• usbmicke

    Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!

    Hej!
    Det vart en oväntad fredagskväll än väntat. För att förklara lite kort bor jag i en hyresrätt med en hyresvärd som inte har super bra rykte, vilket jag har fått känna av. Jag kopplade i min bärbara dator i ett eluttag och då smäller det till och all el dör(förutom 2 eluttag bredvid balkongdörren). jag testar datorn direkt i dom uttagen och datorn laddar och fungerar precis som vanligt, vilket jag blir lättad över. Nu ringer jag elektriker jouren och han kommer hit, sedan backar och säger att han måste ha ett OK från hyresvärd innan han sätter igång.

    Han konstaterar att en fas mest troligt gått ute i huvudsäkringsskåpet, men där kommer han inte in förrän hyresvärden godkänt detta då han är livrädd för dom och menar på att dom är väldigt knäppa. Jag måste då ringa hyresvärden och dom säger att allt är min dators fel och att jag måste betala för elektriker och reparation av detta. Bara utryckning av elektriker kostar 2500kr, sedan är de väl en del material osvosvosov..  Finns det någon som har erfarenhet eller belägg för att hyresvärden kan göra så här? Hyresnämnden öppnar inte förrän måndag kl 12:30, jag har dessutom helt svart i lägenheten, kan inte laga mat, ser inget på toan osv. Detta framförde jag tydligt till hyresvärden när jag blev förbannad i samtalet med dom.  lite korta frågor nu då:

    1. Kan dom debitera mig för detta?
    2. hur kan huvudsäkringen gå ute i huvudsäkringskåpet, och varför small det till och är det bränt i eluttaget och nästan smällt där? är det möjligt att det kan vara datorn som orsakat detta, även fast den funkar klockrent innan och efter smällen?
    3. om detta går som jag vill, att hyresnämnden kommer in och räddar mig, vad bör jag kolla upp innan som belägg? t.ex hur kan jag styrka att datorn inte var felet? och hur kan jag styrka att det är dom som haft för hög/låg säkring i säkringskåpet som gör att felet sticker iväg från min säkringsbox till huvudsäkringen?
    4. är det värt att ringa elektrikern och be han fixa det, vilket behövs PRONTO, och sedan be han fakturera mig för allt sedan ta striden med hyresvärden efter? elektrikern påstår att han måste fakturera mig för han inte vågar bråka eller fakturera dom...

    i min mening så löser man problemet, SEDAN kastar paj och bestämmer vem som haft fel, inte på detta sätt.
    tack för förhand!

  • Svar på tråden Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!
  • Friger

    Det låter som kortslutning i vägguttaget om det smält. Inte din dator. Fotodokumentera skadan.

    Hyresvärden är juridiskt ansvarig för att din elanläggning är säker.

    Enligt el-lagen ska du beredas åtkomst till din elmätare. Där sitter huvudsäkring.

    Uttaget måste bytas och kablarna däromkring kontrolleras innan du slår på strömmen.

  • Friger

    Tillägg. Att huvudsäkringen löste istället för den närmaste säkringen är en varningsflagga. Det kan vara lite otur. Men det kan även bero på andra orsaker. Behöver undersökas.

  • Anonym (Tiger)

    Ring Hyresgästföreningen (om du är med) så hjälper de dig.

    Min bedömning är att du inte ska betala det här. Jag hade bett elektrikern fixa det och bett dem skicka fakturan till värden. Det är ju inte ditt hus. Vägrar de så ring en annan elektriker.

    Men som sagt, typiskt läge att ta hjälp av HGF och deras jurister.

  • Anonym (..)

    Är det värdens jour du ringt? Enda felet du möjligen gjort är ju om du kallat in en jourelektriker innan du kontaktade värden/värdens jour. Låter ju som om du fixat dit en privat elektriker och nu förväntar dig att värden ska betala. I övrigt så kan de bråka bäst de vill, det är deras ansvar att elen i din lägenhet är säker och funkar. Såklart KAN din dator ha orsakat problem men då ska de ju kunna påvisa det. Inte som att du försökt tjuvkoppla din Tesla med hjälp av ett vanligt eluttag och 2 gafflar liksom. Att koppla in en dator som man inte misstänker det är något fel på kan omöjligt vara medvetet vållande.

