• anonym170718

    Ohms lag - hjälp!

    Jag vill ta reda på hur länge ett bilbatteri kommer räcka till en hästhage. Visst bör ett lägre motstånd på tråden göra att batteriet håller längre? Jag skulle dock vilja räkna ut hur olika trådar (med olika motstånd) påverkar batteriets "livslängd" innan det behöver laddas upp igen. Hur går jag tillväga?

    Detta vet jag:

    Batteriets spänning = 12 V
    Trådens motstånd = 0,35 ohm/m

    Hagen är ca 600 m men jag använder 2 trådar, räknas man 1200 m då? De är ihopkopplade.

  • Svar på tråden Ohms lag - hjälp!
  • Anonym (Anonym)

    Nej det är inte så bilbatterier funkar. De har en viss livslängd oavsett. Hur har du tänkt att batteriet ska laddas upp egentligen? De laddar ju ur om de bara är stående utan att man tillför mer ström. Det tar inte lång tid.

  • anonym170718
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-14 09:30:49 följande:

    Nej det är inte så bilbatterier funkar. De har en viss livslängd oavsett. Hur har du tänkt att batteriet ska laddas upp egentligen? De laddar ju ur om de bara är stående utan att man tillför mer ström. Det tar inte lång tid.


    Menar inte livslängd utan jag vill räkna ut hur länge det går att använda innan jag måste ladda det igen. Jag laddar det med en vanlig batteriladdare. Har gjort det 1 gång och det var inga problem. Det höll en månad cirka. Men jag vill veta hur länge det håller om jag byter tråd. Vill ta reda på vilken tråd som är bäst liksom, för att batteriet ska kunna laddas så sällan som möjligt.
  • Anonym (Anonym)
    anonym170718 skrev 2020-12-14 09:34:24 följande:
    Menar inte livslängd utan jag vill räkna ut hur länge det går att använda innan jag måste ladda det igen. Jag laddar det med en vanlig batteriladdare. Har gjort det 1 gång och det var inga problem. Det höll en månad cirka. Men jag vill veta hur länge det håller om jag byter tråd. Vill ta reda på vilken tråd som är bäst liksom, för att batteriet ska kunna laddas så sällan som möjligt.
    Tja, ungefär en månad då antagligen.
  • anonym170718
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-14 09:38:19 följande:
    Tja, ungefär en månad då antagligen.
    Ja men borde inte en tråd med lägre motstånd göra att batteriet håller ännu längre? Eller är det bara att strömmen blir starkare med lägre motstånd?
  • Anonym (Anonym)
    anonym170718 skrev 2020-12-14 09:58:04 följande:
    Ja men borde inte en tråd med lägre motstånd göra att batteriet håller ännu längre? Eller är det bara att strömmen blir starkare med lägre motstånd?
    Nja, tråden spelar ingen större roll för batteriets levnadstid om man säger så. Strömmen blir mycket riktigt starkare med mindre motstånd. Det är viktigt att du kollar upp vilket motstånd du behöver i tråden så det inte händer några olyckor med djur eller människor!
  • Kjell2
    anonym170718 skrev 2020-12-14 09:28:34 följande:

    Jag vill ta reda på hur länge ett bilbatteri kommer räcka till en hästhage. Visst bör ett lägre motstånd på tråden göra att batteriet håller längre? Jag skulle dock vilja räkna ut hur olika trådar (med olika motstånd) påverkar batteriets "livslängd" innan det behöver laddas upp igen. Hur går jag tillväga?

    Detta vet jag:

    Batteriets spänning = 12 V
    Trådens motstånd = 0,35 ohm/m

    Hagen är ca 600 m men jag använder 2 trådar, räknas man 1200 m då? De är ihopkopplade.


    Antagande, trådarna seriekopplade.

    1200 m och 0,35 ohm/m gör R=420 ohm.

    U = 12 V
    I =U/R

    I = 12/420 = 0,00286 A

    100 Ah ger då 35 000 h, dvs 14 000 dygn, 

    Detta är totalt ointressant då det bygger på en teoretisk optimal krets. Du kommer ha andra förluster samt att det aldrig går att få ut all energi från ett batteri.

    Snacka med någon med erfarenhet istället.


  • Kermit1561

    Fungerar inte sådana där trådar så att det inte flyter någon ström alls så länge det inte är kontakt mellan dem och när någon (häst) kommer åt dem så sluts kretsen och det kommer ström som ger en stöt? 
    I sådant fall spelar motståndet ingen roll för livslängden, däremot (förmodar jag) kommer en tråd med lägre motstånd ge en större stöt när man kommer åt den. 

    Som andra har sagt så skall du nog kolla med de som kan/säljer prylarna. 

    Även om det inte flyter någon ström i trådarna så laddar batteriet ur efter ett tag, dels för att bilbatterier gör det av sig själv (oavsett om de är inkopplade till nått) och dels för att det säkert är nån elektronik kopplad mellan batteri och kablarna som drar lite ström. 

  • Anonym (Anonym)
    Kermit1561 skrev 2020-12-14 10:49:48 följande:

    Fungerar inte sådana där trådar så att det inte flyter någon ström alls så länge det inte är kontakt mellan dem och när någon (häst) kommer åt dem så sluts kretsen och det kommer ström som ger en stöt? 


    Nej det gör det inte. Har du aldrig tagit på ett elstängsel som barn? :) Strömmen pulserar igenom och man måste inte hålla i båda trådarna för att få en stöt.
  • Kjell2
    Kermit1561 skrev 2020-12-14 10:49:48 följande:

    Fungerar inte sådana där trådar så att det inte flyter någon ström alls så länge det inte är kontakt mellan dem och när någon (häst) kommer åt dem så sluts kretsen och det kommer ström som ger en stöt? 
    I sådant fall spelar motståndet ingen roll för livslängden, däremot (förmodar jag) kommer en tråd med lägre motstånd ge en större stöt när man kommer åt den. 

    Som andra har sagt så skall du nog kolla med de som kan/säljer prylarna. 

    Även om det inte flyter någon ström i trådarna så laddar batteriet ur efter ett tag, dels för att bilbatterier gör det av sig själv (oavsett om de är inkopplade till nått) och dels för att det säkert är nån elektronik kopplad mellan batteri och kablarna som drar lite ström. 


    Nej, kopplar du en motståndstråd mellan batterispolarna kommer den hela tiden dra ström.

    Sen har jag för mig, att man kopplar någon form av aggregat till ett elstängsel.  För att reglera ström/spänning och för att pulsa strömmen så det känns mera utan att vara farligt. Möjligt att den sen går mot jord och att det i praktiken blir en helt annat krets. Nu är det dags för någon som kan elstängsel att förklara.


Svar på tråden Ohms lag - hjälp!