• Anonym (Längtar)

Spola äggledare

Hej!

Jag och min sambo längtar efter att bli gravida och har försökt en längre tid nu. Vi står i kö för att påbörja fertilitetsutredning men allt tar sån tid nu i Corona-tider.

I alla fall, när man väl genomgår en utredning har jag förstått att spolning av äggledarna bland annat görs utöver alla andra prover.

Vet att jag läst någonstans om att man kan bli extra fertil efter en spolning, någon som har erfarenhet av detta? Ni som varit friska i övrigt, har en spolning påverkat era möjligheter att bli gravida? Och i så fall hur lång tid tog det att bli gravid efter spolning? Gjorde spolningen ont?

Tack på förhand för att du delar med dig!

• Svar på tråden Spola äggledare
  • LaFontaine
    Anonym (Längtar) skrev 2020-12-09 12:25:36 följande:

Skönt att höra att det inte behöver göra ont. :) Fick ni veta varför det tog tid att bli gravida?

Tack för att du delar med dig!

Jag har en autoimmun sjukdom och ett immunförsvar som attackerar kroppen. Sannolikt ?tillät? immunförsvaret inte att jag blev gravid. Gravid blev jag först när jag var sjuk och immunförsvaret var upptaget med annat.
  • Anonym (Längtar)
    LaFontaine skrev 2020-12-09 13:17:08 följande:

Jag har en autoimmun sjukdom och ett immunförsvar som attackerar kroppen. Sannolikt ?tillät? immunförsvaret inte att jag blev gravid. Gravid blev jag först när jag var sjuk och immunförsvaret var upptaget med annat.

Okej, då förstår jag. Tack! :)
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Längtar) skrev 2020-12-09 12:29:02 följande:

Fy vad hemskt att behöva genomgå en så sen abort när man har en sån längtan att bli föräldrar. Tyckte att mitt tidiga missfall i våras var hemskt, så kan bara tänka mig vad ni gått igenom. Stort grattis till ert nya plus i alla fall, jag önskar er stor lycka till i denna graviditet! <3

Usch, att det kan göra så ont alltså!! :o

Ja det var brutalt hemskt:( har aldrig mått sämre... har även ett missfall i bagaget men det var inte ens i närheten smärta som en sen abort...

Tack så mycket, vi ser fram emot detta sååå.

Ja för mig gjorde det mycket ont!
  • Fliselisan

Hej,

Jag blev gravid direkt (första ägglossningen) efter en spolning av äggledarna. Höll precis som du på med en fertilitetsutredning och inte lyckats bli gravid på över ett år.

Spolningen gick bra, äggledarna såg normala ut. Men ja det kändes lite. Fick ta voltaren + Alvedon tror jag det var någon timme innan. Det gjorde inte jätteont men inte smärtfritt heller.

Jag tror att spolningen precis som du säger rensade upp och sedan lyckades bli gravid tack vare det. Har precis dom du hört flera som upplevt samma.

• Aliona

Jag spolade innan inseminering, och bär jag inte blivit gravid på några månader föreslog min gyn en spolning till, just för att man blir lättare gravid. Kom dock inte till en extra spolning då jag blev gravid innan det var dags.

Jag är tyckte att det var båda obehagligt och gjorde ont och efteråt hade jag molvärk några timmar. Men det är inget att oroa sig för. Det är typ som ett tandläkarbesök - inget kul, men det går ganska fort och sen är det avklarat.

• Anonym (Emma)

Hej jag förstår inte riktigt vad du menar med spola.
    Det som görs är att se om det finns någon framkomlighet i äggledarna. Ingenting rensas bort så att säga.

Men ja jag har gjort den undersökningen och fick enorma kramper efteråt. Låg dubbelvikt i soffan i timmar efteråt, jag hade ingen möjlighet att vara på jobbet efteråt.

• Anonym (12)

Plussade en månad efter.Hon har precis fyllt 12. Kan inte minnas att det gjorde ont alls.

• Anonym (Längtar)
    Anonym (Linn) skrev 2020-12-09 20:45:31 följande:

Ja det var brutalt hemskt:( har aldrig mått sämre... har även ett missfall i bagaget men det var inte ens i närheten smärta som en sen abort...

Tack så mycket, vi ser fram emot detta sååå.

Ja för mig gjorde det mycket ont!

Nä jag kan bara tänka mig. Hoppas du kunnat bearbeta det som hände. Och att du får må bra i din nuvarande graviditet :)
  • Anonym (Längtar)
    Fliselisan skrev 2020-12-09 21:43:56 följande:

Hej,

Jag blev gravid direkt (första ägglossningen) efter en spolning av äggledarna. Höll precis som du på med en fertilitetsutredning och inte lyckats bli gravid på över ett år.

Spolningen gick bra, äggledarna såg normala ut. Men ja det kändes lite. Fick ta voltaren + Alvedon tror jag det var någon timme innan. Det gjorde inte jätteont men inte smärtfritt heller.

Jag tror att spolningen precis som du säger rensade upp och sedan lyckades bli gravid tack vare det. Har precis dom du hört flera som upplevt samma.

Åh, tack för att du delar med dig! Vad härligt att du lyckades bli gravid så snabbt :)

Kul att du hört om andra som också lyckats bli gravid efter en spolning!
  • Aliona
    Anonym (Emma) skrev 2020-12-10 09:02:36 följande:

Hej jag förstår inte riktigt vad du menar med spola.

Det som görs är att se om det finns någon framkomlighet i äggledarna. Ingenting rensas bort så att säga.

Men ja jag har gjort den undersökningen och fick enorma kramper efteråt. Låg dubbelvikt i soffan i timmar efteråt, jag hade ingen möjlighet att vara på jobbet efteråt.

Det är det som kallas att spola.
Svar på tråden Spola äggledare