• djurtoken

    Lämna eller stanna

    Hej! Jag har sedan fyra år tillbaka varit tillsammans med min pojkvän. Vi träffades i gymnasiet och blev tillsammans efter studenten. Mycket har hänt under åren och jag står nu i valet mellan att lämna eller stanna kvar. Vi har största delen av vårt förhållande varit sambos, vilket jag känner att jag inte trivs med, vi har olika dygnsrytm, äter aldrig tillsammans, tycker han är för högljudd och allmänt irriterande, lat och tråkig tyvärr. Under just detta senaste året har vi inte haft det bra.

    Vi har i princip aldrig sex, jag känner mig inte heller sugen och tanken av det känns inte rätt. Har även haft problem senaste två åren med smärta, vilket självklart har satt sina spår. Har gått igenom mycket detta året och tycker mig se mer och mer av hans rätta sida, vad han prioriterar och inte och hur han väljer att stötta mig i mina val. Har dels gått igenom en abort, min mamma är sjuk, har även hänt andra saker som varit jobbiga för mig men val jag varit tvungna att göra på grund av att jag börjat plugga på universitetet, ingen förståelse över det heller.

    Vi har ändå pratat mycket om våran situation, jag har sagt vad jag känner och tycker och han också, hoppats på förändringar men ingenting har hänt, han glömmer allt jag sagt efter 2-3 dagar. Tog tag i saken och vi blev särbos, men känner ändå inte nu efter mer tid isär att jag saknar honom, känns inte som att han saknar mig heller. Känns tråkigt att slänga bort ett så långt förhållande men känns som att vi är för unga för att vara fast i en dålig relation. Har ni orkat läsa allt detta och har förslag eller liknande erfarenheter ni vill dela med er av så tas de tacksamt emot? Känner mest att jag behöver få prata ut om hela situationen. 

  • Svar på tråden Lämna eller stanna
  • Tukt

    Det låter som du redan har bestämt dig och att förutsättningarna för en relation egentligen inte finns.
    Du, ni är också i en sådan ålder att det kanske är värt att testa lite nya perspektiv.
    Så lämna är nog inte helt fel.

  • Anonym (Sviken)

    Bryt. 4år och utan barn är inte långt. Även om det smärtar, enklare att bryta nu än om 10 år och 2 barn.

  • Anonym (c)

    Du  trivs inte med honom, varför då vara ihop?

  • Anonym (Meränvanilj)

    Men klart det är svårt. Även om jag som ni andra som svarat är äldre och vet hur det är att bryta med barn, hus och 10-15 år på nacken. Men när man är lite över tjugo är fyra år ganska långt. Känns säkert som tio år för den som är 40... Men det ändrar inget. Ni har utvecklats under de här åren och vuxit ifrån varandra. Mer regel än undantag. Om du väljer att lämna kommer du snart känna att det var helt rätt och tom undra hur du kunde stanna så länge, Så bryt och lev livet, det finns massor att hämta där ute!

  • Anonym (Ylva)

    Det handlar inte om att slänga bort ett långt förhållande utan ni har nått ert bäst före datum. Bara för att ett förhållande inte håller livet ut så är det inget slöseri med tid. Du har lärt dig saker. Du vet mer nu vad du vill ha och vad du inte vill ha i en relation än vad du visste tidigare.

    Det som dock skulle vara slöseri med tid är att fortsätta relationen.

Svar på tråden Lämna eller stanna