• Rebellax

    Smal inte längre ett ideal?

    Jag är man på väg mot 50 och jag har alltid hållit mig smal och vältränad genom åren. Men...

    Jag börjar märka av ett slags omvänd viktnorm där det nya normala bland vuxna är att vara lite rund, ha lite mage o s v. 60 % av vuxna i Sverige har övervikt säger väl siffrorna.

    Jag har svårt att längre se det smal-ideal och den vikthets som påstås finnas i samhället. ?Alla vill bara hitta nån att bli tjock tillsammans med? som Henrik Schyffert sa.

    Jag kan ha svårt att hitta tröjor, skjortor och byxor som inte är sydda för lite mage och kläderna på de manliga skyltdockorna sitter snyggt - tack vare att de nålat in dem på ryggen.

    Har du krav på dig själv att vara ?smal?? Hur ska din partner vara viktmässigt om du får önska? Om majoriteten är runda, då är det väl det som är normen och inte smalhet? Skriv, skriv, skriv vad du tycker om!

  • Svar på tråden Smal inte längre ett ideal?
  • Mortiscia80

    Idealet är ju en falsk bild som byggts upp av skönhetsindustrin. Smal har aldrig varit normen bland svenska kvinnor, nästan alla har lite former och nästan ingen ser ut som i tidningarna. Att man nålar in jackor på dockor (och modeller) har man redan gjort i flera decennier, det är därför kläderna inte ser likadana ut när man väl köper dem själv, och undrar vad det är för fel på ens kropp.

    Att det nu ändras i tidningar, reklam osv har mer att göra med den acceptans som börjat komma för olika typer av kroppar och det är ju jätteskönt för oss allihop. Man är med body positive och visar lite mer bredd. Inte bland modellerna så mycket än men generellt. Tyvärr finns det också fortfarande en lång väg att gå, men jag vet att t ex Ellos söker nya modeller nu med "riktiga" kvinnor, alltså med normala kroppar, och det är ju jättebra.

  • Rebellax

    Hej, tack för din kommentar! Ökad acceptans är bra så klart men min undran är om idealet påverkas också och hänger med. Det är inte riktigt samma sak. Alla kroppsformer ska vara ok men innebär det att idealet också förändras? D v s ingen har rätt att se ner på nån annan för dens rondör men jag behöver ju inte gilla/föredra rondör hos mig själv eller en partner för det. Sen är det ju en massa annat som är viktigt utöver kroppsform hos t ex en partner men det är en helt annan diskussion.

  • Mortiscia80

    Jag tror att acceptans och preferens är två olika saker, men jag tror också att preferenser påverkas av det framhållna idealet och att det tar tid att vända en sådan skuta.

    Vi har ju ett slags ideal i västvärlden och i andra delar av världen kan det skilja sig ganska mycket vad som anses attraktivt. Det tyder på nån slags kulturpåverkan. Sedan finns det också rent biologiskt vackra människor, alltså sådant som man forskat fram att har du just ansiktsdrag x och y anses du attraktiv av andra, men det är lite annat det.

  • Allis1000

    Jag tror att det nya idealet är kurvig framför smal. Så uppfattar jag de kommentarer jag får av mina killkompisar. Jag gissar att oavsett så tycker de flesta att det är fint att vara vältränad.

    Själv tycker jag att en man med vältränad kropp är attraktiv, och att en tjock plufsig manskropp inte är det. Inte heller en smal otränad kropp är attraktiv.

    Vad tycker ni andra?

  • Mortiscia80

    Kurvigt är snyggt! :) Det har det alltid varit. Titta på kvinnorna från 40/50/60-talet, det var annat det! Fast hellre vältränad än säckig i kroppen, det får man väl ändå säga, oavsett former i övrigt. Vältränad (lagom) tyder ju på friskhet och ur en biologisk synvinkel är det naturligtvis väldigt attraktivt.

  • Mrs Moneybags
    Smal är fortfarande idealet. 

    Folk är lite rundare idag än förr, men det är inget ideal direkt. 

    Det är bara att öppna en tidning, titta runt på nätet osv så ser man att de allra flesta man ser i t ex reklamsammanhang är smala. 
  • Allis1000
    Hum Hum Humla skrev 2020-12-16 20:18:42 följande:

    Jag har fått uppfattningen att vältränad är ett större ideal än att vara smal


    Också min uppfattning
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 07:35:12 följande:

    Idealet är ju en falsk bild som byggts upp av skönhetsindustrin. Smal har aldrig varit normen bland svenska kvinnor, nästan alla har lite former och nästan ingen ser ut som i tidningarna. Att man nålar in jackor på dockor (och modeller) har man redan gjort i flera decennier, det är därför kläderna inte ser likadana ut när man väl köper dem själv, och undrar vad det är för fel på ens kropp.

    Att det nu ändras i tidningar, reklam osv har mer att göra med den acceptans som börjat komma för olika typer av kroppar och det är ju jätteskönt för oss allihop. Man är med body positive och visar lite mer bredd. Inte bland modellerna så mycket än men generellt. Tyvärr finns det också fortfarande en lång väg att gå, men jag vet att t ex Ellos söker nya modeller nu med "riktiga" kvinnor, alltså med normala kroppar, och det är ju jättebra.


    Finns inget positivt med att det feta blir noem. Och det är definitivt inget naturligt med det. Ingen såg ut så här på stenåldern.
  • Moder1

    Ideal vet jag inte.

    Hälften av mina vänner föredrar smala och vältränade män/kvinnor. Resten föredrar mulliga kvinnor och män med lite mulligt intryck, (inte synliga muskler)

Svar på tråden Smal inte längre ett ideal?