• mrfunnyguy

    Vad är det som händer med mig? Benskörhet?

    Det har hänt någonting väldigt konstigt med mig de senaste nio månaderna och jag ska kanske röntga ryggen snart.
    I början av mars fick jag ont i ryggen på ett sätt som det aldrig har gjort förut. Jag tänkte inte särskilt mycket på det förrän några veckor senare när jag råkade mäta min längd upptäckte att jag var ungefär en halv centimeter kortare än vanligt. Jag tänkte att jag antagligen mäter fel och struntade i det.
    Ryggen fortsatte göra ont i nästan två månader till, och det var när den slutade göra ont som jag bestämde mig för att mäta mig igen. Nu var jag nästan en hel centimeter kortare än vanligt. Då började jag bli ganska orolig och började mäta mig en gång i veckan. Allteftersom märkte jag hur jag blev kortare och kortare varje månad. Nu är jag 183.5cm istället för mina tidigare 185.5cm. En kompis som jag inte hade sett på flera månader reagerade på att jag såg kortare ut än vanligt och jag kan fan säga att min ångest sköt upp skyhögt då... Vad fan är det som händer med mig? Jag antar att det är benskörhet men egentligen är jag alldeles för ung för det mina 20 år på nacken. Är det någon som har varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Vad är det som händer med mig? Benskörhet?
  • Anonym (F)

    Benskörhet märks på att du bryter benen lätt. Att du blivit kortare kan bero på ålder men inte redan när man är 20 så snarare kan det vara problem med diskarna i så fall, särskilt med tanke på att du också haft ont i ryggen. Hur mycket kortare är du nu jämfört med vad du "borde" vara? Och på hur lång tid?

  • mrfunnyguy
    Anonym (F) skrev 2020-12-14 17:56:56 följande:

    Benskörhet märks på att du bryter benen lätt. Att du blivit kortare kan bero på ålder men inte redan när man är 20 så snarare kan det vara problem med diskarna i så fall, särskilt med tanke på att du också haft ont i ryggen. Hur mycket kortare är du nu jämfört med vad du "borde" vara? Och på hur lång tid?


    Jag är två centimeter kortare än vad jag var. Jag gick från ungefär 185.5cm till 183.5 och det hände under loppet av ca nio månader.
  • Anonym (F)
    mrfunnyguy skrev 2020-12-14 18:00:12 följande:
    Jag är två centimeter kortare än vad jag var. Jag gick från ungefär 185.5cm till 183.5 och det hände under loppet av ca nio månader.
    Ok, ja det låter väl rimligt, alltså i betydelsen att det inte är fruktansvärt sjukligt, men nåt är ju fel. Min starkaste gissning är alltså diskarna. Du kan behöva magnetröntgen.
  • mrfunnyguy
    Anonym (F) skrev 2020-12-14 18:07:22 följande:
    Ok, ja det låter väl rimligt, alltså i betydelsen att det inte är fruktansvärt sjukligt, men nåt är ju fel. Min starkaste gissning är alltså diskarna. Du kan behöva magnetröntgen.
    Grejen är den att jag min rygg slutade göra ont i början av maj, men jag har fortsatt att sjunka även efter det. Låter det ännu mer/ mindre som något diskproblem?
  • mrfunnyguy
    Anonym (F) skrev 2020-12-14 18:07:22 följande:
    Ok, ja det låter väl rimligt, alltså i betydelsen att det inte är fruktansvärt sjukligt, men nåt är ju fel. Min starkaste gissning är alltså diskarna. Du kan behöva magnetröntgen.
    Grejen är den att jag min rygg slutade göra ont i början av maj, men jag har fortsatt att sjunka även efter det. Låter det ännu mer/ mindre som något diskproblem?
  • Anonym (F)
    mrfunnyguy skrev 2020-12-14 18:14:19 följande:
    Grejen är den att jag min rygg slutade göra ont i början av maj, men jag har fortsatt att sjunka även efter det. Låter det ännu mer/ mindre som något diskproblem?
    Nej ungefär samma. Du behöver inte ha ont hela tiden, det är inte säkert det trycker på samma nerver hela tiden osv.
  • mrfunnyguy
    Anonym (F) skrev 2020-12-14 18:16:01 följande:
    Nej ungefär samma. Du behöver inte ha ont hela tiden, det är inte säkert det trycker på samma nerver hela tiden osv.
    Okej. Finns det någon chans att jag kan "få tillbaka" den längden eller åtminstone en del av den?
  • Anonym (F)
    mrfunnyguy skrev 2020-12-14 18:19:07 följande:
    Okej. Finns det någon chans att jag kan "få tillbaka" den längden eller åtminstone en del av den?
    Nej. Men två cm är liksom inte mycket på så sätt :)
  • Anonym (Tea)

    Om ryggen blivit mer krökt pga att man sitter med mobil, dator mm så kan det kanske göra att man får ont och att man "blir kortare"

  • mrfunnyguy
    Anonym (F) skrev 2020-12-14 18:26:55 följande:
    Nej. Men två cm är liksom inte mycket på så sätt :)
    Ja det vore en sak om det nu stannade på två centimeter men jag antar att det kommer att fortsätta.
Svar på tråden Vad är det som händer med mig? Benskörhet?