  • usbmicke

    För det första så vill jag säga tack för alla svar. Jag får verkligen noll hjälp av hyresvärden i detta problem. jag kan ha varit lite otydlig men det första jag gjorde var att ringa elektriker jouren som står nere på tavlan vid entrén, och då blev ju hyresvärden rasande och menar på att jag ska betala allt och att detta är mitt fel.

    Så jag försöker få kontakt med hyresvärden igen och säger att det är deras ansvar att elen ska vara säker och att detta är deras ansvar tills motsatsen bevisats, även att jag kommer blanda in hyresnämnden på måndag?

    Hade föreningen varit HSB så hade detta inte varit ett problem enligt mina erfarenheter. nu är detta privat ägt och ja, väldigt oseriösa människor. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man direkt börjar anklaga folk för att det är deras fel för att slippa ta ansvar.. Jag kommer ju flytta ganska omgående kan jag säga..

    men åter igen, sjukt tacksam för er som svarar och engagerar er! Det är guld värd.

    trevlig helg på er så länge!

  • 19Richie88

    ..Fasiken vad otäckt.

    Jag råkade ut i Onsdags för samma sak.
    Det brummar just nu från mitt proppskåp, och blir ev. lite varmt runt det..
    Jag har ett allvarligt El-fel i min fastighet. Och min värd 'knullar mig bara med att säga. Det får du minsann bekosta helt själv när du ringer Elektrikern.
    På vad jag svarar; Det är för fan er kåk, och min lägenhet, som jag har betalat hyran på i över +10års tid.
    Jag skulle kunna ha köpt den här hela fastigheten flera gånger om med dom pengarna som dom har fått in.

    Och så gör dom så här när det kommer till kritan.
    Ää dra åt hvete.

    -Hoppas verkligen att du får hjälp, jag ska också väcka vartenda sk. Unionen Jurist om så behövs. Dom sätter sig fan inte på en så, inte när det handlar om "Att man istället prioriterar att bygget ev. brinner ner och att det är bättre än att kunna förhindra detta i förväg.. bara ifall man skickar hit en "något" dyr- fackman.

    Jösses.

  • Anonym (Tiger)
    usbmicke skrev 2020-12-19 07:18:50 följande:

    För det första så vill jag säga tack för alla svar. Jag får verkligen noll hjälp av hyresvärden i detta problem. jag kan ha varit lite otydlig men det första jag gjorde var att ringa elektriker jouren som står nere på tavlan vid entrén, och då blev ju hyresvärden rasande och menar på att jag ska betala allt och att detta är mitt fel.

    Så jag försöker få kontakt med hyresvärden igen och säger att det är deras ansvar att elen ska vara säker och att detta är deras ansvar tills motsatsen bevisats, även att jag kommer blanda in hyresnämnden på måndag?

    Hade föreningen varit HSB så hade detta inte varit ett problem enligt mina erfarenheter. nu är detta privat ägt och ja, väldigt oseriösa människor. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man direkt börjar anklaga folk för att det är deras fel för att slippa ta ansvar.. Jag kommer ju flytta ganska omgående kan jag säga..

    men åter igen, sjukt tacksam för er som svarar och engagerar er! Det är guld värd.

    trevlig helg på er så länge!


    Hyr du av en bostadsrättsförening? I så fall är det styrelsen som ska kontaktas.

    Det första man ska göra om något går sönder i en hyreslägenhet är att kontakta hyresvärden. Kan värddn inte nås och det är akut behöver man så klart vända sig till andra. Är det detta som har hänt?

    Är elektrikern du ringde knuten till din hyresvärd med någon sorts serviceavtal?
  • Friger

    Kablaget är antagligen ok. Men uttaget behöver bytas.

    Rent allmänt. Hade felet suttit i din dator är det där det hade smält. Felet sitter i uttaget. Då är det antingen ren kortslutning. Eller så är det något man kallar varmgång.

    Hände det direkt när du satt i kontakten eller kom det över tid? Förstnämnda sannolikt kortis. Sistnämnda varmgång.

    Varmgång innebär att det är dålig kontakt. Materialet värms upp och leder då ström sämre vilket ökar temperaturen. Blir en ond spiral tills säkringen vgår eller det börjar brinna.

  • Anonym (PEZ)

    Då du nu har öppnat och mekat med uttagen själv så finns en risk att du åker på att betala både felsökning och reparation.
    Varför öppnade du uttaget?

Svar på tråden Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!