• Anonym (Vit lögnerska)

Varför lägger folk så stor vikt vid ärlighet?

Har svårt att förstå hur alla tjatar om ärlighet som viktigaste egenskap, när människor sällan är aldrig är helt ärliga eller ens talar sanning i särskilt stor omfattning.

Det har gjorts mätningar på hur mycket folk i allmänhet ljuger på en dag (vita lögner). Att det används frekvent i allt från, Hur mår du till tycker du jag är fet?

Människor talar nästan inte sanning en endaste gång. Förklaring att det ofta finns  flera svar och perspektiv. Det är väldigt komplicerat och kan vara sårande att säga sanningen många gånger och man väljer slänga ur sig något passande.
    Ett typexempel är ju vid dejting när man nobbar någon. Hur ofta tror du att någon säger sanningen då? Typ aldrig! Tänk när partnern frågar om de är den snyggaste mannen/kvinnan på hela jorden? Självklart inte, men ändå blir svaret JA.

Jag förväntar mig alltid att människor ljuger i olika hög grad, Tycker det är så konstigt att man tror något annat och blir förvånad att folk ljuger konstant. Man kan ljuga och ändå vilja sin partner och omvärld väl!

• Svar på tråden Varför lägger folk så stor vikt vid ärlighet?
  • Anonym (L)

Det är ju skillnad på att ljuga om svärmor frågar en om hennes hund är fin och att ljuga för sin partner om något som är viktigt. Visst, alla människor ljuger någon gång men det är som sagt skillnad på lögn och lögn. Om man kanske inte känner personen så bra och den frågar om man tycker att dennes nya tröja är snygg, ja då kanske man ljuger och säger ja, även fast man inte tycker det - och det är väl inget fel att ljuga när det gäller sådana saker.

Däremot om man har ett förhållande och har lovat sin partner vissa saker så är det ju allt annat än okej att ljuga för sin partner. Sedan är det ju såklart skillnad på lögn och lögn där också men man bör ju ljuga så lite som möjligt när det kommer till förhållanden och nära relationer. Ingen vill väl vara med någon som ljuger hela tiden och aldrig vågar eller vill tala sanning. Så konflikträdd kan man ju inte vara.

Hellre sårad av sanningen än lycklig av en lögn.

• klyban

Ljuger du så säger du inget, och har inget och komma med.
    Så det är ett val man får ta, men visst ibland får man ljuga då vissa har inte med att göra om dig.

Jag svarar inte ens folk som ställer frågor de inte har med att göra.

• Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2020-12-16 20:11:03 följande:
    Det är ju skillnad på att ljuga om svärmor frågar en om hennes hund är fin och att ljuga för sin partner om något som är viktigt. Visst, alla människor ljuger någon gång men det är som sagt skillnad på lögn och lögn. Om man kanske inte känner personen så bra och den frågar om man tycker att dennes nya tröja är snygg, ja då kanske man ljuger och säger ja, även fast man inte tycker det - och det är väl inget fel att ljuga när det gäller sådana saker.

Däremot om man har ett förhållande och har lovat sin partner vissa saker så är det ju allt annat än okej att ljuga för sin partner. Sedan är det ju såklart skillnad på lögn och lögn där också men man bör ju ljuga så lite som möjligt när det kommer till förhållanden och nära relationer. Ingen vill väl vara med någon som ljuger hela tiden och aldrig vågar eller vill tala sanning. Så konflikträdd kan man ju inte vara.

Hellre sårad av sanningen än lycklig av en lögn.
    Så bra skrivet
  • Xlr8

Chefer älskar denna fras säger dom iaf.

Jag vägrar att ljuga och när en kund kom och fråga var är x y z som han har betalat för. Jo dom sitter monterade hos din konkurrent. Så ni har tillsammans betalat dom 2 gånger.

När några hundratusen står på spel blir ärligheten inte viktigt längre.

• Tecum

Om folk ljuger så mycket som TS påstår är det inte konstigt att ärlighet värderas högt. Bristvaror är alltid eftertraktade.

• Anonym (A)
    Tecum skrev 2020-12-16 21:10:58 följande:
    Om folk ljuger så mycket som TS påstår är det inte konstigt att ärlighet värderas högt. Bristvaror är alltid eftertraktade.
    Verkligen
  • Physalis
    Tecum skrev 2020-12-16 21:10:58 följande:

Exakt detta.

Till ts.

Man vill ha vänner och partners man kan lita på.

