• Msofie

BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...

Hej,

Jag är 25 år och min fästman 28. Jag känner igen mycket av det du beskriver. Sedan jag var 18 har jag på ett starkt vis längtat efter barn. Jag kollade YouTube, filmer osv och drömde ofta om just graviditeten. Förstår precis hur du känner dig.

Jag är en ganska praktiskt lagd person som alltid velat ta saker i sin ordning. Jag ordna mitt körkort vid 21, pluggade till 22, köpte radhus vid 23 samt blev fast anställd och flyttade in oktober 19, när jag var 24. I början av 2020 bestämde vi oss för att försöka skaffa barn, som jag längtat! Allt gick precis enligt tidsplanerna för mig och jag var spräng redo och tänkte att det max skulle ta mig två månader.

Här står vi nu 10 månader senare och inget barn har blivit till. Det har varit ett år av sorg, förtvivlan, oro och ensamhet. Vi kommer nu påbörja en fertilitetsutredning. Om det är något jag ibland kan ångra är att vi väntade så förbannad länge på exakt rätt läge och var så naiva i vår tro på att även detta skulle rulla på. Jag menar inte nödvändigtvis att du i din situation ska börja försöka nu, men med facit i hand hade jag önskat att jag inte hade jagat den perfekta stunden eller livssituationen utan följt mitt hjärta.

Hoppas du landar i vad som känns rätt för dig !

• Msofie
    Anonym (Olycklig) skrev 2020-12-17 04:10:08 följande:

Inte för att vara elak men ditt inlägg känns som en fis i rymden i jämförelse med den sits jag sitter i. Måste ändå kännas skönt att kunna planera sin graviditet när den ska ske osv. Jag och min man har försökt i snart 3 år pga dåliga spermier, blev gravid i augusti i år men fick missfall. Pga mitt komplicerade hjärtfel fick jag dock höra mkt negativitet från sjukvården bl.a att jag tillhörde högsta riskgruppen och att de rekommenderade abort.

Nu står vi här och har endast surrogat som alternativ för att kunna få barn. Inte lättare att två av mina bästa vänner ska ha barn i januari och min syster i maj. Hade skiljt 1 vecka mellan mitt och min systers barn om jag inte fått missfall.

Vissa dagar mår jag fruktansvärt dåligt och bara gråter och känner ingen lust att leva längre.

Jag vet absolut hur det är att ha extrem barnlängtan.

Beklagar verkligen din situation och sorg!

Men! TS vet ju faktiskt inte om hon kommer kunna planera sin situation. Som jag menade i mitt inlägg att hon faktiskt inte vet om det kommer gå, hur långt tid det kan ta. Det ska man va ödmjuk inför.
  • Msofie
    Kaarlssoon skrev 2020-12-17 08:51:17 följande:

Jag är mycket väl medveten om att det kan ta lång tid, det räknar vi med. Jag är oroligt ödmjuk inför att kanske inte kunna få barn. Min mamma kämpade länge innan jag blev till genom IVF & har alltid fått höra att barn den enkla vägen är långt ifrån självklart. Jag har läst på ALLT man kan tänka sig de senaste 3 åren och gör redan allt jag kan för att optimera min hälsa. Sedan kommer ja börja med folsyra & andra vitaminer en månad innan vi börjar försöka för det är det jag blivit rekommenderad. Och jag kommer sluta på mina p-piller när vi börjar försöka eftersom man kan bli gravid direkt. Ägglossningen kommer visst igång direkt, däremot kan den vara oregelbunden i upp till ett halvår vilket kan göra det svårare att pricka in rätt dag. Men i början kommer vi bara ligga när vi vill ändå, & händer det direkt eller snabbt är vi jätte glada. Tar det längre tid är jag medveten om att det kan bli jobbigt men vi räknar med det.

Till dig som känner att det är en fis i rymden jämfört med din situation, jag beklagar att du har det tufft men du kan inte heller ta ifrån mig mina känslor över min egen situation. Jag söker inte precis medlidande. Jag tycker inte synd om mig själv, jag var bara ute efter att få prata med människor som känner igen sig då jag förutom min sambo är helt ensam i min situation, har ingen att prata med. Så jo, det är lite elakt att skriva det som att mina känslor inte räknas bara för att du och andra människor sitter i en annan sits. Men hoppas det löser sig för er!

Du verkar ha väldigt kloka tankar generellt! Vet inte vad vi kan göra för att hjälpa eller underlätta för dig, men tänker om du någon gång skulle behöva det får du gärna skriva DM till mig varje fall. Precis som du säger, bara för att någon annan har det tufft tar det ifrån en ens egna känslor, det går inte att resonera så.
Svar på tråden BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...