• Anonym (Ensam mamma)

    Ensam mamma? Delad vårdnad med narcissist

    Hej

    Undrar om finns fler i min situation? Helt ensam med 18 mån barn. En man som är pappa, som bor 5 timmar bort. Har delad vårdnad, men jag tar allt ansvar. Han har misshhadlat mig psykiskt och fortsätter på distans. Jag har en tuff situation där mitt barn vaknar 5 varje morgon och sover dåligt på nätterna sedan föddes. Är totalt slut. Corona gör att det inte finns någon som kan avlasta så jag får sova en natt. Mitt i allt detta, är barnets pappa på mig och fortsätter sin press. Han blir en " gubben i lådan pappa " som ska vara den roliga, o jag får ta allt tungt jobb. Känner mig så ensam ingen förstår. Utåt verkar han vara en helt annan, trevlig o så, men han trycker ner mig. Allt är subtilt och mkt svårt för folk förstå.

  • Svar på tråden Ensam mamma? Delad vårdnad med narcissist
  • Anonym (K)

    Urs vad jobbigt för dig. Precis då har du nog rätt om att han är narcissist för dem är utåt charmiga (ofta) men beter sig dåligt mot innersta kretsen, speciellt partner ibland barn beroende på. Ibland är de riktigt dåliga pappor men vissa kan även vara ganska bra pappor..typ för att tävla med mamman och/eller hävda sig själva eller se barnet som sig själva dvs sin förlängda arm.. skulle du kunna utnyttja det och försöka få mer hjälp av pappan angående barnet även fastän han är en skitgubbe gentemot dig? Fast då får du inte få det att låta som om han skulle hjälpa dig för det kommer han inte gå med på utan om du kan få honom att tänka att han hävdar sig själv och sitt eget ego genom sitt barn och på det sättet tar mer hand om barnet.

  • Anonym (F)

    På vilket sätt misshandlar han dig på distans? Är det något du kan anmäla?

  • nnnnnnnn

    Se till att du får allt skriftligt som ni kommer överens om i framtiden, det är superviktigt!
    Ni ska vara föräldrar tillsammans i 15-20 år till, innan barnet blir myndigt.
    Sådana personer är alltid bra att ha en uttalad strategi för att klara av, läs mycket om psykopater och narcissister för att få konkreta tips och råd.
    Mitt bästa tips är:


    Om ni gör en överenskommelse, få den skriftligt innan du tror att det kommer gälla tex:
    Be att få SMS eller skriver du SMS med överenskommelsen och ber honom bekräfta.
    Då har du bevis på att han lovat göra det ena och det andra. Det är viktigt att ha när ni kommer till rådgivning för ni lär ju behöva hjälp längs vägen.

    Kämpa på!

    Vet hur det är med "charmörer" som slår blå dunster i ögonen på skolpersonal, sjukvårdspersonal mm men inte gör ett skit för någon annan än sig själv.  Som tur är gäller detta inte mej men en nära vän som har ett hel---e med sitt ex som lovar runt och håller tunt.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Jag har haft liknande situation..fullfjädrad psykopat som jag berättade om för en psykolog igår och oförrätt..samtalen skulle vara på 45x2 men höll på i 3 timmar..sökte hjälp på en stressmottagning och de undrade lite om bakgrunden...hon tappade bokstavligen hakan...berättade bla om hur han efter mitt missfall (trakasserade mig innan i 2 månader..ville först ha barn men sen skulle jag göra abort)...jag ville avsluta relationen efter mitt MA men han bönade och bad..vi kunde ? få 12 barn? om jag ville..bara jag inte ansökte om skilsmässa...sedan hade han ändrar sig och jag skulle ? sköta mig? innan han kunde överväga att skaffa barn..sen hade han ?barnfobi?...försökte tvinga till sig sexuellt umgänge fast jag tackade nej gång på gång men manipulerade sin väg fram...jag sa att jag inte vill ha sex med kondom eftersom jag känner mig kränkt (dvs går bra att ligga med men inget annat )...då gjorde han närmanden och sen efter förspelet så tog ha ändå fram en kondom och tackade man nej så blev han sur eller kallas för kränkande saker (äcklig,vem vill ha dig ändå etc)..sen laddade han ner en app för att hålla koll på mina sk säkra perioder...grävde i sophinken efter bindor etc... fattar inte nu att jag inte dumpade aset direkt..var inte på förlossningen,försökte putta ner mig från trappan hemma hos hans famil med 15 pers i samma rum som en reagerade..detta var 3 dagar innan bf..sen tog han mina nycklar och jag gick ute under oktober med tunn tröja,ioladdad mobil och inga pengar..fick gratis skjuts av busschauffören som trodde jag hade värkar...utlurad ut lgh och flyttade hem till mina föräldrar enligt hans begäran..han ville inte att sonen skulle växa upp med skulder som han skulle betala under 5 månader innan vi skulle köpa lgh..dumpad via ett brev från TR där ngn förfalskat minnnsmnteckning på skilsmässopappret och hämtat ut mitt personbevis (endast maken in göra det enl svensk lag då iallafall ä)..sedan vårdnadstvister och soc möten..sååå himla manipulativ men suuuperchaerande och stackars far som inte ?får? träffa sin son...han var inte ens med på förlossningen som var på hans egna födelsedag..ja listen kan göras lång...han har nu vv efter 7.5 år..och rätten tog ingen hänsyn till att han varit lekpappa enstaka ggr i månaden...

    Mina bästa råd:

    ? Dokumentera ALLT,spara varenda litet sms,brev Mail etc.

    ? Svara inte på saker skriftligt eller i telefon förbud låter honom provocera dig

    ? Håll dig kortfattad,saklig och inga känslor eget tyckande eller liknande exempelvis ? ja X lämnas 5/2 ?..jag skriver varken hej, mvh eller liknande och det retar gallfeber på exet

    ? Anmäl trakasserierna, spara allt som kan komma att användas som dokumentation

    ? De ääääälskar drama och konflikter där de själva kan framställa sig som stackars offer

    ? Även om det tar emot..är detta en person som kan fortsätta stämma etc så ta inte över ngn av hans dagar eller underlätta hans vardag oljan har barnet..även Oman gör det för barnets skull så får man ändå skor i slutändan och det gör att de kan fortsätt jävlas..bättre att låta honom visa hur han inte kan sköta umgänget exempelvis då är det lättare att bevisa att det är olämpligt eller missköts..men om man räddar situationen hela tiden så håller de på längre...

    Det var lite tips och råd från en som varit drabbad i snart 8 år och eftervården fortsätter här iallafall vet hur det känns...Styrkekramar

Svar på tråden Ensam mamma? Delad vårdnad med narcissist