  • Anonym (Längtar)
    Aliona skrev 2020-12-10 11:50:51 följande:

Även om det gör ont så går det ju över! På en del ställen får man en starkare värktablett att ta en timme innan. Tror att jag också fick någon antibiotika i preventivt syfte.. Om du inte får det så kan du själv förebygga genom att ta ipren eller något innan undersökningen. Hoppas att det går bra! Lycka till!

Ja, och man kanske kan grunda själv också innan undersökningen. Tack och tack för tips! :D
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (På't igen) skrev 2020-12-10 12:59:13 följande:

Jag funderar på att be om en spolning, men det spelar ingen roll om det gör ont tycker jag. Får man en bebis i slutänden är det värt det!

Jo jag tänker lite likadant. Och smärta är jag van vid så det kanske går bra ändå :) hoppas du ska få bli gravid snart!
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (12) skrev 2020-12-10 14:11:21 följande:

Ca 1 år

Åh! Det är då det känns som att en spolning ska ha gett resultat :)
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2020-12-10 15:12:36 följande:

Har ingen egen erfarenhet då vi hann få ett plus dagarna före spolningen.

Däremot har jag minst två kompisar som blivit gravida på första ägglossningen efter spolning. Det är större chans att bli gravid efter spolning om det är så att det funnits hinder i vägen som försvunnit iom undersökningen. Har man inga hinder innan (vilket man såklart inte vet) så gör det varken till eller från har jag fått förklarat för mig.

Åh vad roligt att höra! Såna här historier gör en verkligen hoppfull :D om det nu inte är något annat fel på oss. :)

Tack för att du delar med dig :D
  • Anonym (På't igen)
    Anonym (Längtar) skrev 2020-12-11 10:31:20 följande:
    Jo jag tänker lite likadant. Och smärta är jag van vid så det kanske går bra ändå :) hoppas du ska få bli gravid snart!
    Tack, du med Glad{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Längtar)
    Anonym (Emma) skrev 2020-12-10 17:58:56 följande:

Det du kallar för spola är en ultraljudsundersökning med kontrastvätska.

Man spolar ingenting och man rensar inte upp någonting. Det enda undersökningen gör är att se framkomligheten och inget annat.

Fast kontrastvätska spolas genom äggledarna, därav kallas undersökningen för spolning? Läste om någon som spolat och inte haft riktigt full framkomlighet, men tack vare spolningen lyckats få ännu bättre framkomlighet.

Har du helt igentäppta äggledare verkar det vara ivf eller eventuell laparoskopi som gäller.

Vad fint att du ändå kunde få barn via äggdonation! :)
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Längtar) skrev 2020-12-11 10:44:38 följande:
    Fast kontrastvätska spolas genom äggledarna, därav kallas undersökningen för spolning? Läste om någon som spolat och inte haft riktigt full framkomlighet, men tack vare spolningen lyckats få ännu bättre framkomlighet.

Har du helt igentäppta äggledare verkar det vara ivf eller eventuell laparoskopi som gäller.

Vad fint att du ändå kunde få barn via äggdonation! :)
    Det kallas för felaktigt för spolning i folkmun. Ärrvävnad eller sammanväxningar är inget du kan ta bort med vanligt vatten.
    Du kan göra ett operativt ingrepp för att ordna stopp på äggledarna men en "spolning" gör ingen skillnad i fertiliteten.

Jag hade inga problem i mina äggledare, mitt problem var att jag slutat producera ägg.

Läs själv om själva undersökningen, så förstår du vad jag menar.
  • LFF

Jag gick inte på utredning men väl hos en gynekolog innan jag blev gravid för tredje gången (de två föregående slutade i v12). Hade sökt mig till honom då jag var rädd att min mens var konstig och att det berodde på att jag närmade mig klimakteriet. 

Efter lite besök hos honom och rensning av slemhinnor med tablett så tyckte han sig se att jag hade små polyper i livmodern och fick remiss för att ta bort dessa. I remissen hade han tydligen även bett dem kolla äggledarna och "spola" dem.

På mig gjorde det inte ont eftersom jag var sövd. Hade ont i kroppen efteråt men det hade mer med sövningen att göra. Detta var hösten 2012. I månadsskiftet februari/mars plussade jag igen och i november 2013 fick jag tvillingar. 

• Anonym (Längtar)
    Anonym (Emma) skrev 2020-12-11 11:10:16 följande:

Det kallas för felaktigt för spolning i folkmun. Ärrvävnad eller sammanväxningar är inget du kan ta bort med vanligt vatten.

Du kan göra ett operativt ingrepp för att ordna stopp på äggledarna men en "spolning" gör ingen skillnad i fertiliteten.

Jag hade inga problem i mina äggledare, mitt problem var att jag slutat producera ägg.

Läs själv om själva undersökningen, så förstår du vad jag menar.

Fast äggledarna spolas fortfarande med kontrastvätska. Då är det rätt logiskt att kalla det spolning, va? Även om det inte är det rätta medicinska namnet.

Klart att inte ärrvävnad och sammanväxningar kan spolas bort. Men enligt vissa gynekologer kan det finnas annat i äggledarna som jag förstått. Som ligger löst och följer med bort i en spolning. Sen att själva undersökningen görs för att kolla framkomligheten är en annan sak? Det blir mer som en bonus om man kan öka framkomligheten.

En intressant fråga är varför vissa lyckas bli gravida direkt efter en spolning, som har bra äggledare?
  • Anonym (Längtar)
    LFF skrev 2020-12-11 11:23:38 följande:

Jag gick inte på utredning men väl hos en gynekolog innan jag blev gravid för tredje gången (de två föregående slutade i v12). Hade sökt mig till honom då jag var rädd att min mens var konstig och att det berodde på att jag närmade mig klimakteriet. 

Efter lite besök hos honom och rensning av slemhinnor med tablett så tyckte han sig se att jag hade små polyper i livmodern och fick remiss för att ta bort dessa. I remissen hade han tydligen även bett dem kolla äggledarna och "spola" dem.

På mig gjorde det inte ont eftersom jag var sövd. Hade ont i kroppen efteråt men det hade mer med sövningen att göra. Detta var hösten 2012. I månadsskiftet februari/mars plussade jag igen och i november 2013 fick jag tvillingar. 

Wow vilken resa! Och att den slutade så fint med tvillingar! Även om det var en lång väg dit. <3

Tack för att du delar med dig! :D
  • LFF
    Anonym (Längtar) skrev 2020-12-11 12:12:40 följande:
    Wow vilken resa! Och att den slutade så fint med tvillingar! Även om det var en lång väg dit. <3

Tack för att du delar med dig! :D
    Ja, vägen till levande barn var lång. 5 år från start till mål. Sjukt jobbigt att känna att man inte är en "riktig" kvinna eftersom man inte verkar kunna behålla en graviditet eller ens bli gravid periodvis. Även om jag förstår gränsen på 3 missfall för utredning logiskt så förstår jag den inte känslomässigt än idag, trots att barnen idag är 7 år gamla. Vi pratade rätt tidigt om vi skulle försöka med syskon till barnen men både erfarenheten av deras förlossning samt rädslan för ytterligare missfall var en bidragande anledning till att det bara blev dessa två galna ungar (plus att jag så här i efterhand inte känner att jag är överdrivet förtjust i bebisar, det är mycket roligare när de blir lite större och kan prata )
Svar på tråden Spola äggledare