• Alexi

    Är det vanligt att föräldrar betalar ungdomar för bra betyg?

    Nyfiken då min dotter verkar tro att det är vanligt. Är det många som belönar barn för bra betyg? Vad är anledningen? Och i så fall på vilket sätt för höjningar eller för alla betyg eller bara för A osv?

  • Svar på tråden Är det vanligt att föräldrar betalar ungdomar för bra betyg?
  • Hum Hum Humla

    Vi gör det inte, och jag har inte hört att dotterns kompisar skulle få betalt för sina betyg heller. 

    Själv minns jag att jag fick 5 kr för varje 4:a och 10 kr för varje 5:a Skrattande 

  • Kusinen

    Det är nog hyffsat vanligt. Inte så att alla gör det men en hel del ändå.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Vet inte om det är vanligt men jag gav sonen pengar föratt han är klar med denna terminen. Det är roligare att kämpa på om man får något. Så funkar ju alla. Han fick 20kr för E, 30 för D, 40 för C, 50 för B och 60 för A.Hans kompis får också belöning med pengar. Jag tycker det är roligt att ge det.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Tycker det är viktigt att inte bara belönar höga betyg utan även vid E och att man ansträngt sig och fått några betyg överhuvudet taget.

  • Mortiscia80

    Jag fick betalt och tyckte att det var helt onödigt, och jag var verkligen inte bortskämd med pengar heller. Det kändes väldigt onaturligt. Jag kommer aldrig betala mina barn, om inte annat eftersom jag vet att det är en jättedålig motivator för att få dem att plugga. Det måste komma inifrån om det ska funka bra.

  • Dennadagdettaårdennastund
    Mortiscia80 skrev 2020-12-18 21:21:12 följande:

    Jag fick betalt och tyckte att det var helt onödigt, och jag var verkligen inte bortskämd med pengar heller. Det kändes väldigt onaturligt. Jag kommer aldrig betala mina barn, om inte annat eftersom jag vet att det är en jättedålig motivator för att få dem att plugga. Det måste komma inifrån om det ska funka bra.


    Ok tar du betalt när du jobbar? Eller är det också onödigt?

    Det är nog olika vad man motiveras av. Men pengar brukar funka på de flesta!
  • Gusa

    Min äldsta son har också tyckt at vi ska betala för bra betyg, men jag har vägrat. Vi har fler barn och alla barn har olika lätt för att lära sig, de kan kämpa lika hårt men en får A och den andra D och att då den som har lätt får massor av pengar och att en som kämpar lika eller hårdar får mindre anser jag fel. Förutom att det skulle bli orättvist, så ska de ju lära sig för sin egen skull, inte för att få pengar.

  • Ruter

    När jag tog examen för så 10 år sedan fick jag betalt utifrån mina betyg, lika så mina syskon och många i min klass fick också pengar utifrån vad de presterade. Alla fick olika nivåer av pengar men för mig gällde följande överänskommelse.(Tog examen med gamla betygssystemet ig-MVG) mvg = 500kr vg =300kr. G= -300kr och ig =-500kr så alla kunde ta ut sig mot något annat vid dåligt resultat. Vi tänker nog ha samma upplägg med våra barn som en morot att det lönar sig att plugga

  • Mortiscia80
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-12-18 21:24:10 följande:
    Ok tar du betalt när du jobbar? Eller är det också onödigt?

    Det är nog olika vad man motiveras av. Men pengar brukar funka på de flesta!
    Lägg av. Det är helt olika saker och om pengar är motivationen för att gå till jobbet så är man nog ganska olycklig där.
Svar på tråden Är det vanligt att föräldrar betalar ungdomar för bra betyg?