• Anna Pernilla

Dokumentär om vaccin på SVT

Nån mer som sett Vaccinkrigarna på SVT? Så intressant ju!! Jag kan verkligen känna igen mig i mamman Diza, svårt att veta vad som är bäst när man läser både bra och dåliga saker om vaccin på internet. Jag har gett vaccin till mina barn men minns att jag hade samma tvivel som Diza med första barnet. Nån mer som känner igen sig?

Vaccin
  • Svar på tråden Dokumentär om vaccin på SVT
  • LasseBD

Jag har aldrig tvekat på de här beprövade vaccinen.

Nya vaccin kan man ju förstå kan vara lite vemodigt med de här mot polio och mpr som getts till miljontals barn.

Sen lever vi ju i en tid där det finns människor som tror att jorden är platt så man det i åtanke kan man ju förstå att det finns konspirationstankar om vaccin med.

• LasseBD
    LasseBD skrev 2020-12-15 21:46:58 följande:

Jag har aldrig tvekat på de här beprövade vaccinen.

Nya vaccin kan man ju förstå kan vara lite vemodigt men dom här mot polio och mpr som getts till miljontals barn? Det borde finnas tydliga bevis om nåt var galet. Vilket det inte verkar göra.

Sen lever vi ju i en tid där det finns människor som tror att jorden är platt så man det i åtanke kan man ju förstå att det finns konspirationstankar om vaccin med.

Förtydligade mig i citatet ovan.
  • Anna Pernilla

Ja, jag håller med dig det finns många konspirationsteorier om allt möjligt och det blir också så tydligt i dokumentären. Men vaccinmotståndarna är bra på att sprida sitt budskap brett på internet. Som förälder blir det mycket information och misinformation att ta ställning till.

• Paganini

Du kan söka på information hur världen såg ut innan det fanns vaccin och se hur många barn som dog varje år i difteri, smittkoppor, mässling, tbc, polio mm.

• brallison

När min dotter var liten och jag läste om detta fall, så räkte det för mig att läsa om att läkaren tog endast 12 barn redan med autism för att göra sin studie - dvs det var knappt nån studie alls, därmed kan man knappt ens dra några som helst slutsatser från den.
    Men som LasseBD säger - det är en annan fråga om nya vaccin, som inte är så beprövade.

• AndreaBD

Nej, verkligen inte! Försöker du göra smyg-antivax-propaganda nu? 

Jag fick mitt första barn för över 30 år sedan och redan då stod det klart att det inte fanns någon fara med dem vanliga barnvaccinationerna. Det där med autism-misstankarna kom väl också upp runt den tiden och man redde ju ut det och visade att det inte fanns något sammanhang. 

• Mint

Antivaxxarna likväl som de tveksamma glömmer ju bort varför vi har vaccin. Visst, barnet kanske får feber och någon ytterst enstaka får värre biverkningar. Men det är liksom inte mellan de biverkningarna eller inte som man väljer; utan mellan eventuella små biverkningar eller att få tillbaka sjukdomar som difteri och polio eller för all del mässling som fortfarande dödar massor med barn varje dag världen över.

• Kentaur

Jag pratade med min man om detta. Dizas reaktion är en anledning att skilja sig. Man kan inte leva med en människa som förkastar all vetenskapligt tänkande.

Det hon och andra skeptiker missar är evidenshierarkin, dvs hur och på vilket sätt man bevisar saker och ting. Med denna bild blir det tydligt att det handlar om rent hittepå.

Inte farao kan man leva med någon som lever på hittepå...
  • Kentaur

Dessutom finns det all aanledning att begära enskild vårdnad eftersom föräldrar som Diza inte förmår att se till sitt barns bästa. De är förblindade av en sektliknande verksamhet och har således inte rätt förutsättningar för att kunna vara bra föräldrar.

• Medborgare

Jag har sett alla tre avsnitten. Det är skrämmande hur lättlurade människor är, det är tragiskt att man förkastar vetenskap för att det är lättare att skylla på något enkelt som vaccin. 

Bara det att de inte kan stå för sina åsikter, att de vägrar svara på kritiska frågor och hänvisar till icke forskning, borde få folk att förstå hur oseriösa de är.

Svar på tråden Dokumentär om vaccin på SVT