Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Ohms lag - hjälp!

Nej det är inte så bilbatterier funkar. De har en viss livslängd oavsett. Hur har du tänkt att batteriet ska laddas upp egentligen? De laddar ju ur om de bara är stående utan att man tillför mer ström. Det tar inte lång tid.

• Anonym (Anonym)
    anonym170718 skrev 2020-12-14 09:34:24 följande:
    Menar inte livslängd utan jag vill räkna ut hur länge det går att använda innan jag måste ladda det igen. Jag laddar det med en vanlig batteriladdare. Har gjort det 1 gång och det var inga problem. Det höll en månad cirka. Men jag vill veta hur länge det håller om jag byter tråd. Vill ta reda på vilken tråd som är bäst liksom, för att batteriet ska kunna laddas så sällan som möjligt.
    Tja, ungefär en månad då antagligen.
  • Anonym (Anonym)
    anonym170718 skrev 2020-12-14 09:58:04 följande:
    Ja men borde inte en tråd med lägre motstånd göra att batteriet håller ännu längre? Eller är det bara att strömmen blir starkare med lägre motstånd?
    Nja, tråden spelar ingen större roll för batteriets levnadstid om man säger så. Strömmen blir mycket riktigt starkare med mindre motstånd. Det är viktigt att du kollar upp vilket motstånd du behöver i tråden så det inte händer några olyckor med djur eller människor!
  • Anonym (Anonym)
    Kermit1561 skrev 2020-12-14 10:49:48 följande:

Fungerar inte sådana där trådar så att det inte flyter någon ström alls så länge det inte är kontakt mellan dem och när någon (häst) kommer åt dem så sluts kretsen och det kommer ström som ger en stöt? 

Nej det gör det inte. Har du aldrig tagit på ett elstängsel som barn? :) Strömmen pulserar igenom och man måste inte hålla i båda trådarna för att få en stöt.
Svar på tråden Ohms lag - hjälp!