Sen är det skillnad på lögner och vita lögner. Som jag ser det så används lögner för att slippa ta ansvar, gynna sig själv och allmän egoism och en vit lögn används i nödfall av osjälviskhet, social nödvändighet och för att skydda sig själv. De flesta som jag mött i mitt liv har åtminstone kunnat balansera den vägen.

I ditt dejtingexempel kan det handla om lögn eller vit lögn. Om man ljuger om sig själv, t ex undanhåller information som man vet hade lett till att den andre ville avsluta eller sina intentioner för att lura till sig vad man vill ha på bekostnad av den andres tid och känslor så är det en lögn. Om man låter bli att tala om exakt varför man inte längre vill fortsätta dejta för att inte såra den andre eller för att man är rädd att den andre ska bli hotfull eller efterhängsen så är det en vit lögn.
    Korrekturläser som en kratta
  • Ekdahl
    Anonym (Vit lögnerska) skrev 2020-12-16 19:57:21 följande:

Har svårt att förstå hur alla tjatar om ärlighet som viktigaste egenskap, när människor sällan är aldrig är helt ärliga eller ens talar sanning i särskilt stor omfattning.

Det har gjorts mätningar på hur mycket folk i allmänhet ljuger på en dag (vita lögner). Att det används frekvent i allt från, Hur mår du till tycker du jag är fet?

Människor talar nästan inte sanning en endaste gång. Förklaring att det ofta finns  flera svar och perspektiv. Det är väldigt komplicerat och kan vara sårande att säga sanningen många gånger och man väljer slänga ur sig något passande.

Ett typexempel är ju vid dejting när man nobbar någon. Hur ofta tror du att någon säger sanningen då? Typ aldrig! Tänk när partnern frågar om de är den snyggaste mannen/kvinnan på hela jorden? Självklart inte, men ändå blir svaret JA.

Jag förväntar mig alltid att människor ljuger i olika hög grad, Tycker det är så konstigt att man tror något annat och blir förvånad att folk ljuger konstant. Man kan ljuga och ändå vilja sin partner och omvärld väl!

Lögn en dålig livsstrategi även om den flitigt används av många.

Jag har nu under några års tid aktivt jobbat på att sträva efter att vara ärlig och det har haft en klar positiv inverkan på mitt liv och även min familjs liv samt i mina övriga relationer. Ja, det är ganska ofta jag hamnar i situationer där jag egentligen vill ljuga men där jag trots det säger sanningen.

Denna förändring att gå mot ett riktigt ärligt liv har fått många positiva effekter. Största förbättringen är att jag blivit mer disciplinerad och sköter mig bättre i vardagen. Eftersom jag inte ljuger uppkommer det situationer när det jag säger är pinsamt för mig. Kommer jag exempelvis sent är jag ärlig med varför jag är sen. Jag kommer inte med någon nödlögn som får mig att framstå i bättre dager. Jag är även ärlig med vad jag gör vilket även det kan vara pinsamt ibland.

En annan förbättring av ärlighet är att relationerna till andra människor blivit bättre. Man kunde tro att folk blir mer arga och sura på mig men så har det inte blivit. De blir ibland sura kortsiktigt när de får höra något de inte vill höra. Iaf någon gång i veckan säger jag något som gör någon irriterad. Men det är också sant och folk har lärt sig att jag är ärlig mot dem. Jag pratar inte bakom ryggen på folk utan säger det till dem direkt. Detta gör att folk även blir mer ärliga tillbaka varför kommunikationen blir mer fruktsam.

Jag skulle hävda att det är extremt sällan som lögnen sägs för att vara snäll mot andra som någon antydde tidigare i tråden. Utan vanligtvis sägs lögnen för att tillskansa sig själv en kortsiktig fördel. Inte sällan för att själv slippa kortsiktigt obehag. Men det är just det obehaget som är så viktigt att fronta och ta. Att stå för det man gör. Man lär sig då bättre av sina misstag i framtiden.
  • Ekdahl
    Physalis skrev 2020-12-17 01:46:18 följande:

Exakt detta.

Till ts.

Man vill ha vänner och partners man kan lita på.

Sen är det skillnad på lögner och vita lögner. Som jag ser det så används lögner för att slippa ta ansvar, gynna sig själv och allmän egoism och en vit lögn används i nödfall av osjälviskhet, social nödvändighet och för att skydda sig själv. De flesta som jag mött i mitt liv har åtminstone kunnat balansera den vägen.

