Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Ska flytta. Hur gör jag

Du har redan fått bra svar:

Man kör med överlappning tex ber att få nyckeln på fredagen den 29 januari (eller lördag/söndag) och flyttar in allt i ett rum/ett hörn av rummet om man inte hinner få allt på plats.
    Ska du måla ett rum, så ställer du inget där. Eller målar snabbt som tusan tex åker dit och målar, sen börjar man flyttningen och undviker att stöta i det nymålade.

Tex
    * får nyckeln fredag kväll.
    * Målar direkt fredag kväll.
    * Lördag morgon + dag = flyttar allt.
    * Söndag = Flyttstädar din gamla lägenhet
    * Måndag = lämnar nycklarna till gamla lägenheten.

Eller motsvarande om du inte får nycklarna till nya förrän måndag, så målar du måndag kväll, flyttar tisdag, städar onsdag + lämnar nycklarna.

Då får du dubbel hyra under 3-4 dagar = får betala ca 10% extra månadshyra på den lägenhet du har extra.
    Så har du tex en hyra på 7500 kr så får du betala för 4 dagar av 30 i månaden gånger 7500kr = 4/30 * 7500 = ca 1000 kr extra. Klarar du dej på 3 dagar så får du säkert betala 3 dagar av 30 gånger 7500 = 3/30 * 7500 = 750 kr.

Men prata med alla inblandade !!! Hyresvärden, den som har din nya lägenhet, den som tar din gamla lägenhet.

• nnnnnnnn

Läste slarvigt , trodde du skulle måla i nya lägenheten... Men samma sak med gamla, måla gärna tidigt och undvik att nudda det. Du kan också måla redan nu, bara flytta saker från väggen.
    Kolla först om du verkligen måste måla om väggen.... Kanske vill den som flyttar in ha kvar det?

• nnnnnnnn
    Anonym (Flyttaa) skrev 2020-12-11 00:21:16 följande:
    Tack så jättemycket för era svar. Då förstår jag lite nu hur jag får tillväga.
    Jag har tänkt anlita flyttfirma för jag har ingen körkort och känner ingen som kan hjälpa mig.
    Tänkte börja redan nu med att packa ner sommarkläder och sånt jag inte använder. Alla kappor. Klackar och sånt. Tömma skåpen på all porslin jag inte använder. Ugnen kan jag städa nu också för jag äter bara stekt och kokt mat på senaste.
    Sen januari i början efter jul och nyår så ska jag ta ner alla hyllor och sånt på väggar. Spackla och måla. Sen dagen när jag flyttar så städar jag samma dag direkt efter. För jag tror det går snabbt flytta väl om jag tar flyttfirma? Eller? Hur många timmar kan det ta?
    Bor i en 2a och har det vanliga man brukar ha.
    Usch får ont i magen. Sån stress och så är man helt själv och ingen kan hjälpa en
    Passa också på att sortera ut, slänga, skänka bort.
    Det blir gärna stressigt i slutet = man slänger med allt och får sen stå och packa upp allt man inte vill ha kvar. Eller ställer bara ner i förrådet och så står det där tills man flyttar nästa gång.

Gå igenom ALLT!
Svar på tråden Ska flytta. Hur gör jag