• Sat 12 Dec 2020 18:50
    1545 visningar
    30 svar
    -1
    30
    1545

    Lämna barnen ensamma?

    Jag och barnens pappa är oense om vad som är lämpligt i följande situation.

    Barnen är två pojkar 7 och 4 år gamla. Förälder som är ensam med barnen ska köra och hämta hämtmat, kort bilfärd på mindre vägar, total tid borta beräknas till 15-20min. Barnen föredrar att stanna hemma, men är inget bråk med att få dem att åka med. Om barnen stannar hemma är de tillsagda att sitta still i soffan och titta på tv, endast lämna soffan för att gå på toaletten. De gör oftast som de blir tillsagda och är ofta lugna generellt, men barn är ändå barn...

    Vad är lämpligast ur (främst) säkerhetssynpunkt? Bil eller stanna hemma?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämna barnen ensamma?
  • Sat 12 Dec 2020 19:11
    #1

    Barnen ska med i bilen! Fattar inte ens att ni diskuterar detta.... barnen är för små att lämnas!

    För vad gör ni om det brinner hemma? Elfel och annat kan ske....

    Vad gör ni om ni råkar ut för en bilolycka och barnen är ensam hemma och ni inte kan prata pga skada och säga att barnen är hemma?

  • Sat 12 Dec 2020 19:17
    #2

    Hade inte lämnat barnen hemma själva i den åldern.

  • Sat 12 Dec 2020 19:18
    #3

    Barnen är för små att lämnas ensamma! Och en 7-åring ska absolut inte ha ansvar för en 4-åring!

  • Sat 12 Dec 2020 19:20
    #4
    Långbenopluto skrev 2020-12-12 19:11:26 följande:

    Barnen ska med i bilen! Fattar inte ens att ni diskuterar detta.... barnen är för små att lämnas!

    För vad gör ni om det brinner hemma? Elfel och annat kan ske....

    Vad gör ni om ni råkar ut för en bilolycka och barnen är ensam hemma och ni inte kan prata pga skada och säga att barnen är hemma?


    Känslan är naturligtvis att det är farligare att vara ensamma hemma. Barnen vet att om det börjar brinna ska man gå ut, men naturligtvis vet man inte hur de faktiskt agerar om situationen uppstår. Samma sak om något händer och föräldern inte kommer hem, de vet att då går man och knackar på hos grannar och ber om hjälp. Men igen, vad barnen faktiskt gör vet man ju inte. Men dessa saker diskuteras ofta i alla möjliga situationer med barnen. Om en bilolycka händer och man skadas så illa att man inte kan prata... önskar vi verkligen att barnen är med i bilen då?
  • Sat 12 Dec 2020 19:23
    #5
    +1
    tystlängtan skrev 2020-12-12 19:20:24 följande:
    Känslan är naturligtvis att det är farligare att vara ensamma hemma. Barnen vet att om det börjar brinna ska man gå ut, men naturligtvis vet man inte hur de faktiskt agerar om situationen uppstår. Samma sak om något händer och föräldern inte kommer hem, de vet att då går man och knackar på hos grannar och ber om hjälp. Men igen, vad barnen faktiskt gör vet man ju inte. Men dessa saker diskuteras ofta i alla möjliga situationer med barnen. Om en bilolycka händer och man skadas så illa att man inte kan prata... önskar vi verkligen att barnen är med i bilen då?
    Ni gör som ni vill, det är inte mina barn som tur är....!
  • Sat 12 Dec 2020 19:28
    #6
    Långbenopluto skrev 2020-12-12 19:23:52 följande:

    Ni gör som ni vill, det är inte mina barn som tur är....!


    Narutligtvis gör vi det, men man kan väl få diskutera här ändå?

    Sen är det ju inte så att ?vi? bestämmer, i slutändan blir det ju vad den föräldern som ansvarar för barnen där och då bestämmer.
  • Sat 12 Dec 2020 19:29
    #7

    Handlar egentligen inte om vad som är farligast utan att man som förälder är skyldiga att ha tillsyn över så unga barn och finnas på plats OM något farligt skulle inträffa.

    Nej man lämnar inte en 7 åring ensam med ansvaret för en 4 åring och ger sig ut på en 20 minuters bilfärd.

    Vi pratar inte ens om en nödsituation, utan om fucking HÄMTMAT?? På riktigt alltså...

  • Sat 12 Dec 2020 20:23
    #8

    Farligt och farligt... Men de är för små för att vara själva och ska därför följa med. Särskilt 4åringen, har inte så stor erfarenhet av 7åringar.

  • Sat 12 Dec 2020 20:58
    #9

    Huruvida det är lämpligt beror på mognad och personlighet. Jag skulle absolut inte lämna en 4-åring ensam oavsett faktiskt. De krävs att man har djupare förståelse av begreppet konsekvens.

    Skulle jag ut på en löprunda (då menar jag en snabb runda) eller om barnen tog bussen hem från skolan och kom hem en stund innan oss föräldrar. Då hade jag kunnat lämna en 7-åring ensam. Skulle jag iväg med bilen är jag osäker. Kanske. En 9 åring skulle jag kunna låta vara ensam hemma om barnet önskade och kände sig trygg. Med telefon så klart.

  • Kusine­n
    Sat 12 Dec 2020 21:12
    #10

    Jqg skulle inte lämna barn i den åldern ensamma.

Svar på tråden Lämna barnen ensamma?