I ditt dejtingexempel kan det handla om lögn eller vit lögn. Om man ljuger om sig själv, t ex undanhåller information som man vet hade lett till att den andre ville avsluta eller sina intentioner för att lura till sig vad man vill ha på bekostnad av den andres tid och känslor så är det en lögn. Om man låter bli att tala om exakt varför man inte längre vill fortsätta dejta för att inte såra den andre eller för att man är rädd att den andre ska bli hotfull eller efterhängsen så är det en vit lögn.

De vita lögnerna är även de generellt egoism skulle jag vilja hävda. Motivet av den vita lögnen är att slippa personligt obehag. Du behöver inte säga exakt varför du inte vill träffa någon längre för att inte ljuga. Det räcker med att det du säger som orsak är sant. Jag har väldigt svårt att se att någon börjar förfölja för det. Det låter som en lögn för att ursäkta sin lögn.

Däremot håller jag med om att i situationer där din eller din familjs säkerhet är allvarligt hotad om du inte säger lögner så är det är rätt att ljuga. Gäller även om om uteblivande av lögnen får allvarliga negativa konsekvenser för dig själv och din familj. Fast detta är inget som genomsyrar vardagen utan är extremsituationer. Jag har levt många år nu och kan på rak arm inte påminna mig att någon sådan situation uppkommit någonsin för mig.
  • fjanten

Det är ju skillnad på att kollegan man inte är nära alls frågar: "hur är läget?" och man svarar "jo, bra tack", snarare än "nej, det är för jävligt. Har världens åderbråck i underlivet och min fru har börjat prata om skilsmässa". ...och när ens partner vill ha ärlighet om saker som betyder något.

Att veta när man ska "ljuga" för att föra sig socialt anpassat - är hur vårt samhälle är uppbyggt. Jag tror det är bra att det är så. Det hade varit dränerande att behöva bära allt som andra faktiskt känner. Det hade varit sårande om vi alla alltid var ärliga om allt.

Men det handlar om social smidighet, helt enkelt. Inte ärlighet om saker som betyder något, med personer som betyder något.

• Physalis
    Ekdahl skrev 2020-12-17 03:45:54 följande:

De vita lögnerna är även de generellt egoism skulle jag vilja hävda. Motivet av den vita lögnen är att slippa personligt obehag. Du behöver inte säga exakt varför du inte vill träffa någon längre för att inte ljuga. Det räcker med att det du säger som orsak är sant. Jag har väldigt svårt att se att någon börjar förfölja för det. Det låter som en lögn för att ursäkta sin lögn.

Däremot håller jag med om att i situationer där din eller din familjs säkerhet är allvarligt hotad om du inte säger lögner så är det är rätt att ljuga. Gäller även om om uteblivande av lögnen får allvarliga negativa konsekvenser för dig själv och din familj. Fast detta är inget som genomsyrar vardagen utan är extremsituationer. Jag har levt många år nu och kan på rak arm inte påminna mig att någon sådan situation uppkommit någonsin för mig.

Tyvärr är det ingen lögn. Det finns riktigt obehagliga människor där ute.
    Korrekturläser som en kratta
  • Dennadagdettaårdennastund

Ja!! Vilken bra tråd, du har så rätt :) folk är allergiska mot lögner ändå ljuger ju dem med till o från ;) o så snabba med att dömma lögnare, haha. Jag har faktiskt alltid haft en ganska stor förståelse för de som ljuger även de som ljuger mer uppenbart och stort. Mycket mer än andra, jag blir vanligtvis inte arg som andra tydligen blir. Jag förstår ju att det finns en anledning på en djupare nivå. Och oftast spelar det inte mig personligen någon roll vilket som är sant. Detta stämmer såklart inte när det gäller allvarliga saker som otrohet mm.

• Anonym (.)

Det du gör äre tt argumentationsfel.
    Fotbollar är runda,
    Solen är rund.
    Alltså är solen en fotboll..

Du säger:
    Det är vanligt med vita lögner.
    Alltså är människor inte ärliga.

Vita lögner är en sak, att konstant ljuga är något annat.
    Vita lögner tar man till för att kunna ingå i ett socialt sammanhang.

Det betyder INTE att man alltid går omkring och ljuger om allting.

Ärlighet är viktigt för har man inte ärlighet så har man ingenting.
    Men det betyder inte att jag måste höra att jag är ful, har en missprydande finne på näsan eller att du tycker att min vackraste klänning är ASFUL.

Kan man inte skilja vita lögner från lögner så har man nog rätt avancerade problem i den sociala kompetensen.

