Inlägg från: Anonym (orkar ej mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orkar ej mer)

Ni som separerat och behållit bostad

Ni som separerat, hur har ni fått ihop det ekonomiskt?

Jag har velat separera i flera års tid nu, men jag "vågar" inte. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?
    Jag och min sambo har varit ett par i 14 år och vi bråkar Jämt, alltså om allt - hela tiden. Barnen på 9 och 10 år blir ju såklart lidande av vårat bråkande som sker från när vi stiger upp tills på lägger oss. Jag är olycklig och känner mig inte glad längre - jag orkar inte mer nu.

Vi har lån på ca. 1.8 miljoner på huset som är värderat till ca 6 miljoner. Lånet är ett bottenlån. Huset är ett släkthus från min sida. Hur kommer jag klara mig ekonomiskt vid en separation? Vi är inte gifta, men jag antar att jag måste köpa ut han?

Jag tjänar 31000 kr så jag har en ganska dålig lön, kommer jag klara mig? Hur har ni andra som bott kvar i gemensamma bostaden gjort?

• Svar på tråden Ni som separerat och behållit bostad
  • Anonym (orkar ej mer)

Tack alla för svar, uppskattas. 

Det är inte min enskilda egendom utan vi båda fick det som en gåva av min far.. 
    Ska sätta mig ner och kalkylera vad kostnaderna skulle bli.

Äger även en del mark (40 hektar) samt lite skog (10 hektar) så skulle kunna sälja av lite för att ha råd att bo här tänkte jag..

• Anonym (orkar ej mer)
    Anonym (Fy) skrev 2020-12-13 02:25:54 följande:
    Men skämtar du? Varför satte din egen pappa dig i denna sits. Ja, för det första måste du ta hela lånet själv på nästan 2 mille. Sedan halva värdet av huset på 4 vilket blir 2 för att köpa ut honom.

Sälj huset och köp ett nytt istället för runt 3-4 mille istället. Du kommer aldrig att kunna ta över huset med den lönen.

Grattis, din egen far gav just bort 2 mille av dina pengar till ditt framtida ex.
    Min far menade att även min sambo skulle känna att han ägde huset och att han skulle vilja lägga ner pengar på renovering och dyl. 

Det här huset är en släktgård sen flera generationer tillbaka. Tanken är att någon av barnen ska ta över... helst vill jag sälja för att köpa något annat, men moralen sätter stopp.
  • Anonym (orkar ej mer)
    Ekdahl skrev 2020-12-13 05:53:52 följande:
    Varför inte ta ett snack med honom, göra upp regler och sluta bråka?
    Vi har försökt i flera år, men det går inte. Nu på morgonen har vi bråkat flera gånger, bla dammsög jag fel. A l l t jag gör blir fel. Spelar ingen roll om jag gör exakt som han sagt, så blir det fel.

Det blir liksom värre hela tiden. Dottern vill att han ska flytta för han är så elak.
Svar på tråden Ni som separerat och behållit bostad