• Blåklocka2107

Söka jobb under föräldraledighet...

Jag har varit föräldraledig med andra barnet i drygt ett år nu och börjar bli väldigt rastlös. Vill börja jobba igen! Tanken var att jag skulle börja jobba som bibliotekarie efter föräldraledigheten, har en masterexamen i biblioteks och informationsvetenskap från juni 2019. Har bara jobbat som timvik på bibliotek under studietiden och hann alltså inte börja jobba som bibliotekarie innan jag skulle gå på föräldraledighet. I oktober började jag jobba som timvikarie på bibliotek igen, en dag i veckan, men sen när smittspridningen tog fart igen har jag inte vågat jobba. Nu känner jag mig osäker. Vill gärna jobba på bibliotek, men coronaläget och att så få tjänster utlyses får mig att tveka. Är även utbildad journalist och har jobbat som det, så kollar även på informatörsjobb och dylikt. Men det känns inte lika rätt...

För att få fast jobb eller längre vik som bibliotekarie behöver man i regel vara timvik ett tag som jag förstått det. Känns jobbigt att behöva jobba som timvikarie länge innan jag får mer stabil tjänst. Men det kanske kan vara värt det i längden. Har jobbat ett par år i bokhandel innan jag kom in på bibliotekarieutbildningen, vilket borde ses som meriterande.

Hur skulle ni ha gjort? Sökt jobb bredare, alltså även informatörsjobb och dylikt, för att kunna få mer stabilitet inom jobb, eller satsa på att vikariera mig in som bibliotekarie och så småningom få fast tjänst?

Känner viss stress då jag vill ha bättre ekonomi, men såklart även trivas med mitt jobb. Trots att jag typ bestämt att jag vill jobba som bibliotekarie blir jag less över att så få tjänster kommer ut och börjar därför snegla på andra jobb som jag också skulle ha chans att få...

• Svar på tråden Söka jobb under föräldraledighet...
  • Anonym (H)

Om du nu vill jobba som vikarie så kommer du ju förr eller senare behöva jobba på vik och timme? Lika bra att söka nu? Dessutom kanske chans på fler timmar eftersom folk är sjuka mer, stannar enligt riktlinjerna vid minsta symptom.

Dessutom har ju biblioteken skärmar? Råder folk att hålla avstånd? Har inga skolklasser och arrangemang? Så känns inte som att Coronarisken är större än vilket arbete som helst egentligen, förutsatt att alternativet inte är att arbeta hemifrån

• Anonym (Bibliotekarie)

Jag skulle satsa på att ändå söka en tjänst som bibliotekarie. Visst kan det vara svårt att få en tjänst, och till vissa vikariat är det otroligt många sökande. Det finns ändå ibland möjligheter att få förlängt. Men sen är det ju svårt att veta vilket utbud du har av tjänster. I Stockholm kan det t.ex. vara enklare att få jobb. Det är i alla fall ett riktigt trevlig yrke. Och på många bibliotek kan man jobba hemifrån i dessa tider.

• Anonym (Maja)

Vet inte vad för åtgärder som vidtagits där du jobbar men på våra bibliotek är det väldigt smittsäkert att jobba. Inga skolklasser. Besökare får inte hänga kvar utan det är max 10 minuter inne på biblioteket för att göra sitt ärende, sen ut. På dom mindre biblioteken är det maxgräns hur många som får vara inne samtidigt. Studenter får inte studera där och man får inte sätta sig ner och läsa böcker/tidningar. Sedan är det plexiglas vid disken. Plus att flera aktiviteter görs digitalt t.ex. bokcirklar. 

• Blåklocka2107

Tack för era svar! Det lutar åt att jag snart börjar vikariera på timmar igen på bibliotek. Samtidigt söka de bibliotekarietjänster som kommer ut och hoppas att det kan bli lite mer stabilt framöver.

• Anonym (Bibi)

Jag är bibliotekarie och skulle inte kunna tänka mig något annat jobb.

Tycker absolut du ska hoppa på timmar, som du är inne på är det absolut bästa sättet att få jobb. Vet inte vad det är med denna bransch, men det verkar svårt både att hitta bibliotekarier och jobb på vanligt sätt (via annons) men vikarievägen brukar funka.

Tyvärr är nog ditt bokhandelsjobb inte mer meriterande än om du jobbat i vilken butik som helst. I så fall är nog journalisterfarenheten bättre. Du är van vid text och att kommunicera, van vid modern teknik(?)

Iofs kan du trycka på servicevanan och stresstålighet från bokhandelsjobbet.

Vi har nyligen rekryterat och kan väl säga att alla utan praktisk erfarenhet av biblioteksjobb sorterades bort. Vissa hade typ jobbat som simlärare eller socionom eller vad som helst men det faller väldigt platt i konkurrens med aldrig så lite erfarenhet av biblioteksjobb.

