• Anonym (Vad?)

Känningar i näsa/svalg som inte gör ont och inte några andra symtom?

Jag har ganska ofta, alltid haft känns det som, lätt att få lite känningar i näsa/svalg, som inte gör ont (inte ont i halsen eller så) utan bara som en antydan till förkylning som inte blir något mer. 

Jag blir inte klok på vad det är egentligen. Så här i coronatider är det ju extra jobbigt att ha något diffust symtom som man inte vet om man behöver bry sig om eller inte.

Har funderat på om det är bihålorna som är känsliga eller vad det är för något. 

Jag har alltså helt "ren" näsa, inte ens antydan till ont i halsen eller andra symtom, men det liksom svider/retar lite bakom näsan/övre svalget på något sätt.

Någon som känner igen?  

• Svar på tråden Känningar i näsa/svalg som inte gör ont och inte några andra symtom?
  • Anonym (Vad?)
    Långbenopluto skrev 2020-12-12 16:54:16 följande:
    Du ska givetvi ta det som tidiga coronasymptom.
    Men det var inte min fråga. Min fråga är vad det är, eftersom jag har såna här små känningar regelbundet och haft i många år. Och skapar ju ofta en stress över att jag håller på att bli förkyld men blir ju aldrig det av detta. 
  • Långbenopluto
    Anonym (Vad?) skrev 2020-12-12 17:17:39 följande:
    Men det var inte min fråga. Min fråga är vad det är, eftersom jag har såna här små känningar regelbundet och haft i många år. Och skapar ju ofta en stress över att jag håller på att bli förkyld men blir ju aldrig det av detta. 
    Be om en utredning hos vårdcentralen.
  • Aikido

De flesta människor som någon gång lekt i skog eller park som barn får in gråtomtar i kroppen. Dessa bosätter sig i näshålan och odlar cannabis (vilket läkare ofta misstar för polyper). Lite då och då skördar de och som vuxen kan man känna av det. De slinter lite med sina verktyg ibland. Detta är helt ofarligt men man kan få lite märkliga drömmar.

• LaFontaine

Jag hade så i många år, varje höst. Jag förstod aldrig vad det var, men jag var ofta lite tät i näsan och hade en lätt känsla av sveda i näsa och hals. Inte ont eller så, bara lätt obehag. Eftersom jag tränar mycket, var det stressande. Jag var ofta rädd att jag var på väg att dra på mig en halsinfektion och att träningen skulle förvärra det.

När jag träffade min sambo, visade det sig att han också led av sådana symptom ungefär samma period på året som jag. Vi började misstänka att vi var känsliga mot torr luft och köpte luftfuktare till sovrummen och vips var problemen borta.

• Anonym (Samma)

Jag har liknande och känner av det upp till ett par gånger ii veckan. Förkylningar brukar komma mer direkt så detta räknar jag inte som symtom.

Undrar vad de skulle säga på jobbet om jag sjukanmälde mig varje gång + 48 h. Skulle nästan aldrig kunna jobba och hur skulle man få den sjukskrivningen godkänd?

Nej jag tolkar det som irriterade slemhinnor.

• Anonym (Vad?)
    LaFontaine skrev 2020-12-12 17:27:58 följande:

Jag hade så i många år, varje höst. Jag förstod aldrig vad det var, men jag var ofta lite tät i näsan och hade en lätt känsla av sveda i näsa och hals. Inte ont eller så, bara lätt obehag. Eftersom jag tränar mycket, var det stressande. Jag var ofta rädd att jag var på väg att dra på mig en halsinfektion och att träningen skulle förvärra det.

När jag träffade min sambo, visade det sig att han också led av sådana symptom ungefär samma period på året som jag. Vi började misstänka att vi var känsliga mot torr luft och köpte luftfuktare till sovrummen och vips var problemen borta.

Men så intressant, tack! Vore ju väldigt spännande om det var lösningen.

För ja, just den där stressen över vad de är och den är ju förstås ännu värre nu i coronatider när man ju inte ens kan gå till ica vid minsta symtom.
Svar på tråden Känningar i näsa/svalg som inte gör ont och inte några andra symtom?