Inlägg från: anonym170718 |Visa alla inlägg
  • anonym170718

Ohms lag - hjälp!

Jag vill ta reda på hur länge ett bilbatteri kommer räcka till en hästhage. Visst bör ett lägre motstånd på tråden göra att batteriet håller längre? Jag skulle dock vilja räkna ut hur olika trådar (med olika motstånd) påverkar batteriets "livslängd" innan det behöver laddas upp igen. Hur går jag tillväga?

Detta vet jag:

Batteriets spänning = 12 V
    Trådens motstånd = 0,35 ohm/m

Hagen är ca 600 m men jag använder 2 trådar, räknas man 1200 m då? De är ihopkopplade.

• Svar på tråden Ohms lag - hjälp!
  • anonym170718
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-14 09:30:49 följande:

Nej det är inte så bilbatterier funkar. De har en viss livslängd oavsett. Hur har du tänkt att batteriet ska laddas upp egentligen? De laddar ju ur om de bara är stående utan att man tillför mer ström. Det tar inte lång tid.

Menar inte livslängd utan jag vill räkna ut hur länge det går att använda innan jag måste ladda det igen. Jag laddar det med en vanlig batteriladdare. Har gjort det 1 gång och det var inga problem. Det höll en månad cirka. Men jag vill veta hur länge det håller om jag byter tråd. Vill ta reda på vilken tråd som är bäst liksom, för att batteriet ska kunna laddas så sällan som möjligt.
  • anonym170718
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-14 09:38:19 följande:
    Tja, ungefär en månad då antagligen.
    Ja men borde inte en tråd med lägre motstånd göra att batteriet håller ännu längre? Eller är det bara att strömmen blir starkare med lägre motstånd?
  • anonym170718

Jag har också hört att det är först när man tar i tråden som det skapas en krets och det är då man får en stöt. Det verkar som att detta kan bli svårt att räkna ut. Butiken där jag köper sakerna har noll koll, hon visste inte ens vad motstånd och Ohm stod för... så jag fick förklara för hon i butiken. Hon är inte praktikant.

Detta är infon om aggregatet:

Teknisk data 
    Matarspänning: 12 V
    Laddenergi: 2,00 J 
    Utgående energi: 1,5 J 

• anonym170718

Nej fel info! Här är rätt:

Teknisk data 
    Matarspänning: 12 V 
    Laddenergi: 4,00 J
    Utgående energi: 3,00 J
    Spänning utan belastning: 9900 V
    Spänning vid 500 Ohm belastning: 6300 V 

Stängsellängd utan underveg: 26 km
    Stängsellängd normal underveg: 4 km
    Stängsellängd tät underveg: 2,00 km
    Antal jordspett: 4 st
    Strömföring [ mA ] [ W ]: 77-300mA

Jag har 4 st jordspett.

• anonym170718

Slutsatsen verkar vara att om jag byter till en tråd med ett lägre motstånd så kommer batteriet ändå inte vara längre? Utan det är snarare så att strömmen (eller den stöt man får) upplevs starkare?

• anonym170718
    hemligemollgan skrev 2020-12-14 12:09:35 följande:
    Svaret är:
    Det spelar ingen roll vilken tråd du väljer, eftersom aggregatet laddar ur samma puls/urladdning ändå, oftast ca 7000-9000volt varannan sekund. Om någon nuddar tråden kommer pulsen/urladdningen ledas ner i jorden via den som tar i tråden och denne kommer att uppleva obehag.

Att som vissa verkar tro att man kan koppla ett bilbatteri med plus till tråden och minus till jordspett, är komiskt! Det fungerar inte, 12volt är inte kännbart.
    Tack för svar! Men kan tråden nånsin bli farlig att ta i? Obehagligt är det ju, men kan det med en tråd med lägre motstånd bli farlig ström för en människa? 7000-9000 volt låter mkt men jag vet egentligen inte vad det innebär.
  • anonym170718
    hemligemollgan skrev 2020-12-14 12:16:59 följande:

Inte farlig, men otäckt!
    Dra aldrig upp jordspettet utan att koppla bort batteriet först.
    Jag tänkte rätta till jordspettet en gång och glömde att koppla bort batteriet, det är den kraftigaste smäll jag fått!

Usch det låter verkligen otäckt... 
  • anonym170718
    Fontana skrev 2020-12-14 12:26:50 följande:

Det är väl ingen som har sagt det än, men ett bilbatteri är väl inte det mest idealiska i sammanhanget? Bilbatterier är ju gjorda för att leverera stark ström under en väldigt kort tid (dvs. när man startar bilen). Det finns något som heter Fritidsbatteri eller liknande, som är mer tänkta för permanent drift.

Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken, har aldrig testat. Håller mig mest till AA-batterier själv.

Det är kanske egentligen inget bilbatteri jag har, utan detta (art.nr 80-100):

www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000028593
  • anonym170718
    Fagerlund skrev 2020-12-15 07:40:09 följande:

Ett elstängselaggregat skickar ut en viss laddning i korta pulser, exempelvis 3 joule, som detta: 

www.delaval.com/sv/elstangsel/elstangselaggregat/nataggregat/elstangselaggregat-30m/

Laddningen bör vara konstant oavsett längt på tråd, men det som händer är att laddningen i tråden bli svagare ju längre tråden är. Alltså drar aggregatet inte mer ström med längre tråd, men effekten blir svagare längre från aggregatet. 

Om du har en lång tråd behöver du ett kraftigare aggregat med starkare pulser, och detta kommer då dra mer ström. 

Men hur påverkas det av trådets motstånd? Ska jag välja en tråd med högt eller lågt motstånd? 
Svar på tråden Ohms lag - hjälp!