Ett ?riktigt? vikariat/tjänst är för övrigt mer värt än att ha varit timmis bakom disken i år efter år. Men timmis är såklart bättre än inget alls. Se till att hålla dig framme bara, anmäl intresse för att lära dig mer om systemet, hålla boksamtal, språkcafe och vad som helst, så kan du skriva det i dina ansökningsbrev sedan.

Lycka till!

• Blåklocka2107
    Anonym (Bibi) skrev 2020-12-15 07:21:07 följande:

Jag är bibliotekarie och skulle inte kunna tänka mig något annat jobb.

Tycker absolut du ska hoppa på timmar, som du är inne på är det absolut bästa sättet att få jobb. Vet inte vad det är med denna bransch, men det verkar svårt både att hitta bibliotekarier och jobb på vanligt sätt (via annons) men vikarievägen brukar funka.

Tyvärr är nog ditt bokhandelsjobb inte mer meriterande än om du jobbat i vilken butik som helst. I så fall är nog journalisterfarenheten bättre. Du är van vid text och att kommunicera, van vid modern teknik(?)

Iofs kan du trycka på servicevanan och stresstålighet från bokhandelsjobbet.

Vi har nyligen rekryterat och kan väl säga att alla utan praktisk erfarenhet av biblioteksjobb sorterades bort. Vissa hade typ jobbat som simlärare eller socionom eller vad som helst men det faller väldigt platt i konkurrens med aldrig så lite erfarenhet av biblioteksjobb.

Ett ?riktigt? vikariat/tjänst är för övrigt mer värt än att ha varit timmis bakom disken i år efter år. Men timmis är såklart bättre än inget alls. Se till att hålla dig framme bara, anmäl intresse för att lära dig mer om systemet, hålla boksamtal, språkcafe och vad som helst, så kan du skriva det i dina ansökningsbrev sedan.

Lycka till!

Hej och tack för ditt svar!

Vad roligt att flera bibliotekarier hittat min tråd, särskilt då jag inte hade med något om bibliotek i rubriken.

Det här med erfarenhet som butikssäljare i bokhandel tror jag ändå kan ha betydelse. Jag fick en hel del frågor om det jobbet på en arbetsintervju gällande en bibliotekarietjänst på folkbibliotek. Just erfarenheten att vägleda kring böcker och litteratur på ett målgruppsanpassat sätt är ju meriterande upplever jag. Likaså kunskapen om litteratur som utvecklas i det jobbet.

Jag har jobbat en period som SFI-lärare och det borde jag kanske ha med i cv även om det var ett bra tag sen?Med tanke på att det kan vara aktuellt att driva språkcafé och eftersom arbetet innebär kontakt med nyanlända osv.

Som det är nu kan sambon gå ner på 80 procent så att jag kan jobba åtminstone en dag i veckan på bibliotek samt lite helger. Sen i maj ska minsta barnet skolas in så då blir det väl att vara timvik och gå på a-kassa resterande tid, om jag inte hinner få något mer stabilt till dess.

Även om jag helst vill jobba på folkbibliotek då jag brinner för skönlitteratur och läsfrämjande, så tänker jag att jag ändå lär söka tjänster som kommer ut på universitetsbibliotek. Just för att så få tjänster kommer ut och för att komma in mer i branschen.
  • Anonym (Bibi)
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-15 20:18:35 följande:

Hej och tack för ditt svar!

Vad roligt att flera bibliotekarier hittat min tråd, särskilt då jag inte hade med något om bibliotek i rubriken.

Det här med erfarenhet som butikssäljare i bokhandel tror jag ändå kan ha betydelse. Jag fick en hel del frågor om det jobbet på en arbetsintervju gällande en bibliotekarietjänst på folkbibliotek. Just erfarenheten att vägleda kring böcker och litteratur på ett målgruppsanpassat sätt är ju meriterande upplever jag. Likaså kunskapen om litteratur som utvecklas i det jobbet.

Jag har jobbat en period som SFI-lärare och det borde jag kanske ha med i cv även om det var ett bra tag sen?Med tanke på att det kan vara aktuellt att driva språkcafé och eftersom arbetet innebär kontakt med nyanlända osv.

Som det är nu kan sambon gå ner på 80 procent så att jag kan jobba åtminstone en dag i veckan på bibliotek samt lite helger. Sen i maj ska minsta barnet skolas in så då blir det väl att vara timvik och gå på a-kassa resterande tid, om jag inte hinner få något mer stabilt till dess.

Även om jag helst vill jobba på folkbibliotek då jag brinner för skönlitteratur och läsfrämjande, så tänker jag att jag ändå lär söka tjänster som kommer ut på universitetsbibliotek. Just för att så få tjänster kommer ut och för att komma in mer i branschen.

Absolut, sök allt! Man är alltid i en bättre position om man redan har ett jobb.
Svar på tråden Söka jobb under föräldraledighet...