låg pension
Om du klarar dig beror ju på en rad faktorer. Du bjuder ju inte direkt på någon information vad gäller dina levnadsvanor och andra utgifter för att kunna göra en analys
Om du klarar dig beror ju på en rad faktorer. Du bjuder ju inte direkt på någon information vad gäller dina levnadsvanor och andra utgifter för att kunna göra en analys
Jag får den här låga pensionen pga att jag jobbat deltid och varit hemma med barnen när de var små.För mig var det mycket värt att mina barn växt upp till välfungerande vuxna.Jag får fundera på om jag har möjlighet att jobba extra,samtidigt är det svårt pga Corona.
Blev frågorna för jobbiga?
Att pensionen blir låg för den som inte jobbar heltid har diskuterats i många år.
Så är man omedveten om att man själv måste ta ansvar för sin pension, då måste man ha låtit bli alla nyhetssändningar i minst 40 år.
Man är inte en misslyckad människa för att man jobbar deltid när man har små barn. Inte heller om man förlorar jobbet sent i arbetslivet.
Men hur kan man vara en misslyckad människa för att man har kunskapsluckor? Att vara människa är ju betydligt mer än så.
Men hjälp vilken planet lever du på? Du har koll på att det finns låglöneyrken där man inte tjänar mer än att det går runt varje månad? Där det inte finns utrymme för pensionsfonder?
Alla är inte och/eller kan inte bli akademiker eller högutbildade.
Nej det gör inte alltid det. Har varit i den situationen och behöver barnen mat då skiter du i att spara.
Men du kan omöjligt veta om TS kunde spara eller inte, ibland går det bara inte att spara hur gärna man än vill. Hade småbarn under 90tals krisen och både jag och sambon vart utan jobb under ett halvår. Och jag kan lova dig att det fanns inte utrymme att spara ett öre.
Vet inte om det var på Aftonbladet eller expressen jag idag läste en artikel om föräldrar som inte ens kunde köpa mat år sina barn och då menar du att det finns utrymme att spara.?
Då har man heller inte råd att sitta hemma på rumpan i åratal med barnen, då får man faktiskt jobba, för att kunna försörja sig som äldre.
Det är vi andra som jobbar heltid som drar hem skattepengarna som TS nu riskerar att behöva i form av bidrag, om hon blir fattigpensionär.
Välj själv men betala då också själv, tack!
Vet inte hur folk ska förklara för dig att det finns låglöneyrken där du även på heltid inte kan spara särskilt mycket. Man blir inte bidragsparasit för man har låg lön.
Vet inte hur folk ska förklara för dig att det finns låglöneyrken där du även på heltid inte kan spara särskilt mycket. Man blir inte bidragsparasit för man har låg lön.
Jag vet mycket väl vad ett låglönejobb är. Sen går det alldeles utmärkt att spara pengar trots att du är lågavlönad.