• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Vanessa89

Om du klarar dig beror ju på en rad faktorer. Du bjuder ju inte direkt på någon information vad gäller dina levnadsvanor och andra utgifter för att kunna göra en analys

• Anonym (Ekonomisk)

Det borde väl gå bra. Om du planerar och är ekonomisk.

• Anonym (Tya)

Är 5000 din del av hyran eller delar ni på den?

Som student hade jag 3-4000 kr kvar efter fasta utgifter. Det var inte kul, men det går om man är frisk.

• Anonym (?)

Så din halva av hyran är 2.500 alltså? Billigare än så är det nog svårt att bo. Du får nog ge mer detaljer om dina omkostnader innan det går att ge dig råd.

• Anonym (funderar)

Ja jag är väldigt ekonomisk,har inga större nöjen.Jag vill bara få input från andra i samma situation.Som sagt ,jag betalar hyran själv av olika anledningar som jag inte vill gå in på.

• Anonym (funderar)

Man får inte akassa när man är över 65

• Anonym (Ekonomisk)

Jobba extra?

• Anonym (Är minst +30 år)

Även om min egna låga ålder inte är i närheten av Pension ..Men bara blotta tanken på tex. Farsgubben där hemma, min alltså. Han fick också "Orange(a) kuvertet? stavas det så.. Hur som helst han fick det nu tidigare i höstas. Oj sicket skämt det är som stod i det papperet, och då har han ändå jobbat hela sitt liv. Sjukt läskigt.
    Jag förstår det inte riktigt.

Farsan snackar om att han vill inom snar framtid flytta in hos mig, bo hos, mig. Sin egens sons hem, förstår ni, han vill hyra billigt mitt andra sovrum i min 70.kvm lägenhet.. och jag sa det går inte direkt liksom.. och han blev sådär ledsamt förtvivlad.. men så vill jag ändå vara tillsammans med honom och umgås (sista tiden i livet även om det är vadå ~15-20 år till han har kvar om han blir 85 år ..) (wow, jag får det till att låta som han ska dö snart, Gud! Nä men ni förstår va)

Om han fick reda på att vi istället ville ha in honom senare på ett sk. servicehem ..Då skulle han 'well, hellre ta livet av sig började han mumla om, vad det nu handlar om..

Jag ser inte fram emot skedet senare redan nu, ångesten kan komma plötsligt som en annan "Gevalia kaffe -reklam och slå dig i ansiktet med".
    Okej det här är en hårddragen uppfattning. Men vad finns där att göra.
    Ledsen Ts att jag lånar din kommentar, men det pratas inte så ofta om sånt här.'
    Riktiga tankar osv. Annars låter allt annat så jäkla förfinat' i vårt samhälle, precis som i ett annat tal till Nationen som vår statsminister pratade om' Då är det minsann som att man kan ta Honung ur röven på alla dessa duktiga politiker runt omkring.

I själva verket är verkligheten något helt annat. 'Suck!

• Anonym (funderar)

Jag får den här låga pensionen pga att jag jobbat deltid och varit hemma med barnen när de var små.För mig var det mycket värt att mina barn växt upp till välfungerande vuxna.Jag får fundera på om jag har möjlighet att jobba extra,samtidigt är det svårt pga Corona.

Svar på tråden låg pension