• Anonym (Funderande individ)

Kan det vara positivt om barn får se sina föräldrar nakna?

Tycker ni det är bra eller dåligt om barn får se sina föräldrar nakna. Jag menar inte spatsera runt nakna hela tiden utan vid vanliga tillfällen som när man byter om eller vid dusch? I en del familjer så visar sig ju föräldrar aldrig nakna och skyler sig så fort deras barn ser dem. Kan inte det resultera i att man lär barnen att det är nåt fult med nakna kroppar och att de då skäms över sin egen? Samt att om de inte får se hur vuxna ser ut, att alla har olika typer av kroppar, så blir kanske de första nakna de får se de som syns i porrsammanhang. Och där brukar det ju bara vara en viss typ av kroppar. De får då kanske högre krav på hur deras egen kropp måste se ut.

• Svar på tråden Kan det vara positivt om barn får se sina föräldrar nakna?
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, det måste ju vara bra för barn att ha sett sina föräldrar nakna, de måste ju få veta hur människor ser ut, och att man inte ska skämmas över sin kropp. Men man behöver ju inte springa omkring näck hela tiden för det...så tänker jag.

• Anonym (25)

Jag är i princip uppvuxen på ett nakenbad på västkusten, har sett naket i alla dess former och skulle nog säga att om jag jämför mig med jämnåriga så har jag en långt mer avslappnad syn på kroppar och naket, både min egen och andras. För mig är det enbart positivt, jag har väldigt sällan brytt mig nämnvärt om varken mitt eget utseende (på så vis att jag alltid tyckt att jag är normal och okej trots små skavanker) liksom att jag inte rynkat på näsan åt andras små skavanker, övervikt eller dylikt.

Även fått kommentarer i sexuella sammanhang om att jag är skön att vara med just för att jag har en sån avslappnad hållning till att vara naken.

Jag tror att det är viktigt att barn får med sig en sund inställning till nakenhet och kroppars olika färger och former, samt att nakenhet inte behöver kopplas till sexualitet.

• Anonym (Kvinna 39)

Upp till en viss ålder tycker jag barnen gott kan få se sina föräldrar nakna på ett naturligt sätt, när man kommer ur duschen och så.

Att man skyler sig tror jag inte skapar så mycket skam (om inte föräldrarna verkar skämmas förstås), men de lär sig aldrig hur en riktig kropp ser ut och istället lär de kunna må väldigt dåligt över det som visas i tidningarna. Därför är det bra att gå till badhuset ibland också, eller stranden.

Anonym (25) skrev 2020-12-13 16:00:19 följande:

Jag är i princip uppvuxen på ett nakenbad på västkusten, har sett naket i alla dess former och skulle nog säga att om jag jämför mig med jämnåriga så har jag en långt mer avslappnad syn på kroppar och naket, både min egen och andras. För mig är det enbart positivt, jag har väldigt sällan brytt mig nämnvärt om varken mitt eget utseende (på så vis att jag alltid tyckt att jag är normal och okej trots små skavanker) liksom att jag inte rynkat på näsan åt andras små skavanker, övervikt eller dylikt.

Även fått kommentarer i sexuella sammanhang om att jag är skön att vara med just för att jag har en sån avslappnad hållning till att vara naken.

Jag tror att det är viktigt att barn får med sig en sund inställning till nakenhet och kroppars olika färger och former, samt att nakenhet inte behöver kopplas till sexualitet.

Det är intressant. Jag är uppväxt med väldigt lite nakenhet och som vuxen har jag fortfarande en större nyfikenhet och fascination av nakna kroppar än andra. Jag har också ganska låg syn på mitt eget utseende, och vet att jag ser bättre ut än vad jag tror jag gör.
  • Drottningen1970

Jag förstår inte ens frågan.

Om man bor under samma tak i samma familj så ser man ibland varandra nakna i naturliga och vardagliga situationer.

Du skulle lika gärna kunna fråga om det kan vara bra om barnen ibland får se sina föräldrar äta frukost...

Drottningen1970 skrev 2020-12-13 16:51:55 följande:

Jag förstår inte ens frågan.

Om man bor under samma tak i samma familj så ser man ibland varandra nakna i naturliga och vardagliga situationer.

Du skulle lika gärna kunna fråga om det kan vara bra om barnen ibland får se sina föräldrar äta frukost...

I många familjer så ser barnen aldrig sina föräldrar nakna (om det är över 4 år eller så). Det är ju väldigt olika. Och det är inte så svårt att dölja heller. Man byter om med stängda dörrar, duschar med stängd dörr osv. Frukost äter man oftast tillsammans, och det finns ju inget tabu med frukost. Nakenhet är ju känsligt så jag tycker inte frågan är konstig alls.
  • Drottningen1970
    Anonym (Funderande individ) skrev 2020-12-13 16:55:27 följande:

I många familjer så ser barnen aldrig sina föräldrar nakna (om det är över 4 år eller så). Det är ju väldigt olika. Och det är inte så svårt att dölja heller. Man byter om med stängda dörrar, duschar med stängd dörr osv. Frukost äter man oftast tillsammans, och det finns ju inget tabu med frukost. Nakenhet är ju känsligt så jag tycker inte frågan är konstig alls.

Då har man ju skapat ett tabu som inte finns där naturligt mellan småbarn och föräldrar. Tror jag det är skadligt att skapa ett sådant tabu mellan små barn och föräldrar? Svar ja.

Det blir nåt märkligt sexualiserande av den nakna mamma eller pappakroppen som ger en konstig skevhet som är lite obehaglig när man analyserar vad den bottnar i.
  • Anonym (mdd)

jag har nog växt upp med normalt mått av nakenhet men jag tycker dagens hårlösa trimmade kroppar är helt asexuella så det rör inte mig riktigt,  

• Stenstare

Jag har inga problem med att vara naken med familj eller främmande heller egentligen. Kan byta om på stranden utan att skyla mig eller gå naken från vattnet upp till handduken. Så jag är ok med det men jag måste ju respektera min omgivning. Har absolut inte någon sexuell laddning själva nakenheten och vill inte kränka någons integritet genom att vara naken. Har tonåringar i familjen (egna barn) och jag har av respekt för dem valt att skyla mig, typ ha kläderna framför skrevet när jag går från duschen. När de själva valt att börja skyla sig så har jag gjort samma. Brukar vara runt 10 års åldern. Innan dess så har jag gladeligen badat och solat naken med dem och det har inte varit någon grej. Min partner vill gärna skyla sig och det skulle nog bli konstigt om hon skulle vara naken med barnen när det inte känns naturligt. 

• Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-13 15:53:42 följande:
    Ja, det måste ju vara bra för barn att ha sett sina föräldrar nakna, de måste ju få veta hur människor ser ut, och att man inte ska skämmas över sin kropp. Men man behöver ju inte springa omkring näck hela tiden för det...så tänker jag.
    Håller med
Svar på tråden Kan det vara positivt om barn får se sina föräldrar nakna?