Anonym (Vit lögnerska) skrev 2020-12-16 19:57:21 följande:
Har svårt att förstå hur alla tjatar om ärlighet som viktigaste egenskap, när människor sällan är aldrig är helt ärliga eller ens talar sanning i särskilt stor omfattning.
Det har gjorts mätningar på hur mycket folk i allmänhet ljuger på en dag (vita lögner). Att det används frekvent i allt från, Hur mår du till tycker du jag är fet?
Människor talar nästan inte sanning en endaste gång. Förklaring att det ofta finns flera svar och perspektiv. Det är väldigt komplicerat och kan vara sårande att säga sanningen många gånger och man väljer slänga ur sig något passande.
Ett typexempel är ju vid dejting när man nobbar någon. Hur ofta tror du att någon säger sanningen då? Typ aldrig! Tänk när partnern frågar om de är den snyggaste mannen/kvinnan på hela jorden? Självklart inte, men ändå blir svaret JA.
Jag förväntar mig alltid att människor ljuger i olika hög grad, Tycker det är så konstigt att man tror något annat och blir förvånad att folk ljuger konstant. Man kan ljuga och ändå vilja sin partner och omvärld väl!
Lögn en dålig livsstrategi även om den flitigt används av många.
Jag har nu under några års tid aktivt jobbat på att sträva efter att vara ärlig och det har haft en klar positiv inverkan på mitt liv och även min familjs liv samt i mina övriga relationer. Ja, det är ganska ofta jag hamnar i situationer där jag egentligen vill ljuga men där jag trots det säger sanningen.
Denna förändring att gå mot ett riktigt ärligt liv har fått många positiva effekter. Största förbättringen är att jag blivit mer disciplinerad och sköter mig bättre i vardagen. Eftersom jag inte ljuger uppkommer det situationer när det jag säger är pinsamt för mig. Kommer jag exempelvis sent är jag ärlig med varför jag är sen. Jag kommer inte med någon nödlögn som får mig att framstå i bättre dager. Jag är även ärlig med vad jag gör vilket även det kan vara pinsamt ibland.
En annan förbättring av ärlighet är att relationerna till andra människor blivit bättre. Man kunde tro att folk blir mer arga och sura på mig men så har det inte blivit. De blir ibland sura kortsiktigt när de får höra något de inte vill höra. Iaf någon gång i veckan säger jag något som gör någon irriterad. Men det är också sant och folk har lärt sig att jag är ärlig mot dem. Jag pratar inte bakom ryggen på folk utan säger det till dem direkt. Detta gör att folk även blir mer ärliga tillbaka varför kommunikationen blir mer fruktsam.
Jag skulle hävda att det är extremt sällan som lögnen sägs för att vara snäll mot andra som någon antydde tidigare i tråden. Utan vanligtvis sägs lögnen för att tillskansa sig själv en kortsiktig fördel. Inte sällan för att själv slippa kortsiktigt obehag. Men det är just det obehaget som är så viktigt att fronta och ta. Att stå för det man gör. Man lär sig då bättre av sina misstag i framtiden.