• Anonym (.)
    Ekdahl skrev 2020-12-17 03:45:54 följande:
    Med ett egocentrerat perspektiv stämmer din iakttagelse. Har man ett större perspektiv och en större förmåga att även kunna se till andra människor inser man att vita lögner är något man ofta tar till för att inte såra andra människor.

Förstår man att absolut ärlighet om tex min vackraste klänning kan såra så blir vita lögner en naturlig del av att tillhöra ett större socialt sammanhang.

• Anonym (Vit lögnerska)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-12-17 10:56:43 följande:

Ja!! Vilken bra tråd, du har så rätt :) folk är allergiska mot lögner ändå ljuger ju dem med till o från ;) o så snabba med att dömma lögnare, haha. Jag har faktiskt alltid haft en ganska stor förståelse för de som ljuger även de som ljuger mer uppenbart och stort. Mycket mer än andra, jag blir vanligtvis inte arg som andra tydligen blir. Jag förstår ju att det finns en anledning på en djupare nivå. Och oftast spelar det inte mig personligen någon roll vilket som är sant. Detta stämmer såklart inte när det gäller allvarliga saker som otrohet mm.

Tackar:) Ämnet är intressant eftersom gränserna för lögner och osanningar för att komma undan smidigt också tolkas väldigt olika. Vissa har låg tolerans för vita lögner och vill hellre ha en smärtsam sanning medan andra verkar använda sig av och föredra lögner i de flesta sammanhang.

Jag hade önskat att man vågade stå upp för sin egen vilja i högre grad inför andra och inte använda sig av nödlösningar. Men som någon skrev reagerar många negativt på att man t ex prioriterar bort dem och vågar säga att man hellre gör annat, därför är det lättare att hitta på något som försätter en i bättre dager. Men det brukar uppdagas så småningom eller man kanske försäger sig.

Intressant vore det dock att se konsekvenserna av ett helt ärligt leverne.
  • Ekdahl
    Anonym (.) skrev 2020-12-17 11:07:07 följande:

Med ett egocentrerat perspektiv stämmer din iakttagelse. Har man ett större perspektiv och en större förmåga att även kunna se till andra människor inser man att vita lögner är något man ofta tar till för att inte såra andra människor.

Förstår man att absolut ärlighet om tex min vackraste klänning kan såra så blir vita lögner en naturlig del av att tillhöra ett större socialt sammanhang.

Du hjälper inte en människa genom att komma med falska komplimanger. Känner du och har empati för en annan människa ger du riktiga och sanna komplimanger.

Varför ska du kommentera klänningen över huvud taget? Beröm istället personen för något som den verkligen gör bra.
  • Anonym (Katrin)

När någon säger så är det underförstått att det gäller frågor där sanningen är viktig, inte i tex. fallet om de nya skorna är snygga eller inte.

Den stora massan lögner är ett socialt smörjmedel och ska inte förväxlas med de skadliga lögnerna. Jag vågar påstå att de allra flesta med lätthet ser skillnaden.

• Ekdahl
    Anonym (Katrin) skrev 2020-12-17 15:12:27 följande:

När någon säger så är det underförstått att det gäller frågor där sanningen är viktig, inte i tex. fallet om de nya skorna är snygga eller inte.

Den stora massan lögner är ett socialt smörjmedel och ska inte förväxlas med de skadliga lögnerna. Jag vågar påstå att de allra flesta med lätthet ser skillnaden.

Sanningen är viktig där också... Många människor missbrukar lögner varför de inte lär sig att ta ansvar för vad de säger och för sina handlingar.
  • Anonym (Katrin)
    Ekdahl skrev 2020-12-17 16:38:38 följande:

Sanningen är viktig där också... Många människor missbrukar lögner varför de inte lär sig att ta ansvar för vad de säger och för sina handlingar.

Nej, oftast när folk ljuger vitt är det viktigt att dölja sanningen. Människor som alltid talar sanning blir odrägliga, sårar andra och skapar konflikter helt i onödan. Socialt skickliga vet när det är läge att ljuga.

-Var det en bra teater vi gjorde, mamma?!

Givetvis var det inte det. Fyraåringar är inte bra teaterproducenter. Men den förälder som är ärlig i de lägena får inga glada barn.

Och barn är inte särskilt mycket annorlunda än vuxna.

-Förlåt att här är så stökigt! Sätt dig i soffan medans jag städar färdigt, säger den dödströtta småbarnsföräldern.

-Ta det lugnt. Jag bryr mig inte.

Så ljuger nog många pedanter. Ibland är sanningen väldigt dum och onödig att säga.
Svar på tråden Varför lägger folk så stor vikt vid ärlighet?