• Sun 13 Dec 2020 23:43
    310 visningar
    7 svar
    7
    310

    Min son har dålig sömnvanor

    Hej!


     


    Vi har problem med våran son och hans sömnvanor. Han kommer ofta i säng och somnar väldigt sent. Kan bli mellan 21 och 23. Han är 1,5 år och borde alltså ha 12-14 timmars sömn per dygn, enligt vad jag läst på nätet. Vilket det sällan blir. Han går oftast upp 07:30-08:00 på morgonen vilket alltså innebär 8-9 timmars nattsömn. Plus 1,5-2 timmar på förskolan, där han går 09:00-15:30. Även när jag börjar läsa böcker, sjunga, visa ?lämpliga? filmer m.m. på smartphonen i sängen från 20-21 kan han förbli pigg och glad och småbusig en bra stund. Han sover och har i stort sett alltid sovit mellan mig och min sambo/sin mamma i våran säng. Min sambo tycks inte ta det hela på lika stort allvar som jag. Och jag är lite orolig för hans utveckling.

    Jag försöker f.ö. alltid se till att han inte sover hemma efter 16:00. Eller slumrar till i bilen om vi är ute nåt ärende efter förskolan.


    Vi har också en dotter, som är 5 år. Hon somnar oftast innan honom i sin säng. Hon kommer senare ofta till oss i våran säng mitt i natten. Vilket främst drabbar mamman. Jag sover oftast rätt bra på nätterna. 

    Hur kan man få ett barn komma i bättre sömnvanor/rätt dygnsrytm? Hur kan jag få honom att somna tidigare? Jag behöver alla tips jag kan få!


    Mangan
  • Svar på tråden Min son har dålig sömnvanor
  • Anonym (Mamma­)
    Mon 14 Dec 2020 09:02
    #1

    För det första måste du acceptera att du kanske inte kan påverka hans dygnsrytm eller hur många timmar han sover. Det är inget fel på honom, 12-14 timmar är rekommenderat men långt från alla barn följer normen.

    Ta bort telefonen, direkt! Det blå ljuset som utsöndras från skärmen stör ut sömnhormonerna och gör att man får svårare att somna. Dessutom är det uppiggande för barnet att se videos (!) direkt innan läggning. Det räcker med en dämpad belysning och högläsning med mjuk låg röst.

  • Tue 15 Dec 2020 15:05
    #2

    Ta bort eller minska kraftigt på alla skärmar kring pojken. Små barn under två skall Inte ha någon skärmtid. Ny svensk forskning att sömnen för spädbarn minskar om de har skärmtid, vilket också påverkar deras inlärningsförmåga.

  • Anonym (f)
    Tue 15 Dec 2020 15:08
    #3

    Min äldsta har alltid bara sovit 8 timmar på natten, samt 1-2 timmar på dagen när han var riktigt liten. Som vuxen sover han ca 7 timmar. Och han har inte haft tillgång till skärmar alls, han bara är sån. Ditt barn kanske inte behöver så mycket sömn?

  • Anonym (f)
    Tue 15 Dec 2020 15:11
    #4

    Alltså, han har förstås haft tillgång till skärm på senare år :)

    Han är programmerare numera. Men som bebis och upp till 10 års ålder använde han sällan datorer eller mobiler.

  • sextio­talist
    Tue 15 Dec 2020 16:32
    #5

    Är han pigg och utvilad, lätt att väcka på morgonen?
    Då får han den sömnen han behöver. 
    Sonen sov också mindre än norm. Sov väl 8-9 timmar på natten och 2-3 timmar under dagen när han var i din sons ålder. Han var alltid pigg, somnade samma tid oavsett om vi var hemma eller borta. Han var lika morgonpigg tills han var 6 ungefär. Vi accepterade att det var hans rytm och vi undvek att styra sömnen, väldigt tidigt kunde han säga att han var trött och ville lägga sig. 
    Idag som vuxen är han fortfarande morgonpigg. 

  • Tue 15 Dec 2020 17:54
    #6
    +1

    Vissa människor är extra känsliga för det blå ljuset på skärmarna, det stör vår dygnsrytm, det blå ljuset signalerar att det är dag. Det bästa är nog att stänga av skärmarna på kvällen men om man inte vill göra det kan man testa att ställa in ett kvällsläge med varmare ljus. Jag har gjort det på min IPad, 18:00 ställer den automatiskt om till kvällsläge.
    Ett annat tips för att rätta till dygnsrytmen är att se till att få dagsljus, helst på förmiddagen. 


    Några i tråden har svarat att sonen kanske inte behöver mer sömn. Så kan det vara men man bör vara medveten om att sömnstörningar och störningar i dygnsrytmen ökar hos barn och ungdomar. Många, både lekmän och experter, kopplar det till skärmarna, dels det blå ljuset men innehållet kan också vara för stimulerande, om det är nära sängdags,

  • Tue 15 Dec 2020 17:59
    #7
    +1
    Anonym (f) skrev 2020-12-15 15:11:09 följande:

    Alltså, han har förstås haft tillgång till skärm på senare år :)

    Han är programmerare numera. Men som bebis och upp till 10 års ålder använde han sällan datorer eller mobiler.


    Ja, det är väldigt nyligen som bebisar började använda datorer, mobiler och paddor. Därför har vi ännu inte helt förstått konsekvenserna av detta för barnen. Jag tycker man skall vara försiktig. Den amerikanska barnläkarföreningen rekommenderar att man har noll timmar skärmtid för barn upp till två år. Det finns nog en anledning till det. 
Svar på tråden Min son har dålig sömnvanor